رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران و تأثیر احساسات و لحن گزارش فعالیت هیئت‌مدیره بر آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری واقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.22103/jak.2024.22419.3976

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه نقش احساسات سرمایه‌گذاران و لحن گزارش‌های فعالیت هیئت‌مدیره در شکل‌گیری رفتار معاملاتی آنها در بازار سرمایه است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ طبقه‌بندی بر حسب روش، از نوع توصیفی-همبستگی بوده و روش تحلیل داده‌ها از نوع تحلیل رگرسیونی و روش داده‌های تابلویی می‌باشد. برای اندازه‌گیری احساسات سرمایه‌گذاران از روش مؤلفه‌های اصلی استفاده شد و لحن گزارش فعالیت هیئت‌مدیره از طریق متن‌کاوی و با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا1 اندازه‌گیری شد.

یافته‌ها: نتایج بدست آمده نشان می‌دهد بین احساسات سرمایه‌گذاران و رفتار معاملاتی آنها رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. از طرفی، وجود رابطه منفی و معنی‌دار بین لحن گزارش فعالیت هیئت‌مدیره و رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران مشاهده گردید.

نتیجه‌گیری: احساسات سرمایه‌گذاران به هنگام انجام معامله، باور و ذهنیتی برای آنها ایجاد می‌کند بگونه‌ای که برپایه باورهای شکل‌گرفته رفتار می‌کنند. از طرفی، لحن مورد استفاده مدیریت در انتشار اطلاعات متنی گزارش فعالیت هیئت‌مدیره بر تصمیمات سرمایه‌گذاران اثر گذاشته و موجب تغییر حجم غیرعادی معاملات بازار می‌گردد.

دانش‌افزایی: با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی در خصوص تأثیر لحن گزارش فعالیت هیئت‌مدیره بر رفتار سرمایه‌گذاران انجام نشده است، یافته‌های این پژوهش می‌تواند به شناسایی آثار لحن مورد استفاده مدیریت در افشای اطلاعات متنی این نوع گزارش و همچنین به درک تأثیر احساسات برانگیخته شده سرمایه‌گذاران بر رفتار معاملاتی آنها کمک بسزایی نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 06 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 18 دی 1402