تحلیل جریان علمی پژوهش‌های مرتبط با آموزش حسابداری در پایگاه اطلاعاتی اسکاپوس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

10.22103/jak.2023.21560.3890

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی روند پیشرفت پژوهش‌های مرتبط با آموزش حسابداری از ابتدا تا سال 2022 می‌باشد.

روش: روش پژوهش اصلی این پژوهش تحلیل بیبلیومتریک است که به مطالعه و بررسی ویژگی‌های مقالات منتشر شده از قبیل نویسندگان، کشورها، موضوعات و مجلات می‌پردازد. نمونه این پژوهش شامل 2034 مقاله در حوزه آموزش حسابداری بوده است که در پایگاه Scopus از ابتدا تا سال 2022 میلادی نمایه شده‌اند.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش بیانگر این است که روند انتشار کلی مقاله‌های حوزه آموزش حسابداری صعودی بوده و بیشترین تعداد مقالات در سال 2020 منتشر شده است. پر تکرارترین کلمات عبارتند از: آموزش حسابداری، دانشجویان، حسابداری، تدریس، آموزش، برنامه‌های درسی، آموزش الکترونیکی، آموزش عالی، سیستم‌های یادگیری، طراحی آموزش، نظرسنجی، اخلاق، هوش مصنوعی، حسابداری مالی، برنامه تحصیلی، جنبه‌های حرفه‌ای، حسابداری مدیریت، فناوری اطلاعات. کشور ایالات متحده در صدر جدول فعال‌ترین منتشران برای حوزه آموزش حسابداری بوده است.

نتیجه گیری: سیر تحول در کلمات کلیدی به چهار طبقه تقسیم می‌شوند که عبارتند از تاکید بر مبانی حرفه حسابداری در برنامه درسی، سیستم‌های یادگیری و عملکرد آموزش عالی، تاکید بر یادگیری فعال، فناوری آموزشی در سطح دانشگاه‌ها و یادگیری الکترونیکی، آن‌لاین و مبتنی بر سیستم و توسعه مهارت‌های نرم دانشجویان. مرور پیشرفت تاریخی تحقیقات حوزه آموزش حسابداری موجب درک، تفسیر و تحلیل آموزش حسابداری و توجه به تغییرات موجود و انتظارات جامعه از حرفه حسابداری می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1402
  • تاریخ دریافت: 03 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 13 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 تیر 1402