تاثیر خوانایی گزارشگری مالی بر رابطه میان رفتارهای فرصت طلبانه مدیران شامل بیش اعتمادی و هموارسازی و مدیریت سود در واگرایی عقاید سرمایه‌گذاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار گروه حسابداری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران

10.22103/jak.2024.22659.3998

چکیده

هدف: پژوهش حاضر در پی ردیابی تاثیر خوانایی گزارشگری مالی بر رابطه میان رفتارهای فرصت طلبانه مدیران شامل بیش اعتمادی و هموارسازی و مدیریت سود در واگرایی عقاید سرمایه‌گذاران است.

روش: در راستای حصول به اهداف پژوهش اطلاعات نمونه ای مرکب از 124 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار که طبق الگوی حذف سیستماتیک انتخاب شده بودند برای یک دوره زمانی 10 ساله بین سال‌های 1392 الی 1401 گردآوری شد. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از یک مدل رگرسیون چندگانه خطی بهره گرفته شد. جهت سنجش واگرایی عقاید سرمایه‌گذاران از مدل سیلوا و سرکوئرا (2021) و جهت مدیریت سود از مدل تعدیل شده جونز و هموار سازی سود با شاخص ایکل و بیش اعتمادی مدیران با مدل بیش سرمایه‌گذاری و همچنین جهت سنجش خوانایی گزارشگری مالی از شاخص فوگ استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج آزمون فرضیه‌ها حاکی از آن است که هموار سازی سود، مدیریت سود و بیش اعتمادی مدیران، واگرایی عقاید سرمایه-گذاران در بازار را افزایش می‌دهند. ضمن اینکه خوانایی گزارشگری مالی بر این روابط تاثیرگذار است.

نتیجه‌گیری: مبحث خوانایی گزارش‌های مالی که در سال‌های اخیر در جوامع مالی به آن پرداخته شده است از موضوعات مهم در تصمیمات سرمایه‌گذاری افراد در بازار و تحلیلگران است که اگر متن صورت‌های ارائه شده به بازار از پیچیدگی کمتری برخوردار باشد، سرمایه‌گذاران تحلیل بهتری از این صورت‌ها خواهند داشت

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 20 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 خرداد 1403