تأثیر قدرت مدیرعامل بر افشای روایت گزارش‌های مالی با تأکید بر نقش مدیریت سود و سرمایه‌گذاران نهادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه حسابداری، دانشکده تجارت و مالیه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی کار، قزوین، ایران.

3 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

10.22103/jak.2024.22274.3953

چکیده

هدف این پژوهش آزمون ارتباط بین قدرت مدیرعامل و افشای روایت گزارش‌های مالی با تأکید بر نقش مدیریت سود و سرمایه‌گذاران نهادی است. در راستای دستیابی به هدف پژوهش، برای اندازه‌گیری قدرت مدیرعامل از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی و برای افشای روایت گزارش‌های مالی از معیار خوانایی گزارش‌های مالی بهره گرفته شده است. 105 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1394 تا 1400 مورد آزمون قرار گرفت.



نتایج نشان می‌دهد قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، مدیریت سود بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی اثر منفی و معناداری دارد. در نهایت، نتایج نشان داد سرمایه‌گذاران نهادی بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی اثر مثبت و معناداری دارند.

با افزایش قدرت مدیرعامل، سطح خوانایی گزارشگری مالی افزایش می‌یابد. مدیران قدرتمند، زمانی که عملکرد ضعیفی دارند، اقدام به انتشار گزارش‌های مالی پیچیده‌تر با خوانایی کمتر می‌کنند تا از این طریق، رفتار فرصت‌طلبانه خود را پنهان کنند و امکان شناسایی آن توسط ذینفعان را کاهش دهند که مطابق با فرضیه مدیریت مبهم است. همچنین، سهامداران نهادی می‌توانند با دانش و تجربه کافی در زمینه‌های مالی و تخصصی مربوط، بر مدیریت شرکت نظارت داشته باشند. نظارت‌های مالکان نهادی مانع از ارائه گزارش‌های مالی با خوانایی کم توسط مدیران خواهد شد که مطابق با فرضیه نظارت فعال است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 08 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 16 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 دی 1402