اصغری، ابراهیم؛ عباسیان فریدونی، محمدمهدی و نسل موسوی، سید حسین (1399). تأثیر گرایشهای احساسی سرمایهگـذاران بـر درجه نقدشوندگی بازار سهام.
پیشرفتهای حسابداری، 12(78)، 27-1
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_5673.html.
آقابابائی، محمدابراهیم و علییان، الهام (1401). بررسی تأثیر احساسات سرما یه گذاران بر نقدشوندگی بازار و نوسان آن در بورس اوراق بهادار تهران.
تحقیقات مالی، 24(1)، 80-61
https://jfr.ut.ac.ir/article_87706.html.
باری، سمانه (1399). طراحی مدل باور سرمایهگذاران در تصمیمهای سرمایهگذاری و تعیین اولویت مقولههای شناساییشده از دیدگاه خبرگان. رساله دکتری، دانشگاه اصفهان.
پله، مولود؛ ایزدینیا، ناصر و امیری، هادی (1398). بررسی تأثیر لحن گزارش فعالیت هیئتمدیره بر عملکرد آتی شرکتها مبتنی بر دو دیدگاه علامتدهی و رفتار فرصتطلبانه مدیران.
دوفصلنامه حسابداری رفتاری و ارزشی، 4(8)، 31-1 DOI:
10.29252/aapc.4.8.1.
تورچی، محمود و لاری دشت بیاض، محمود (1400). بررسی رابطه بین لحن گزارش فعالیت هیئتمدیره و پیشبینی ورشکستگی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
پژوهشهای تجربی حسابداری، 11(40)، 157-137
https://journal.alzahra.ac.ir/article_5567.html.
داغبندان، الهیار؛ نجفی، علی اکبر و تسخیری، علیرضا (1394). بررسی تأثیر احساسات سرمایهگذار در تصمیمگیریهای سرمایهگذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
سومین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، تهران،
https://civilica.com/doc/441719.
دموری، داریوش و خوشنود، هادی (1398). بررسی تأثیر حد نوسان و توقف نماد معاملاتی بر فعالیت معاملاتی، نقدشوندگی و نوسانپذیری در بورس اوراق بهادار تهران.
تحقیقات مالی، 21(2)، 236-213
https://jfr.ut.ac.ir/article_72749.html.
رستمیجاز، حمید و تاری وردی، یداله (1398). تأثیر گرایش احساسی سرمایهگذاران و عوامل صرف ریسک بر ارزشیابی سهام.
مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار (مدیریت پرتفوی)، 10(39)، 111-91
https://fej.ctb.iau.ir/article_666206.html.
رهنمای رودپشتی، فریدون؛ نیکومرام، هاشم و نونهالنهر، علیاکبر (1391). ارزیابی تأثیر رویکردهای قضاوتی و شناختی زبان در گزارشهای توضیحی حسابداری.
بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 19(68)، 72-47
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_29199.html.
سالارزهی، حبیب الله وفادار، میلاد و رضایی، ملیحه (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر تمایلات سرمایهگذاران در خرید و فروش سهام.
کنفرانس بینالمللی جهتگیریهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز،
https://civilica.com/doc/454451.
صالحی، مهدی؛ نصیرزاده، فرزانه و رستمی، وهاب (1393). چالشهای آموزش حسابداری در ایران از دید شاغلین حرفه و مراجع دانشگاهی.
دانش حسابرسی، 14 (54) ، 86-67
https://ensani.ir/fa/article/334123.
غلامی جمکرانی، رضا؛ اکبری، زهرا و اختیاری، مسعود (1398). بررسی رابطه بین احساسات سرمایهگذار، جسارت در پیشبینی سود سهام و عملکرد آتی شرکت.
دانش سرمایهگذاری، 8(30)، 286-271
https://jik.srbiau.ac.ir/article_14439.html.
کاردان، بهزاد ودیعی، محمدحسین و ذوالفقارآرانی، محمدحسین (1396). نقش تمایلات رفتاری (احساسات و هیجانات) سرمایهگذاران در ارزشگذاری شرکت.
مجله دانش حسابداری، 8(4)، 35-7
https://jak.uk.ac.ir/article_1859.html.
کامیابی، یحیی و جوادینیا، امیر (1400). بررسی اثر تعدیلکننده توانایی مدیریت بر رابطه بین احساسات سرمایهگذاران و محافظهکاری حسابداری.
بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 28(1)، 134-102
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_80782.html.
مهرانی، کیارش و معدنچی زاج، مهدی (1397). آزمون اثر احساسات و الگوی رفتار معاملات سرمایهگذاران بر بازده مازاد سهام در بورس اوراق بهادار تهران.
راهبرد مدیریت مالی، 6(2)، 167-140
https://jfm.alzahra.ac.ir/article_3551.html.
میرعلی، مهدیه؛ غلامی مقدم، فائزه و حصارزاده، رضا (1397). بررسی رابطه لحن گزارشگری مالی با عملکرد آتی شرکت و بازده بازار.
دانش حسابداری مالی، 5(3)، 98-81
https://www.sid.ir/paper/375858.
نیکومرام، هاشم؛ رهنمای رودپشتی، فریدون؛ هیتتی، فرشاد و یزدانی، شهره (1391). تأثیر سوگیری شناختی سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار تهران بر ارزشیابی سهام.
دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 5(1)، 81-65
https://jfksa.srbiau.ac.ir/article_3012.html.
یوسفی اصل، فرزانه؛ حاجیان، نجمه و صفری خالکیاسری، محبوبه (1401). بررسی رابطه بین گرایشهای احساسی سرمایه گذاران و سوگیری در پیش بینی سود مدیران.
پژوهشهای تجربی حسابداری، 12(1)، 26-1
https://jera.alzahra.ac.ir/article_6226.html.
مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی (1389). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران، انتشارات کتاب نو.
References
Aghababaei, M.E., & Aliyan, E. (2022). The impacts of investor sentiment on liquidity and its volatility: evidence from Tehran Stock Exchange.
Financial Research Journal,
24(1), 61-80
https://jfr.ut.ac.ir/article_87706.html [In Persian].
Aghababaei, M.E., & Madani, S. (2021). Investor sentiment and stock return synchronicity in Tehran Stock Exchange.
Financial Management Perspective,
11(34), 95-115
https://jfmp.sbu.ac.ir/article_101475.html [In Persian].
Asghari, E., Abbasian Fredoni, M. M., & Naslmosavi, S. (2020). The impact of investor sentiments on stock market liquidity.
Journal of Accounting Advances,
12(1), 1-27
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_5673.html [In Persian].
Assadi, G., & Morshedi, F. (2019). Investigating the effect of investor sentiment on the stock price crash risk in Tehran Stock Exchange.
Financial Management Perspective,
9(25), 9-30
https://jfmp.sbu.ac.ir/article_95697.html [In Persian].
Bari, S. (2020). Designing the model of investors' belief in investment decisions and determining the priority of identified categories from the perspective of professional experts. Ph.D. Dissertation, University of Isfahan [In Persian].
Bashiri Manesh, N. (2016). The effect of feeling in decision making of investors.
Scientific Journal of Accounting and Social Interests, 6(2), 93-121 DOI:
10.22051/ijar.2016.2433 [In Persian].
Boudt, K., & Thewissen, J. (2019). Jockeying for position in CEO letters: Impression management and sentiment analytics.
Financial Management, 48(1), 77-115
https://doi.org/10.1111/fima.12219.
Dagbandan, A., Najafi, A.A., & Taskhiri, A. (2015). Investigating the impact of investor sentiments on investment decisions in companies listed on the Tehran Stock Exchange.
Third International Conference on Accounting and Management, Tehran
https://civilica.com/doc/441719 [In Persian].
Damoori, D., & Khoshnud, H. (2019). The Study of the Impact of Price Limits and Trading Halts on Trading Activities, Liquidity and Price Volatility in the Tehran Stock Exchange.
Financial Research Journal, 21(2), 213-236 DOI:
10.22059/frj.2019.274235.1006811 [In Persian].
Feldman, R., Govindaraj, S., Livnat, J., & Segal, B. (2008). The incremental information content of tone changes in management discussion and analysis.
Working Paper,
https://ssrn.com/abstract=1126962.
Ghaemi, M.H., Maleki, M., & Rahimpour, M. (2022). Information Content of Firms' Monthly Activity Reports.
Journal of Accounting Knowledge, 13(3), 1-20
DOI: 10.22103/jak.2021.18010.3543 [In Persian].
Gholami Jamkarani, R., Akbari, Z., & Bakhtiari, M. (2019). Investigate the relationship between investor sentiment, courage in predicting dividends and future corporate performance.
Journal of Investment Knowledge,
8(30), 271-286.
https://jik.srbiau.ac.ir/article_14439.html?lang=en [In Persian].
Hajek, P., Olej, V., & Myskova, R. (2014). Forecasting corporate financial performance using sentiment in annual reports for Stakeholders decision-making.
Technological and Economic Development of Economy, 20(4), 721-738.
https://doi.org/10.3846/20294913.2014.979456.
Hales, J., Kuang, X.I., & Venkataraman, S. (2011). Who believes the hype? An experimental examination of how language affects investor judgments.
Journal of Accounting Research, 49(1), 223-255
https://doi.org/10.1111/j.1475-679X.2010.00394.x.
Henry, E., & Leone, A.J. (2016). Measuring qualitative information in capital markets research: comparison of alternative methodologies to measure disclosure tone.
The Accounting Review, 91(1), 153-178
https://doi.org/10.2308/accr-51161.
Hooghiemstra, R. (2010). Letters to the shareholders: A content analysis comparison of letters written by CEOs in the United States and Japan.
The International Journal of Accounting, 45, 275-300
https://doi.org/10.1016/j.intacc.2010.06.006.
Hoseini, A., & Morshedi, A. (2019). The effect of investors' emotions on the trading dynamics of Tehran Stock Exchange.
Financial Accounting and Auditing Research, 11(44), 1-22
https://faar.ctb.iau.ir/article_670314.html [In Persian]
Kamyabi, Y., & Javady Nia, A. (2021). Investigating the effect of moderating managerial ability on the relationship between investor sentiment and accounting conservatism.
Accounting and Auditing Review,
28(1), 102-134
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_80782.html?lang=en [In Persian].
Kamyabi, Y., & Nasiri, S. Z. (2019). Effects of Investor Sentiment on Excess Return in Fama-French Five-Factor Model.
Journal of Accounting Knowledge, 9(4), 71-103 DOI:
10.22103/jak.2018.11841.2646 [In Persian].
Kardan, B., Vadeei, M.H., & Zolfaghar Arani, M.H. (2018). The role of behavioral tendencies (sentiment) of investors in valuation of the company.
Journal of Accounting Knowledge, 8(4), 7-35
https://jak.uk.ac.ir/article_1859.html?lang=en [In Persian].
Kim, T., & Ha, A. (2010). Investor sentiment and market anomalies.
23rd Australasian Finance and Banking Conference, Electronic copy available at:
http://ssrn.com/abstract=1663649.
Lopatta, K., Gloger, M.A., & Jaeschke, R. (2017). Can language predict bankruptcy? The explanatory power of tone in 10-K filings.
Accounting Perspectives, 16(4), 315-343
https://doi.org/10.1111/1911-3838.12150.
Majidi Zavieh, R., & Hajizadeh, E. (2021). Investigating the impact of sentiments on stock returns: evidence from reactions to social media content.
Financial Management Perspective,
11(36), 57-89
https://jfmp.sbu.ac.ir/article_102286.html [In Persian].
Mehrani, K., & Madanchi zaj, M. (2018). The test of the effect of investor trading behavior and investors` sentiment on excess return in Tehran Stock Exchange.
Financial Management Strategy,
6(2), 140-167 DOI:
10.22051/JFM.2018.16581.1445 [In Persian].
Mirali, M., Gholami Mogadam, M., & Hrsarzadeh, R. (2018). Investigating the relationship between the tone of financial reporting and the company's future performance and market returns.
Financial Accounting Knowledge, 5(3), 81-98
https://www.sid.ir/paper/375858 [In Persian].
Momeni, M., & Faal Gayumi, A. (2010). Statistical analysis using SPSS. Tehran, Ketab No. [In Persian].
Nikomaram, H., Rahnamay Rodposhti, F., Heibati, F., & Yazdini, SH. (2012). Investors’ cognitive biases effect on stock valuation.
Financial Knowledge of Securities Analysis, 5(1), 65-81 https://jfksa.srbiau.ac.ir/article_3012.html [In Persian].
Osoolian, M., & Bazchi, M. (2019). Behavioral Bias, Abnormal Volume, and Abnormal Return. Journal of Asset Management and Financing, 7(4), 81-96 DOI:
10.22108/amf.2019.112224.1282 [In Persian].
Peleh, M., Izadinia, N., & Amiri, H. (2019). Investigating the effect of the tone of board activity report on the future performance of companies based on two points of view: signaling and opportunistic behavior of managers.
Journal of Value and Behavioral Finance, 4(8), 1-31 DOI:
10.29252/aapc.4.8.1 [In Persian].
Rahnamay Roodposhti, F., Nikoomaram, H., & Nonahal Nahr, A.A. (2012). Evaluating the effects of language judgmental and cognitive approaches in accounting narratives.
Accounting and Auditing Review,
19(2), 47-72
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_29199.html [In Persian].
Rogers, J.L., Van Buskirk, A., & Zechman, S.L. (2011). Disclosure tone and shareholder litigation.
The Accounting Review, 86(6), 2155-2183
https://doi.org/10.2308/accr-10137.
Rostami Jaz, H., Tariverdi, Y., & Yaghoobnezhad, A. (2019). The effect of investors' sentiments and risk premium factors on stocks valuation.
Financial Engineering and Securities Management (Portfolio Management), 10(39), 91-111
https://fej.ctb.iau.ir/article_666206.html [In Persian].
Salarzehi, H., Vafadar, M., & Rezaei, M. (2014). Identifying the factors affecting investors' tendencies in buying and selling shares.
International Conference on New Directions in Management, Economics and Accounting, Tabriz
https://civilica.com/doc/454451 [In Persian].
Salehi, M., Nassir Zadeh, F., & Rostami, V. (2014). Challenges of accounting education in Iran from the perspective of professionals and academic authorities.
Journal of Audit Science, 13(54), 67-86
https://ensani.ir/fa/article/334123 [In Persian].
Singh, A., Sharma, A., Singh, K.K., & Dhull, A. (2020). Sentiment analysis of social networking data using categorized dictionary.
Journal of Information Technology Management, 12(4), 105-120
https://jitm.ut.ac.ir/article_78402.html.
Tetlock, P.C. (2011). All the News That’s Fit to Reprint: Do investors react to stale information?
Review of Financial Studies, 24(5), 1481-512
https://doi.org/10.1093/rfs/hhq141.
Yusefi asl, F., Hajian, N., & safari khalkiasari, M. (2022). Investor Sentiment and Management Earnings Forecast.
Empirical Research in Accounting, 12(1), 1-26
DOI: 10.22051/jera.2021.27994.2523 [In Persian].