بررسی تأثیر گزارشگری مالی محافظه‌کارانه بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و ناهنجاری اقلام تعهدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.

2 استادیار گروه حسابداری و اقتصاد، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.

10.22103/jak.2023.21412.3880

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نقش گزارشگری مالی محافظه‌کارانه بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و ناهنجاری اقلام تعهدی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.

روش: به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، فرضیه‌های پژوهش بر مبنای نمونه آماری متشکل از 167 شرکت طی دوره 10 ساله از سال 1391 تا 1400 با استفاده از تحلیل همبستگی از طریق روش تخمین داده‌های ترکیبی از طریق نرم‌افزار Eviews مورد آزمون قرار گرفت. برای اندازه‌گیری ناهنجاری اقلام تعهدی از رویکرد ترازنامه‌ای، برای اندازه‌گیری عدم اطمینان محیطی از رویکرد ضریب تغییرات فروش و برای اندازه‌گیری محافظه‌کاری گزارشگری مالی از رویکرد عدم تقارن زمانی سود بهره گرفته شد.

یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که بین عدم اطمینان محیطی و ناهنجاری اقلام تعهدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ همچنین گزارشگری مالی محافظه‌کارانه رابطه بین عدم اطمینان محیطی و ناهنجاری اقلام تعهدی را تضعیف می‌کند.

نتیجه‌گیری: به‌صورت کلی مواجهه با عدم قطعیت بیشتر منجر به تشدید ناهنجاری اقلام تعهدی می‌شود، ازاین‌رو مدیران سعی می‌کنند با به‌کارگیری استراتژی‌های مناسب، اثر عدم اطمینان‌های محیطی را تعدیل کنند. باتوجه به نقش محافظه‌کاری گزارشگری مالی در بهبود کیفیت محیط اطلاعاتی شرکت‌ها، نتایج این پژوهش می‌تواند درک بهتری از حسابداری و گزارشگری مالی محافظه‌کارانه و پیامدهای مهم روش‌های محافظه‌کارانه برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1402
  • تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1402