بررسی نقش تعدیل‌گری خوش‌بینی و کوته‌بینی مدیریت بر رابطه بین عوامل اقتضایی و پایداری مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه ایلام

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام

10.22103/jak.2024.23077.4030

چکیده

هدف: نظریه اقتضایی ادعا دارد که عملکرد پایداری مشترکی وجود ندارد که به روش یکسان برای همه شرکت‌ها قابل اجرا باشد. از آنجایی که دستیابی به هدف پایداری مالی به طور مستقیم به نفع شهرت شرکت، تصویر عمومی و جایگاه آن در جامعه است، برای بخش بزرگی از سهامداران آن جذاب است و مدیریت در دستیابی به این هدف اثرگذار است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل‌گری ابعاد رفتاری مدیران بر رابطه بین عوامل اقتضایی و پایداری مالی است.

روش: نه فرضیه پژوهش با استفاده از نمونه‌ای متشکل از 142 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران طی دوره 1392 الی 1401 و بکارگیری رگرسیون چندمتغیره آزمون شدند.

یافته‌ها: اندازه شرکت و پیچیدگی و عدم اطمینان محیطی به ترتیب تاثیر مثبت و معنادار و تاثیر منفی و معنادار بر پایداری مالی دارند و رابطه معناداری بین استقلال هیئت مدیره و پایداری مالی مستند نشد. کوته‌فکری مدیریت، جهت رابطه بین استقلال هیئت مدیره و پایداری مالی را معکوس کرد، لیکن خوش‌بینی مدیریت، بر رابطه بین استقلال هیئت مدیره و پایداری مالی نقش تعدیل‌گری ندارد. نهایتا اینکه ابعاد رفتاری مدیران، بر رابطه بین اندازه شرکت و پیچیدگی و عدم اطمینان محیطی با پایداری مالی، نقش تعدیل‌گری ندارد.

نتیجه‌گیری: پایداری مالی، متاثر از عوامل متعددی است و رویکرد اقتضایی می‌تواند در شناسایی این عوامل راهگشا باشد،

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 08 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 01 مرداد 1403