ادغام فناوری‌های جاری و نوظهور در آموزش حسابداری: تحلیل محتوای گزارشات نهادهای حرفه‌ای حسابداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

10.22103/jak.2024.22757.4003

چکیده

هدف: طی چند سال گذشته، فراخوان‌های متعددی از سوی حرفه حسابداری برای افزایش ادغام فناوری‌ها در برنامه درسی حسابداری وجود داشته است. در پاسخ به این فراخوان‌ها، هدف این پژوهش ارائه بینشی مرتبط با فناوری‌های جاری و نوظهور به دانشجویان و استادان حسابداری است تا بتوانند تأثیر این فناوری‌ها را بر حرفه و آموزش حسابداری ارزیابی کرده و برای آن آماده شوند.
 روش: این پژوهش با استفاده از پروتکل PRISMA به مروری بر ادبیات حرفه‌ای و تحلیل محتوای 55 گزارش از نهادهای اصلی حسابداری حرفه‌ای شناخته شده بین‌المللی در بازه زمانی 2012 تا 2021 پرداخته است.
 یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد اهمیت ادغام فناوری‌های جاری و نوظهور در برنامه‌های آموزشی حسابداری و آزمون‌های رسمی حسابداری معتبر جهان و نگرانی از آینده شغلی فارغ التحصیلان حسابداری تحت تأثیر این فناوری‌ها از سوی 13 نهاد حرفه‌ای برجسته حسابداری، 4 شرکت بزرگ حسابداری (Big4) و نهادهای مرتبط با اعتباربخشی حسابداری بویژه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در این میان فناوری‌هایی چون کلان داده و تجزیه و تحلیل داده (3/24%)، هوش مصنوعی (%8/11) و بلاک‌چین (%9/5) و امنیت سایبری (9/5%) به ترتیب دارای بیشترین فراوانی در میان گزارش‌های نهادهای حسابداری هستند.
 نتیجه‌گیری: تحلیل محتوای گزارش‌های ارگان‌های حسابداری نشان می‌دهد شکاف مهارتی بین آنچه دانشگاه تدریس می‌کند و آنچه که حرفه نیاز دارد یکی از دغدغه‌های مؤسسات حسابداری حرفه‌ای است. نگرانی در مورد آینده شغلی فارغ التحصیلان حسابداری و بازنگری در برنامه درسی حسابداری برای پاسخگویی به نیازهای بازار امروز از موضوعات مهم این گزارش‌ها است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آل یاسین، سیده سما و پورزمانی، زهرا (1401). توسعه مدل پذیرش فناوری بلاکچین در بستر مفاهیم حسابداری مدیریت. اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)،16(61)، 69-102. https://journals.iau.ir/article_698844.html.
باقریان، مهدی (1402). فن‌آوری (سیستم اطلاعاتی) و مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها در برنامه درسی حسابداری. دانش حسابداری مالی، 10(3)،173-204. https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_3271.html.
پورقنبری، فرشته؛ یزدی‌فر، حسن و فغانی، مهدی (1401). کاربرد مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فن‌آوری برتمایلات رفتاری حسابداران در پذیرش سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری. دانش حسابداری مالی، 9(1)، 161-188. https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2672.html.
حجازی، رضوان؛ شیخی، مریم و زنجیردار، مجید (1402). تبیین اثر تعدیلی راهبردها بر رابطه عوامل پذیرش فناوری‌های نوظهور وکیفیت سیستم اطلاعات حسابداری. پیشرفت‌های حسابداری، 15(2)، 179-140. https://jaa.shirazu.ac.ir/article_7359.html.
حسینی، زهرا (1394). استفاده از الگوی سازنده‌گرایی برای افزایش دانش تلفیق تکنولوژی. فناوری آموزش، 2، 164-155. https://jte.sru.ac.ir/article_439.html.
خانی، عبدالله و طیبی، جمیله (1394). تعیین و اولویت‌بندی مهارت‌های آموزشی حسابداری بر اساس الگوی تحلیل سلسله مراتبی. مجله دانش حسابداری، 6(23)، 38-77. https://jak.uk.ac.ir/article_1428.html.
زارعی، عیسی؛ خیری، محمد؛ یزدگردی، نغمه‌السادات و عباس‌زاده، مسلم (1393). میزان استفاده استادان حسابداری از فناوری اطلاعات در دانشگاه‌ها. پژوهش حسابداری، 2(14)، 154-179. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1193132.
سپاسی، سحر، انواری رستمی، علی‌اصغر و خواجوی، زینب (1395). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات از دیدگاه حسابرسان داخلی. دانش حسابداری مالی، 3(4)، 189-215. https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_1030.html.
سلیمانی امیری، غلامرضا؛ محمودخانی، مهناز و احمدی، ریحانه (1398). نقش بلاک‌چین در فرآیند حسابرسی: نگاهی بر نقشه علمی مقالات بلاک‌چین در پایگاه اسکوپوس. هفدهمین همایش ملی حسابداری ایران، قم، https://civilica.com/doc/959475.
صدیقی، عبدالمجید؛ باباجانی، جعفر؛ دلاور، علی و برزیده، فرخ (1402). ارائه مدلی برای اندازه‌گیری جایگاه اجتماعی حرفه حسابرسی در ایران: مطالعه مرور نظام‌مند. دانش حسابداری مالی، 10(1)، 1-32. https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_3002.html.
دولت زارعی، احسان و مشایخی، بیتا (1401). مروری بر مطالعات زبان گزارشگری تجاری گسترش پذیر (XBRL). دانش حسابداری مالی، 9(3)، 33-67. https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2803.html.
ذوفن، شهناز (1395). کاربرد فناوری‌های جدید در آموزش. چاپ دهم، تهران: انتشارات سمت. https://samt.ac.ir/fa/book/1831.
رضایی، مهدی (1396).کیفیت آموزش و اعتبار بخشی در دانشکده‌های کسب و کار و رشته حسابداری. پژوهش حسابداری، 3، 152-133. https://jaacsi.alzahra.ac.ir/article_3013.html.
طباطبائیان، مریم‌السادات و مشایخ، شهناز (1399). مقایسه اثرگذاری روش آموزشی ترکیبی و چهره به چهره بر عملکرد دانشجویان رشته حسابداری. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 10(38)، 231-252. https://jera.alzahra.ac.ir/article_5135.html.
مهدوی، غلامحسین و سرمدی نیا، عبدالمجید (1402). دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی در خصوص عوامل مؤثر بر اثربخشی تدریس حسابداری. مجله دانش حسابداری، 14(1)، 93-118. https://jak.uk.ac.ir/article_3182.html.
مهدوی، غلامحسین وکریمی، زهره (1393). بررسی عوامل مؤثر بر تمایل حسابرسان در استفاده از دستاوردهای فناوری اطلاعات: دیدگاه حسابرسان مستقل. مجله دانش حسابداری، 5(16)، 7-31. https://jak.uk.ac.ir/article_659.html.
نصیری، سعید، صالحی، اله‌کرم و شکیبامهر، احمد (1401). تحلیل محتوای تحقیقات حسابداری در پرتو فناوری نوظهور بلاک چین. دانش حسابداری مالی، 9(4)، 187-218. https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2946.html.
نظری‌پور، محمد و زکی‌زاده، بابک (1402). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش و به‌کارگیری فناورهای اطلاعاتی از سوی حسابداران: مدل پذیرش فناوری. مطالعات حسابداری و حسابرسی، 12(48)، 63-82. https://www.iaaaas.com/article_190959.html.

References

Andiola, L.M., Masters, E., & Norman, C. (2020). Integrating technology and data analytic skills into the accounting curriculum: Accounting department leaders’ experiences and insights. Journal of Accounting Education, 50, 100655. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2020.100655.
Angeli, C., & Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52(1), 154-168. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.07.006.
Aldhizer, G.R.III. (2015). Small firm audit partner hiring crisis: A role play for critical thinking and negotiation skills. Issues in Accounting Education, 30(4), 275–296. DOI: 10.2308/iace-51117.
Al-Yasin, S.S., & Pourzamani, Z. (2018). Development of a blockchain technology acceptance model in the context of management accounting concepts. Financial Economics (Financial Economics and Development), 16(61), 69-102. https://journals.iau.ir/article_698844.html [In Persian].
Bagheriyan, M. (2023). Technology (information system) and data analysis skills in the accounting curriculum. Financial Accounting Knowledge, 10(3), 173-204. DOI: 10.30479/jfak.2023.19432.3131 [In Persian].
Barišić, I., Novak, A., & Mališ, S.S. (2020). Professional accountant of today-analysis of essential competency requirements. In Proceedings of FEB Zagreb International Odyssey Conference on Economics and Business, 2(1), 1-14. https://www.croris.hr/crosbi/publikacija/prilog-skup/703259.
Bellucci, M., Cesa Bianchi, D., & Manetti, G. (2022). Block chain in accounting practice and research: systematic literature review. Meditari Accountancy Research, 30(7), 121-146. http://creativecommons.org/licences/-by/4.0/legalcode.
Benhayoun, I., & Zejjari, I. (2022). The diffusion of innovations’ theory shortfall in accounting standardization research: The case of IFRS for SMEs. Revue Marocaine de Gestion et de Société. https://www.researchgate.net/-publication/365450369.
Blix, L.H., Edmonds, M.A., & Sorensen, K.B. (2021). How well do audit textbooks currently integrate data analytics. Journal of Accounting Education, 55, 100717. https://ideas.repec.org/a/eee/joaced/-v55y2021ics074857512100004x.html.
Campbell, R., Owens-Jackson, L.A., & Theuri, P. (2021). Literature review of technology-related research in accounting education: 2010-2020. Available at SSRN 3802292. DOI: 10.2139/ssrn.3802292.
Davenport, T. (2016). The power of advanced audit analytics. Available at: https://www2.deloitte.com/content/-dam/Deloitte/us/Documents/deloitte-analytics/us-da-advanced-audit-analytics.pdf.
Dolatzarei, E., & Mashayekhi, B. (2022). A review of extensible business reporting language studies. Financial Accounting Knowledge, 9(3), 33-67. DOI: 10.30479/jfak.2022.17138.2999 [In Persian].
Domino, M.A., Schrag, D., Webinger, M., & Troy, C. (2021). Linking data analytics to real-world business issues: The power of the pivot table. Journal of Accounting Education, 57, 100744. DOI: 10.1016/j.jaccedu.2021.100744.
Du, H. (2016). Cutting-edge technologies in the classroom. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 13(1), 119-120. DOI: 10.2308/jeta-51464.
Dow, K.E., Jacknis, N., & Watson, M.W. (2021). A framework and resources to create a data analytics-infused accounting curriculum. Issues in Accounting Education, 36(4), 183-205. DOI: 10.2308/ISSUES-19-071.
Fisher, I.E., Hughes, M.E., & Janvrin, D.J. (2022). Put your best text forward: introducing textual analysis into the accounting classroom. Issues in Accounting Education, 37(1), 141-195. DOI: 10.2308/ISSUES-19-108.
Gamage, P. (2016). Big data: Are accounting educators ready? Journal of Accounting and Management Information Systems, 588-604. https://ideas.repec.org/a/ami/journl/v15y2016i3p588-604.html.
Haleem, A., Abdul Nazar, M.C., & Mujahid Hilal, M.I. (2021). A systematic review on environmental accounting. Academy of Entrepreneurship Journal, 27(4), 11-13. https://www.researchgate.net/publication/352311997.
Hejazi, R., Sheikhi, M., & Zanjirdar, M. (2023). Explaining the modulating effect of strategies on the relationship between the factors of acceptance of emerging technologies and accounting information system quality. Journal of Accounting Advances, 15(2), 140-179. DOI: 10.22099/jaa.2024.48769.2383 [In Persian].
Holmes, A.F., & Douglass, A. (2021). Artificial intelligence: Reshaping the accounting profession and the disruption to accounting education. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 19(1), 53-68. DOI: 10.2308/JETA-2020-054.
Hosseini, Z. (2015). The usage of constructivism to enhance technology integration knowledge. Technology of Education Journal (TEJ), 10(1), 65-74. DOI: 10.22061/tej.2015.439 [In Persian].
Holmes, A.F., & Rasmussen, S.J. (2018). Using Pinterest to stimulate student engagement, interest, and learning in managerial accounting courses. Journal of Accounting Education, 43, 43-56. https://doi.org/10.1016/-j.jaccedu.2018.03.001.
Huerta, E., & Scott, J. (2017). An accounting information systems perspective on data analytics and Big Data. Journal of Information Systems, 31(3), 101-114. DOI: 10.2308/isys-51799.
Hunter, K., Alberti, C.T., Boss, S.R., & Thibodeau, J.C. (2020). Intelli Clean: A teaching case designed to integrate data cleaning and spreadsheet skills into the audit curriculum. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 17(2), 17-24. DOI: 10.2308/JETA-2020-025.
Janvrin, D.J., & Watson, M.W. (2017). Big data: A new twist to accounting. Journal of Accounting Education, 38, 3-8. DOI: 10.1016/j.jaccedu.2016.12.009.
Jebeile, S., & Abeysekera, I. (2010). The spread of ICT innovation in accounting education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(2), 158-168. https://ssrn.com/abstract=2326057.
Kaden, S.R., Lingwall, J.W., & Shonhiwa, T.T. (2021). Teaching block chain through coding: Educating the future accounting professional. Issues in Accounting Education, 36(4), 281-290. DOI: 10.2308/ISSUES-19-080.
Khani, A., & Taiebi, J. (2016). Determining and comparing accounting training skills in analytic hierarchy model. Journal of Accounting Knowledge, 6(23), 77-98. DOI: 10.22103/jak.2016.1428 [In Persian].
Kinory, E., Smith, S.S., & Church, K.S. (2020). Exploring the playground: Block chain prototype use cases with hyperledger composer. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 17(1), 77-88. DOI: 10.2308/jeta-52717.
Kotb, A., Abdel-Kader, M., Allam, A., Halabi, H., & Franklin, E. (2019). Information technology in the British and Irish undergraduate accounting degrees. Accounting Education, 28(5), 445-464. DOI: 10.1080/-09639284.2019.1588135.
Lacurezeanu, R., Tiron-Tudor, A., & Bresfelean, V.P. (2020). Robotic process automation in audit and accounting. Audit Financiar, 18(4), 752-770. DOI: 10.20869/AUDITF/2020/160/024.
Lee, L.S., Appelbaum, D., & Mautz III, R.D. (2022). Block chains: An experiential accounting learning activity. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 19(1), 181-197. DOI: 10.2308/JETA-2020-009.
Liu, Q., Chiu, V., Muehlmann, B.W., & Baldwin, A.A. (2021). Bringing scholarly data analytics knowledge using emerging technology tools in accounting into classrooms: A bibliometric approach. Issues in Accounting Education, 36(4), 153-181. https://www.researchgate.net/publication/343541632.
Mahdavi, Gh., & Karimi, Z. (2014). Assessment of factors influencing tendency of auditors to use achievments of information technology: The independent auditors' perspective. Journal of Accounting Knowledge, 5(16), 7-31. DOI: 10.22103/jak.2014.659 [In Persian].
Mahdavi, Gh., & Sarmadinia, A. (2023). The perspective of faculty members of Iranian state universities about the influential factors on effectiveness of accounting teaching. Journal of Accounting Knowledge, 14(1), 93-118. DOI: 10.22103/jak.2022.18657.3631 [In Persian].
Mah’d, O.A., & Mardini, G.H. (2022). The quality of accounting education and the integration of the international education standards: Evidence from Middle Eastern and North African countries. Accounting Education, 31(2), 113-133. https://ideas.repec.org/a/taf/accted/v31y2022i2p113-133.html.
Mcbride, K., & Philippou, C. (2022). Big results require big ambitions: Big data, data analytics and accounting in masters courses. Accounting Research Journal, 35(1), 71-100. DOI: 10.1108/ARJ-04-2020-0077.
Mishra, P., & Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x.
Mohamed Sufian, N.I., Kasim, E.S., Md Zin, N., & Surtikanti, S. (2023). Exploring the diffusion of big data analytics within accounting education. Asia-Pacific Management Accounting Journal (APMAJ), 18(3), 199-229. https://www.doi.org/10.24191/APMAJ.V18i3-07.
Munoko, I., Brown-Liburd, H.L., & Vasarhelyi, M. (2020). The ethical implications of using artificial intelligence in auditing. Journal of Business Ethics, 167(2), 209-234. DOI: 10.1007/s10551-019-04407-1.
Nasiri, S., Salehi, A.K., & Shakibamehr, A. (2022). Content analysis of accounting research in the light of emerging blockchain technology. Financial Accounting Knowledge, 9(4), 187-218. DOI: 10.30479/jfak.2022.17207.3004 [In Persian].
Nazaripour, M., & Zakizadeh, B. (2023). The factors affecting the adoption and implementation of information technology: The technology acceptance model. Accounting and Auditing Studies, 12(48), 63-82. https://www.iaaaas.com/article_190959.html?lang=en [In Persian].
Pan, G., & Seow, P.S. (2016). Preparing accounting graduates for digital revolution: A critical review of information technology competencies and skills development. Journal of Education for Business, 91(3), 166-175. https://ssrn.com/abstract=2728160.
Pasewark, W.R. (2021). Preparing accountants of the future: Five ways business schools struggle to meet the needs of the profession. Issues in Accounting Education, 36(4), 119-151. https://doi.org/10.2308/ISSUES-19-025.
Pelzer, J., & Delaurell, R. (2018). Implementation of AACSB Standard A7: A strategy for limited resources. The Accounting Educators' Journal, 28, https://api.semanticscholar.org/CorpusID:170008515.
Pimentel, E., & Boulianne, E. (2020). Block chain in accounting research and practice: Current trends and future opportunities. Accounting Perspectives, 19(4), 325-361. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4765206.
Pincus, K.V., Stout, D.E., Sorensen, J.E., Stocks, K.D., & Lawson, R.A. (2017). Forces for change in higher education and implications for the accounting academy. Journal of Accounting Education, 40, 1-18. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2017.06.001.
Polimeni, R.S., & Burke, J.A. (2021). Integrating emerging accounting digital technologies and analytics into an undergraduate accounting curriculum—A case study. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 18(1), 159-173. DOI: 10.2308/JETA-2020-042.
Pourghanbari, F., Yazdifar, H., & Faghani, M. (2022). The application of the unified theory of acceptance and use of technology on accountants' behavioral intention in accounting information system adoption. Financial Accounting Knowledge, 9(1), 161-188. DOI: 10.30479/jfak.2021.16031.2905 [In Persian].
Qasim, A., Issa, H., El Refae, G.A., & Sannella, A.J. (2020). A model to integrate data analytics in the undergraduate accounting curriculum. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 17(2), 31-44. DOI: 10.2308/JETA-2020-001.
Qasim, A., & Kharbat, F.F. (2020). Blockchain technology, business data analytics, and artificial intelligence: Use in the accounting profession and ideas for inclusion into the accounting curriculum. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 17(1), 107-117. https://doi.org/10.2308/jeta-52649.
Raschke, R.L., & Charron, K.F. (2021). Review of data analytic teaching cases, have we covered enough? Journal of Emerging Technologies in Accounting, 18(2), 247-255. DOI: 10.2308/JETA-2020-036.
Rezaei, M. (2017). Education quality and accreditation in business schools and accounting field. Journal of Accounting and Social Interests, 7(3), 131-150. DOI: 10.22051/ijar.2017.13085.1230 [In Persian].
Rezaee, Z., Dorestani, A., & Aliabadi, S. (2018). Application of time series analyses in big data: practical, research, and education implications. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 15(1), 183-197. https://doi.org/10.2308/jeta-51967.
Richardson, P., Dellaportas, S., Perera, L., & Richardson, B. (2013). Students’ perceptions on using iPods in accounting education: A mobile‐learning experience. Asian Review of Accounting, 21(1), 4-26. https://ideas.repec.org/a/eme/arapps/v21y2013i1p4-26.html.
Richardson, V.J., & Watson, M.W. (2021). Act or be acted upon: Revolutionizing accounting curriculums with data analytics. Accounting Horizons, 35(2), 129-144. DOI: 10.2308/HORIZONS-19-020.
Richardson, V.J., & Shan, Y. (2019). Data analytics in the accounting curriculum. In Advances in Accounting Education: Teaching and Curriculum Innovations, Emerald Publishing Limited. DOI: 10.1108/S1085-462220190000023004.
Sarkar, S., Boss, S.R., & Gray, J. (2021). Pedagogical practices of accounting departments addressing AACSB technology requirements. Issues in Accounting Education, 36(4), 59-85. DOI: 10.2308/ISSUES-19-082.
Schönfeldt, N., & Birt, J.L. (2020). ICT skill development using excel, xero, and tableau. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 17(2), 45-56. DOI: 10.2308/JETA-2020-031.
Schmitz, J., & Leoni, G. (2019). Accounting and auditing at the time of blockchain technology: a research agenda. Australian Accounting Review, 29(2), 331-342. https://doi.org/10.1111/auar.12286.
Sedighi, A., babajani, J., Delavar, A., & Barzideh, F. (2023). Presenting a model for measurement of auditing professions’ social status in Iran: A systematic review. Financial Accounting Knowledge, 10(1), 1-32. DOI: 10.30479/jfak.2023.17979.3055 [In Persian].
Sepasi, S., Anvari Rostami, A.A., & Khajoui, Z. (2017). The factors affecting the adoption of information technology from the perspective of internal auditors. Financial Accounting Knowledge, 3(4), 189-215 https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_1030.html?lang=en [In Persian].
Showalter, D.S., & Krawczyk, K. (2022). Incorporating data analytics into a graduate accounting program. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 19(1), 225-235. DOI: 10.2308/JETA-2020-065.
Singh, A., Mangalaraj, G., & Taneja, A. (2014). Addressing business needs: A creative module for teaching data macros in an accounting information systems course. Journal of Accounting Education, 32(1), 61-75. https://ideas.repec.org/a/eee/joaced/v32y2014i1p61-75.html.
Sledgianowski, D., Gomaa, M., & Tan, C. (2017). Toward integration of Big Data, technology and information systems competencies into the accounting curriculum. Journal of Accounting Education, 38, 81-93. https://ideas.repec.org/a/eee/joaced/v38y2017icp81-93.html.
Soleimani Amiri, Gh., Mahmoudkhani, M., & Ahmadi, R. (2019). The role of blockchain in the audit process: A look at the scientific map of blockchain articles in Scopus. 17th Iranian National Accounting Conference, Qom, https://civilica.com/doc/959475 [In Persian].
Stern, M., & Reinstein, A. (2021). A block chain course for accounting and other business students. Journal of Accounting Education, 56, 100742. https://ideas.repec.org/a/eee/joaced/v56y2021ics0748575121000294.html.
Stice, E.K., Stice, J.D., & Albrecht, C. (2020). Study choices by introductory accounting students: Those who study more do better and text readers outperform video watchers. In Advances in Accounting Education: Teaching and Curriculum Innovations. Emerald Publishing Limited. DOI: 10.1108/S1085-462220200000024007.
Tabatabaeian, M.S., & Mashayekh, S. (2020). Effect of blended and face-to-face learning methods on accounting students performance. Empirical Research in Accounting, 10(4), 231-252. DOI: 10.22051/jera.2020.30716.2659 [In Persian].
Tsiligiris, V., & Bowyer, D. (2021). Exploring the impact of 4IR on skills and personal qualities for future accountants: a proposed conceptual framework for university accounting education. Accounting Education, 30(6), 621-649. https://doi.org/10.1080/09639284.2021.1938616.
Weirich, T.R., Tschakert, N., & Kozlowski, S. (2017). Teaching data analytics using ACL. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 14(2), 83-89. https://ssrn.com/abstract=3334710.
Willis, V.F. (2016). A model for teaching technology: Using Excel in an accounting information systems course. Journal of Accounting Education, 36, 87-99. https://ideas.repec.org/a/eee/joaced/v36y2016icp87-99.html.
Zarei, I., Khairy, M., Yazdgerdi, N.S., & Abbaszadeh, M. (2014). The extent of accounting professors' use of information technology in universities. Accounting Research, 2(14), 154-179. https://www.noormags.ir/view/-fa/articlepage/1193132 [In Persian].
Zofan, Sh. (2016). Application of new technologies in education. 10th edition, Tehran: Samt publications. https://samt.ac.ir/fa/book/1831 [In Persian].