تأثیر قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارش‌های مالی با تأکید بر نقش مدیریت سود و سرمایه‌گذاران نهادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، دانشکده تجارت و بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی کار، قزوین، ایران.

3 گروه حسابداری، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

10.22103/jak.2024.22274.3953

چکیده

هدف: بررسی ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارش‌های مالی با تأکید بر نقش مدیریت سود و سرمایه‌گذاران نهادی.
 روش: فرضیه‌های پژوهش برای 105 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1394 تا 1400 مورد آزمون قرار گرفت.
 یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، مدیریت سود بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی اثر تضعیف‌کننده و سرمایه‌گذاران نهادی بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی اثر تقویت‌کننده دارند.
 نتیجه‌گیری: با افزایش قدرت مدیرعامل، سطح خوانایی گزارشگری مالی افزایش می‌یابد. با این‌حال، مدیران عامل قدرتمند، زمانی که شرکت‌هایشان عملکرد ضعیفی دارند، گزارش‌های مالی با خوانایی کمتری را منتشر می‌کنند تا بدین‌ترتیب با پنهان کردن رفتارهای فرصت‌طلبانه خود، احتمال شناسایی آن توسط سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، تحلیل‌گران و دیگر نهادهای نظارتی را کاهش دهند که مطابق با فرضیه مدیریت مبهم است. همچنین، سهامداران نهادی به دلیل مزیت اطلاعاتی و مهارتی خود می‌توانند بر عملکرد مدیران نظارت فعال‌تری داشته باشند. نظارت‌های مالکان نهادی مانع از ارائه گزارش‌های مالی با خوانایی کم توسط مدیران خواهد شد که مطابق با فرضیه نظارت فعال است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


احمدی، آمنه و قائمی، محمدحسین (1397). مدیریت سود واقعی و خوانایی گزارشگری مالی. پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، 7(13)، 72-45 https://www.arfr.ir/article_85300.html.
افلاطونی، عباس و نیکبخت، لیلی (1389). کاربرد اقتصادسنجی در تحقیقات حسابداری، مدیریت مالی و علوم اقتصادی. تهران: انتشارات ترمه، چاپ اول. https://www.gisoom.com/book/1671601.
بزرگ اصل، موسی و غفارپور، فرشید (1391). مقایسه الگوهای پیش‌بینی اقلام تعهدی برای تشخیص مدیریت سود. پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، 1(1)، 50-27 https://www.arfr.ir/article_50595.html.
پورکریم، محمد؛ جبارزاده کنگرلویی، سعید؛ بحری ثالث، جمال و قلاوندی، حسن (1398). تأثیر حاکمیت شرکتی بر لحن گزارشگری مالی. حسابداری ارزشی و رفتاری، 4(8)، 62-33 https://aapc.khu.ac.ir/article-1-571-fa.html.
خانی معصوم آبادی، ذبیح‌اله و رجب دری، حسین (1398). رابطه خوانایی گزارش‌های مالی و سیاست متهورانه مالیاتی با استفاده از سیستم معادلات همزمان. پژوهش‌های حسابداری مالی، 11(1)، 54-41 DOI: 10.22108/far.2019.116545.1445.
خواجوی، شکرالله؛ جهاندوست مرغوب، مهران و ویسی حصار، ثریا (1400). ارتباط غیرخطی بین قدرت مدیرعامل و ساختار سرمایه با تأکید بر نقش اندازه شرکت‌ها. تحقیقات مالی، 23(1)، 63-40 DOI: 10.22059/frj.2020.301393.1007015.
خواجوی، شکرالله؛ جهاندوست مرغوب، مهران و ویسی حصار، ثریا (1402). بررسی تأثیر تعدیل‌کننده دوگانگی وظیفه مدیرعامل و سهامداران نهادی بر ارتباط بین توانایی مدیران و عدم شفافیت اطلاعات شرکت. دانش سرمایه‌گذاری، 12(2)، 322-299 https://www.magiran.com/paper/2530689.
داداشی، ایمان و نوروزی، محمد (1399). بررسی اثر میانجی خوانایی گزارشگری مالی بر رابطه بین مدیریت سود و هزینه سرمایه. مجله دانش حسابداری، 11(1)، 157-135. DOI: 10.22103/jak.2020.11718.2629.
رسولی، حبیب‌اله؛ رمضان احمدی، محمد؛ نصیری، سعید و بصیرت، مهدی (1402). تأثیر قدرت مدیرعامل بر کیفیت گزارشگری متقلبانه. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 12(1)، 334-317 https://www.jmaak.ir/article_21475.html.
رمضان احمدی، محمد؛ واعظ، سیدعلی؛ آرمن، سید عزیز و درسه، سیدصابر (1401). بررسی تأثیر سبک حسابرس بر رابطه بین خوانایی گزارشگری مالی و آگاهی بخشی قیمت سهام. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 29(2)، 338-311 DOI: 10.22059/acctgrev.2022.328009.1008583.
زارع بهنمیری، محمدجواد؛ حیدری سورشجانی، زهرا و جودکی چگنی، زهرا (1398). قدرت مدیران و لحن اعلان سود با تأکید بر نقش نظارت هیئت‌مدیره. حسابداری مالی، 11(44)، 143-119 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1682540.
سوری، علی (1393). اقتصادسنجی مقدماتی. تهران: نشر فرهنگ‌شناسی. https://www.gisoom.com/book/1996070.
صفری گرایلی، مهدی و رضائی پیته نوئی، یاسر (1397). توانایی مدیریت و خوانایی گزارشگری مالی: آزمون نظریه علامت‌دهی. مجله دانش حسابداری، 9(2)، 218-191 DOI: 10.22103/jak.2018.11261.2548.
ظاهری عبده‌وند، سمیه؛ مقدم، عبدالکریم و تامرادی، علی (1400). تأثیر قدرت مدیرعامل بر رابطه بین معاملات مدیریتی و کیفیت گزارشگری مالی. پژوهش‌های حسابداری مالی، 13(1)، 108-87 DOI: 10.22108/far.2021.123312.1641.
فروغی، عارف و رحیمی، علیرضا (1400). بررسی تأثیر قدرت مدیرعامل بر عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله توسعه و سرمایه، 6(1)، 247-231 DOI: 10.22103/jdc.2021.16703.1114.
فضل‌الهی، سیف‌الله و ملکی توانا، منصوره (1389). روش‌شناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیک‌های خوانایی‌سنجی و تعیین ضریب درگیری متون. پژوهش، 2(1)، 94-71 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/732086.
قائمی، محمدحسین و شهریاری، مهدی (1388). حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت‌ها. پیشرفت‌های حسابداری، (1)، 128-113 https://www.sid.ir/-paper/160427/fa.
کاظمی علوم، مهدی؛ عبدی، مصطفی؛ زلقی، حسن و جلالوند، حسین (1399). تأثیر خوانایی گزارشگری مالی بر معیارهای ریسک پروژه حسابرسی. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 27(2)، 230-202 DOI: 10.22059/acctgrev.2020.299740.1008366.
معتمدی، پگاه؛ تاری وردی، یداله و حیدرپور، فرزانه (1401). تأثیر قدرت مدیرعامل بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 12(46)، 172-147 DOI: 10.22051/jera.2021.34811.2817.
نیکبخت، محمدرضا؛ جهاندوست مرغوب، مهران و ویسی حصار، ثریا (1399). تأثیر رقابت در بازار محصول در ارزیابی منافع و هزینه‌های قدرت مدیرعامل. هجدهمین همایش ملی حسابداری ایران، حسابداری در مسیر انقلاب صنعتی چهارم، دانشگاه یزد، ایران. https://civilica.com/doc/1222348.
نیکبخت، محمدرضا؛ جهاندوست مرغوب، مهران و ویسی حصار، ثریا (1400). قدرت مدیرعامل، کیفیت حسابرسی و معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکت‌ها. دانش حسابرسی، 21(85)، 486-454 http://danesh.dmk.ir/article-1-2492-fa.html.
ویسی حصار، ثریا (1398). تمرکز مالکیت، شفافیت اطلاعات مالی و روابط سیاسی گسترده با دولت. هفدهمین همایش ملی حسابداری ایران، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. https://civilica.com/doc/959406.
References
Adams, R.B., Almeida, H., & Ferreira, D. (2005). Powerful CEOs and their impact on corporate performance. Review of Financial Studies, 18(4), 1403-1432 https://www.jstor.org/stable/3598025.
Aflatouni, A., & Nikbakht, L. (2010). Application of econometrics in accounting research, financial management and economics. Tehran: Termeh Publications, first edition https://www.gisoom.com/book/1671601 [In Persian].
Ahmadi, A., & Ghaemi, M.H. (2019). Real earnings management and financial reporting readability. Applied Research in Financial Reporting, 7(2), 45-72 https://www.arfr.ir/article_85300.html [In Persian].
Ajinkya, B., Bhojraj, S., & Sengupta, P. (2005). The association between outside directors, institutional investors and the properties of management earnings forecasts. Journal of Accounting Research, 43, 343–376 https://www.jstor.org/stable/3542289.
Baker, T., Lopez, T., Reitenga, A., & Ruch, G. (2018). The influence of CEO and CFO power on accruals and real earnings management. Review of Quantitative Finance and Accounting, 4(52), 1-23 https://ideas.repec.org/-a/kap/rqfnac/v52y2019i1d10.1007_s11156-018-0711-z.html.
Bebchuk, L.A., Cremers, K.J.M., & Peyer, U.C. (2011). The CEO pay slice. Journal of Financial Economics, 102(1), 199-221 https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2011.05.006.
Berger, P. (2011). Challenges and opportunities in disclosure research: a discussion of ‘the financial reporting environment: Review of the recent literature’. Journal of Accounting and Economics, 51(1-2), 204–218 https://doi.org/10.1016/j.jacceco.2011.01.001.
Beyer, A., Cohen, D.A., Lys, T.Z., & Walther, B.R. (2010). The financial reporting environment: review of the recent literature. Journal of Accounting and Economics, 50(2-3), 296–343 https://doi.org/10.1016/j.jacceco.2010.10.003.
Bloomfield, R.J. (2002). The “incomplete revelation hypothesis” and financial reporting. Accounting Horizons, 16(3), 233-243 https://ssrn.com/abstract=312671.
Bozorgasl, M., & Ghafarpour, F. (2013). Comparing models of predicting accruals for determining earnings management. Applied Research in Financial Reporting, 1(1), 27-50 https://www.arfr.ir/article_50595.html [In Persian].
Breit, E., Song, J., Sun, L., & Zhang, J. (2019). CEO power and employee productivity. Accounting Research Journal, 32(2), 148–165 https://doi.org/10.1108/ARJ-05-2016-0056.
Clatworthy, M., & Jones, M.J. (2001). The effect of thematic structure on the variability of annual report readability. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 14(3), 311–326 https://doi.org/10.1108/09513570110399890.
Core, J.E. (2001). A review of the empirical disclosure literature: Discussion. Journal of Accounting and Economics, 31, 441–456 https://doi.org/10.1016/S0165-4101(01)00036-2.
Dadashi, I., & Norouzi, M. (2020). Investigating the mediating effect of financial reporting readability on the relationship between earnings management and cost of capital. Journal of Accounting Knowledge, 11(1), 135-157 DOI: 10.22103/jak.2020.11718.2629 [In Persian].
DeBoskey, D.G., Luo, Y., & Zhou, L. (2019). CEO power, board oversight, and earnings announcement tone. Review of Quantitative Finance and Accounting, 52(2), 657–680 DOI: 10.1007/s11156-018-0721-x.
Dikolli, S.S., Diser, V., Hofmann, C., & Pfeiffer, T. (2018). CEO power and relative performance evaluation. Contemporary Accounting Research, 35(3), 1279–1296 https://doi.org/10.1111/1911-3846.12316.
Dunn, P. (2004). The impact of insider power on fraudulent financial reporting. Journal of Management, 30(3), 397–412 https://doi.org/10.1016/j.jm.2003.02.004.
Ertugrul, M., Lei, J., Qiu, J., & Wan, C. (2017). Annual report readability, tone ambiguity, and the cost of borrowing. The Journal of Financial and Quantitative Analysis, 52(2), 811–836 https://www.jstor.org/stable/26164618.
Fazalolahi, S., & Maleki Tavana, M. (2008). Content analysis methodology with emphasis on readability techniques and determining the coefficient of involvement of texts. Pazhuhesh, 2(1), 71-94, https://www.noormags.ir/view/fa/-articlepage/732086 [In Persian].
Forughi, A., & Rahimi, A. (2021). Investigating the effect of CEO power on financial performance of firms listed with Tehran Stock Exchange. Journal of Development and Capital, 6(1), 231-247 DOI: 10.22103/jdc.2021.16703.1114 [In Persian].
Garcia Osma, B., & Guillamon-Saorin, E. (2011). Corporate governance and impression management in annual results press releases. Accounting, Organizations and Society, 36(4/5), 187–208 https://doi.org/10.1016/j.aos.2011.03.005.
Ghaemi, M.H., & Shahriari, M. (2009). Corporate governance and financial performance of companies. Journal of Accounting Advances, 1(1), 113-128 https://www.sid.ir/paper/160427/fa [In Persian].
Gillan, S.G., & Starks, L.T. (1998). A survey of shareholder activism: Motivation and empirical evidence. Contemporary Finance Digest, 2(3), 1–38 https://ssrn.com/abstract=663523.
Ginesti, G., Drago, C., Macchioni, R., & Sannino, G. (2018). Female board participation and annual report readability in firms with boardroom connections. Gender in Management: An International Journal, 33(4), 296–314 https://doi.org/10.1108/GM-07-2017-0079.
Gompers, P.A., Ishii, J.L., & Metrick, A. (2003). Corporate governance and equity prices. Quarterly Journal of Economics, 118(1), 107–155 https://www.jstor.org/stable/25053900.
Han, S., Nanda, V.K., & Silveri, S.D. (2016). CEO Power and firm performance under pressure. Financial Management, 45(2), 369-400 https://doi.org/10.1111/fima.12127.
Hasan, M.M. (2020). Readability of narrative disclosure in 10-K reports: Does managerial ability matter? European Accounting Review, 29(1), 147–168 https://ssrn.com/abstract=3217086.
Healy, P.M., & Wahlen, J.M. (1999). A review of the earnings management literature and its implications for standard setting. Accounting Horizons, 13(4), 365–383 http://dx.doi.org/10.2308/acch.1999.13.4.365.
Jensen, M.C., & Meckling, W.H. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3(4), 305–360 https://doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X.
Jiraporn, P., Chintrakarn, P., & Liu, Y. (2012). Capital structure, CEO dominance, and corporate performance. Journal of Financial Services Research, 42(3), 139–158 https://ideas.repec.org/a/kap/jfsres/v42y2012i3p139-158.html.
Jones, J. (1991). Earnings management during import relief investigations. Journal of Accounting Research, 29, 193–228 https://www.jstor.org/stable/2491047.
Kaiser, H.F. (1960). The application of electronic computers to factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 20, 141-151 http://dx.doi.org/10.1177/001316446002000116.
Kazemiolum, M., Abdi, M., Zalaghi, H., & Jalalvand, H. (2020). The impact of the annual report readability on the audit engagement risk measures. Accounting and Auditing Review, 27(2), 202-230 https://acctgrev.ut.ac.ir/-article_77361.html [In Persian].
Khajavi, S., Jahandoust Marghoub, M., & Weysihesar, S. (2021). Investigating the relationship between CEO power and capital structure: emphasizing the role of firms size. Financial Research Journal, 23(1), 40-63 DOI: 10.22059/frj.2020.301393.1007015 [In Persian].
Khajavi, S., Jahandoust Marghoub, M., & Weysihesar, S. (2023). Investigating the impact of moderating the CEO duality and institutional shareholders on the relationship between managerial ability and lack of transparency of company information. Journal of Investment Knowledge, 12(46), 299-322 https://www.magiran.com/paper/2530689 [In Persian].
Khani Masoum Abadi, Z., & Rajabdorri, H. (2019). The relationship between readability of financial reports and tax aggressiveness via simultaneous equation system. Financial Accounting Research, 11(1), 41-54 DOI: 10.22108/-far.2019.116545.1445 [In Persian].
Kim, Y., Park, M.S., & Wier, B. (2012). Is earnings quality associated with corporate social responsibility? The Accounting Review, 87(3), 761–796 https://www.jstor.org/stable/23245629.
Klein, K.J., Lim, B., Saltz, J.L., & Mayer, D.M. (2004). How do they get there? An examination of the antecedents of centrality in team networks. Academy of Management Journal, 47(6), 952-863 https://www.jstor.org/-stable/20159634.
Koo, K., & Kim, K. (2018). CEO power and firm opacity. Applied Economics Letters, 26(10), 791-794 https://doi.org/10.1080/13504851.2018.1497841.
Landier, A., Sauvagnat, J., Sraer, D., & Thesmar, D. (2013). Bottom-up Corporate Governance. Review of Finance, 17, 161–201 https://doi.org/10.1093/rof/rfs020.
Larcker, D.F., & Tayan, B. (2012). Is a powerful CEO good or bad for shareholders? Stanford Closer Look Series, 1–5 https://ssrn.com/abstract=2175191.
Li, F. (2008). Annual report readability, current earnings, and earnings persistence. Journal of Accounting and Economics, 45(2), 221–247 https://doi.org/10.1016/j.jacceco.2008.02.003.
Li, F. (2011). Textual analysis of corporate disclosures: A survey of the literature. Journal of Accounting Literature, 2011, 1-40 https://www.cuhk.edu.hk/acy2/workshop/20110215FengLI/Paper1.pdf.
Li, T., Munir, Q., & Karim, M.R.A. (2017). Nonlinear relationship between CEO power and capital structure: Evidence from China's listed SMEs. International Review of Economics and Finance, 47, 1-21 https://doi.org/-10.1016/j.iref.2016.09.005.
Li, Y., Gong, M., Zhang, X., & Koh, L. (2018). The impact of environmental, social, and governance disclosure on firm value: The role of CEO power. The British Accounting Review, 50(1), 60–75 https://doi.org/10.1016/-j.bar.2017.09.007.
Lim, E.K.Y., Chalmers, K., & Hanlon, D. (2018). The influence of business strategy on annual report readability. Journal of Accounting and Public Policy, 37(1), 65-81 https://doi.org/10.1016/j.jaccpubpol.2018.01.003.
Liu, Y., & Jiraporn, P. (2010). The effect of CEO power on bond ratings and yields. Journal of Empirical Finance, 17(4), 744–762 https://doi.org/10.1016/j.jempfin.2010.03.003.
Lo, K., Ramos, F., & Rogo, R. (2017). Earnings management and annual report readability. Journal of Accounting and Economics, 63(1), 1–25 https://doi.org/10.1016/j.jacceco.2016.09.002.
Loughran, T., & McDonald, B. (2014). Measuring readability in financial disclosures. Journal of Finance, 69(4), 1643–1671 https://doi.org/10.1111/jofi.12162.
Merkl-Davies, D.M., & Brennan, N.M. (2007). Discretionary disclosure strategies in corporate narratives: incremental information or impression management? Journal of Accounting Literature, 27(1), 116–196 https://ssrn.com/abstract=1089447.
Motamedi, P., Tariverdi, Y., & Heidarpoor, F. (2023). The effect of CEO power on accrual based earnings management and real earnings management. Empirical Research in Accounting, 12(4), 147-172 https://jera.alzahra.ac.ir/-article_6654.html [In Persian].
Nadeem, M. (2021). Board gender diversity and managerial obfuscation: Evidence from the readability of narrative disclosure in 10-K reports. Journal of Business Ethics. 179(1), 153-177 https://ideas.repec.org/a/kap/-jbuset/v179y2022i1d10.1007_s10551-021-04830-3.html.
Nikbakht, M., Jahandoust Marghoub, M., & Weysihesar, S. (2020). The effect of competition in the product market in evaluating the benefits and costs of CEO power. The 18th National Accounting Conference of Iran, Accounting in the Path of the 4th Industrial Revolution, Yazd University, Iran. https://civilica.com/doc/1222348 [In Persian].
Nikbakht, M., Jahandoust Marghoub, M., & Weysihesar, S. (2021). CEO power, audit quality and corporate financial performance evaluation criteria. Audit Science, 21(85), 454-486 http://danesh.dmk.ir/article-1-2492-fa.html [In Persian].
Omer, T.C., Shelley, M.K., & Tice, F.M. (2020). Do director networks matter for financial reporting quality? Evidence from audit committee connectedness and restatements. Management Science, 66(8), 3361–3388 https://ideas.repec.org/a/inm/ormnsc/v66y2020i8p3361-3388.html.
Pourkarim, M., Jabbarzadeh Kangarlouei, S., Bahri Sales, J., & Galavandi H. (2020). The impact of corporate governance on tone of financial reporting. Journal of Value & Behavioral Accounting, 4(8), 33-62 https://aapc.khu.ac.ir/article-1-571-fa.html [In Persian].
Rahman, D., Jahangiri, A.M. Duong, H., & Barry, O. (2020). Does product market competition influence annual report readability? Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2957135.
Ramezan Ahmadi, M., Vaez, S.A., Arman, S.A., & Dorseh, S.S. (2022). The effect of auditor style on the relationship between financial reporting readability and stock price informativeness. Accounting and Auditing Review, 29(2), 311-338 DOI: 10.22059/acctgrev.2022.328009.1008583 [In Persian].
Rasoli, H., Ramazan Ahmadi, M., Nasiri, S., & Basirat, M. (2023). The effect of CEO power on fraudulent financial reporting quality. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 12(45), 317-334 https://www.jmaak.ir/article_21475.html [In Persian].
Rjiba, H., Saadi, S., Boubaker, S., & Ding, X. (2021). Annual report readability and the cost of equity capital. Journal of Corporate Finance, 67, 101902 https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2021.101902.
Safari Gerayli, M., & Rezaei Pitenoei, Y. (2018). Managerial ability and financial reporting readability: A test of signaling theory. Journal of Accounting Knowledge, 9(2), 191-218 DOI: 10.22103/jak.2018.11261.2548 [In Persian].
Securities and Exchange Commission. (1998). A plain English handbook: How to create clear SEC disclosure. SEC Office of Investor Education and Assistance, Washington, DC 20549, https://www.sec.gov/pdf/handbook.pdf.
Sheikh, S. (2018). CEO Power, Product Market Competition and Firm Value. Research in International Business and Finance, 46, 373-386 https://doi.org/10.1016/j.ribaf.2018.04.009.
Shleifer, A., & Vishny, R. (1997). A survey of corporate governance. Journal of Finance, 52(2), 737–783 https://www.jstor.org/stable/2329497.
Souri, A. (2014). Preliminary econometrics. Tehran: Farhangology publishing https://www.gisoom.com/book/1996070 [In Persian].
Sun, L., Johnson, G., & Bradley, W. (2022). CEO power and annual report reading difficulty. Journal of Contemporary Accounting and Economics, https://doi.org/10.1016/j.jcae.2022.100315.
Sun, Y., & Lu, D. (2017). Study on the relationship between managerial power and the quality of accounting information. In Proceedings of the Fourth International Forum on Decision Sciences, Confernce Paper, 55-70 https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-10-2920-2_6.
Ting, H. (2014). CEO turnover and shareholder wealth: Evidence from CEO power in Taiwan. Journal of Business Research, 66(12), 2466–2472 https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.05.036.
Veprauskaitė, E., & Adams, M. (2013). Do powerful chief executives influence the financial performance of UK firms? British Accounting Review, 45(3), 229-241 https://doi.org/10.1016/j.bar.2013.06.004.
Weysihesar, S. (2019). Concentration of ownership, transparency of financial information and extensive political relations with the government. The 17th National Accounting Conference of Iran, Farabi Campus of Tehran University, Qom, Iran. https://civilica.com/doc/959406 [In Persian].
Yuthas, K., Rogers, R., & Dillard, J.F. (2002). Communicative action and corporate annual reports. Journal of Business Ethics, 41(1-2), 141-157 https://www.jstor.org/stable/25074912.
Zaheri Abdehvand, S., Moghadam, A., & Tamoradi, A. (2021). The effect of CEO power on relationship between management transactions and financial reporting quality. Financial Accounting Research, 13(1), 87-108 DOI: 10.22108/far.2021.123312.1641 [In Persian].
Zare Bahnamiri, M.J., Heidary Surshjani, Z., & Joudaki Chegeni, Z. (2020). CEO power and earnings announcement tone with emphasis on the role of board oversight. Quarterly Financial Accounting, 11(44), 119-143 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1682540 [In Persian].