معاملات با اشخاص وابسته و ریسک حسابرسی: آیا مقررات افشای معاملات با اشخاص وابسته مهم است؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حسابداری دانشگاه گیلان

2 گروه حسابداری، واحد لاهیجان، دانشگاه ازاد اسلامی

3 کارشناسی ارشد حسابرسی، مؤسسه غیرانتفاعی شفق

10.22103/jak.2024.21883.3918

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر معاملات با اشخاص وابسته بر ریسک حسابرسی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. همچنین، اثر تعدیل‌کنندگی تصویب مقررات افشای معاملات با اشخاص وابسته نیز مورد بررسی قرار گرفته است.



روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پاسخ به فرضیه‌ها، توصیفی- همبستگی می‎باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه شرکت‎های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال‌های 1385 الی 1400 است. با استفاده از روش غربال‌گری، داده‌های مالی 112 شرکت در سال (1792 مشاهده) جمع‌آوری شد. به منظور آزمون فرضیه پژوهش از روش رگرسیون چند متغیره مبتنی بر داده‌های پانل استفاده شد.



یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد معاملات با اشخاص وابسته بر ریسک حسابرسی تأثیر مثبت و معناداری دارد و تصویب مقررات افشای معاملات با اشخاص وابسته موجب تأثیر بیشتر معاملات با اشخاص وابسته بر ریسک حسابرسی شده است.



نتیجه‌گیری: نتیجه این پژوهش، دیدگاه تضاد منافع را تأیید می‌کند. با توجه به ارتباط مثبت بین معاملات با اشخاص وابسته و ریسک حسابرسی، این‌گونه استدلال می‌شود دیدگاه شرکت‌ها در انجام معاملات با اشخاص وابسته، مبتنی بر تضاد منافع و فرصت‌طلبی است.



واژه‌های کلیدی: معاملات با اشخاص وابسته، ریسک حسابرسی، حق‌الزحمه حسابرسی، مقررات افشای معاملات با اشخاص وابسته.

نوع مقاله: پژوهشی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 24 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1403