تعیین و اولویت‌بندی مهارت‌های آموزشی حسابداری بر اساس الگوی تحلیل سلسله‌ مراتبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حسابداری، دانشگاه اصفهان

2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه اصفهان

چکیده

رشته‌های آموزشی در جوامع پیشرفته، حاصل تعامل عرصه‌های تجربی و محیط‌های آموزشی بوده و این امر، موجب موفقیت فعالان تجربی گردیده است. این موضوع در کشورهای در حال توسعه، همچون ایران، وضعیت متفاوتی دارد؛ زیرا احساس می‌شود بین محیط‌های آموزشی و عرصه‌های تجربی، شکاف وجود دارد. هدف این پژوهش، تعیین و اولویت‌بندی مهارت‌های مورد نیاز در برنامۀ آموزش حسابداری و تعیین تفاوت بین اولویت‌بندی مهارت‌های مورد نیاز فارغ‌التحصیل رشتۀ حسابداری از دیدگاه شرکا و کارکنان مؤسسات حسابرسی می‌باشد. بدین منظور، پرسشنامه‌ای بر اساس روش تحلیل سلسله‌ مراتبی طراحی و بین شرکا و کارمندان مؤسسات مذکور توزیع گردید. پاسخ پرسشنامه‌ها پس از جمع‌آوری تحلیل گردید. نتایج پژوهش، نشان می‌دهد که مهارت‌های ارتباطات و تسلط بر فناوری اطلاعات، به ترتیب، بالاترین اولویت را برای شرکا و کارمندان مؤسسات حسابرسی دارا است. همچنین، با استفاده از تحلیل واریانس به مقایسه نظرات دو گروه پرداخته شد که نتیجۀ حاصل از آزمون نشان ‌داد اختلاف معناداری بین نظرات دو گروه وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها