1
گروه حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.
2
گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
10.22103/jak.2025.24301.4114
چکیده
هدف این مطالعه تدوین ماتریس نقاط مرجع استراتژیک از منظر هستیشناسی مفهومِ حسابداری مسئولیتپذیری فرهنگی می باشد.
روش: این مطالعه طی دو فاز از فرآیندهای تحلیل پدیدار شناسی و فازی شبکهای تلاش نمود تا اولاً نسبت به تدوین ماتریس نقاط مرجع استراتژیک جهت هستیشناسی مفهوم حسابداری مسئولیتپذیری فرهنگی اقدام نماید، ثانیاً به دنبال ارزیابی مقولهها و مضامین گزارهای شناسایی شده، در بستر شرکتهای بازار سرمایه بود. ماهیت جمع آوری داده ها در این مطالعه در فاز اول مصاحبه با خبرگان و افراد باتجربه می باشد که از آگاهی متناسبی از پدیده ی مورد بررسی برخوردار بودند. به طوریکه 7 گروه 4 نفره از حسابدارانِ با تجربه ی شرکت هایی که سطح پایبندی بالاتری از نظر اهداف توسعهی پایدار (SDGs) طبق گزارشهای سازمان بورس اوراق بهادار دارند، تشکیل شد.
یافتهها: نتایج در فاز اول مطالعه حکایت از تشکیل ماتریس مرجع استراتژیک با چهار ربع «رویههای مرتبط با افشاء کربن»؛ «رویههای مرتبط با افشاء حسابداری مدیریت»؛ «رویههای مرتبط با افشاء عملکردهای اجتماعی» و «رویههای مرتبط با افشاء عملکردهای قانونی» دارد. همچنین در فاز دوم مطالعه مشخص شد، از بین 4 مقولهی ماتریس مرجع استراتژیک حسابداری مسئولیتپذیری فرهنگی، مقولهی چهارم با عنوان رویههای مرتبط با افشاء عملکردهای قانونی، کارکرد فراگیرتری در پیادهسازی حسابداری مسئولیتپذیری فرهنگی در بستر شرکتهای بازار سرمایه دارد.