ادغام فناوریهای جاری و نوظهور در آموزش حسابداری : تحلیل محتوای گزارشات نهادهای حرفه ای حسابداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری شته حسابداری، دانشگاه آزاد اهواز

2 استادیار، گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

10.22103/jak.2024.22757.4003

چکیده

هدف: طی چند سال گذشته، فراخوان‌های متعددی از سوی حرفه حسابداری برای افزایش ادغام فناوری‌ها در برنامه درسی حسابداری وجود داشته است. در پاسخ به این فراخوان ها، هدف این پژوهش ارائه بینشی مرتبط با فناوری‌های‌ جاری و نوظهور به دانشجویان و اساتید حسابداری است تا بتوانند تاثیر این فناوری‌ها را بر حرفه و آموزش حسابداری ارزیابی کرده و برای آن آماده شوند.

روش: این پژوهش با استفاده از پروتکل PRISMA به مروری بر ادبیات حرفه‌ای و تحلیل محتوای 56 گزارش از نهادهای اصلی حسابداری حرفه‌ای شناخته شده بین‌المللی در بازه زمانی 2012 تا 2021 پرداخته است.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که اهمیت ادغام فناوری‌های جاری و نوظهور در برنامه‌های آموزشی حسابداری و آزمون‌های رسمی حسابداری معتبر جهان و نگرانی از آینده شغلی فارغ التحصیلان حسابداری تحت تاثیر این فناوری‌ها از سوی 13 نهاد حرفه‌ای برجسته حسابداری، 4 شرکت بزرگ حسابداری (Big4) و نهادهای مرتبط با اعتباربخشی حسابداری به ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

نتیجه‌گیری: تحلیل محتوای گزارش‌های ارگان‌های حسابداری نشان می‌دهد که شکاف مهارتی بین آنچه دانشگاه تدریس می-کند و آنچه حرفه مورد نیاز است یکی از دغدغه‌های موسسات حسابداری حرفه‌ای است. نگرانی در مورد آینده شغلی فارغ التحصیلان حسابداری و بازنگری در برنامه درسی حسابداری برای پاسخگویی به نیازهای بازار امروز از موضوعات مهم این گزارش‌ها است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 11 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 25 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 تیر 1403