تحلیل جریان علمی پژوهش‌های مرتبط با آموزش حسابداری در پایگاه اطلاعاتی اسکاپوس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی روند پیشرفت پژوهش‌های مرتبط با آموزش حسابداری از ابتدا تا سال 2022 است.
روش: روش پژوهش اصلی این پژوهش تحلیل بیبلیومتریک است که به مطالعه و بررسی ویژگی‌های مقالات منتشر شده از قبیل نویسندگان، کشورها، موضوعات و مجلات می‌پردازد. نمونه این پژوهش شامل 2034 مقاله در حوزه آموزش حسابداری بوده که در پایگاه Scopus از ابتدا تا سال 2022 میلادی نمایه شده‌اند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش بیانگر این است که روند انتشار کلی مقاله‌های حوزه آموزش حسابداری صعودی بوده و بیشترین تعداد مقالات در سال 2020 منتشر شده است. پر تکرارترین کلمات عبارتند از: آموزش حسابداری، دانشجویان، حسابداری، تدریس، آموزش، برنامه‌های درسی، آموزش الکترونیکی، آموزش عالی، سیستم‌های یادگیری، طراحی آموزش، نظرسنجی، اخلاق، هوش مصنوعی، حسابداری مالی، برنامه تحصیلی، جنبه‌های حرفه‌ای، حسابداری مدیریت، فناوری اطلاعات. کشور ایالات متحده در صدر جدول فعال‌ترین ناشران برای حوزه آموزش حسابداری بوده است.
نتیجه‌گیری: سیر تحول در کلمات کلیدی به چهار طبقه تقسیم می‌شوند که عبارتند از تأکید بر مبانی حرفه حسابداری در برنامه درسی، سیستم‌های یادگیری و عملکرد آموزش عالی، تأکید بر یادگیری فعال، فناوری آموزشی در سطح دانشگاه‌ها و یادگیری الکترونیکی، برخط و مبتنی بر سیستم و توسعه مهارت‌های نرم دانشجویان. مرور پیشرفت تاریخی تحقیقات حوزه آموزش حسابداری موجب درک، تفسیر و تحلیل آموزش حسابداری و توجه به تغییرات موجود و انتظارات جامعه از حرفه حسابداری می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


حسینی، سید علی؛ گرامی راد، فاطمه و زارع زردینی، طیبه (1398). تحلیل جریان علمی پژوهش‌های حسابرسی در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس. دانش حسابداری مالی، 6(4)، 25-46 https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_1948.html.
حسینی، سید علی؛ گرامی راد، فاطمه و زارع زردینی، طیبه (1399). تحلیل جریان علمی پژوهش‌های حسابداری مدیریت در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس. حسابداری مدیریت، 13(47)، 125-142 https://journals.srbiau.ac.ir/article_17571.html.
خانی، عبدالله و طیبی، جمیله (1394). تعیین و اولویت‌بندی مهارت‌های آموزشی حسابداری بر اساس الگوی تحلیل سلسله مراتبی. مجله دانش حسابداری، 6(23)، 77-98 https://jak.uk.ac.ir/article_1428.html.
طبیبی راد، وحیده؛ دیانتی دیلمی، زهرا؛ غلامی جمکرانی، رضا؛ عباسیان، حسین و بختیاری، ابوالفضل (1401). کاربست روش‌های نوین در آموزش حسابداری به‌صورت مجازی، تجربه‌ای نوین در دوران همه‌گیری کرونا. مجله دانش حسابداری، 13(4)، 69-90 https://jak.uk.ac.ir/article_3177.html.
ملانظری، مهناز و گرامی راد، فاطمه (1400). تحلیل جریان علمی پژوهش‌های حسابداری رفتاری در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس. حسابداری ارزشی و رفتاری، ۶(۱۲)، ۵۵-۲۷ https://aapc.khu.ac.ir/article-1-1068-fa.html.
References
AL-Abbas Al Dulamy, J.A., & Hamadi, A.G. (2021) . Accounting education and its role in light of contemporary trends in the accounting profession - an applied study. IMDC-IST 2021, September 07-09, Sakarya, Turkey DOI: 10.4108/eai.7-9-2021.2315378.
Apostolou, B., Dorminey, J.W., & Hassell, J.M. (2022). Accounting education literature review (2021). Journal of Accounting Education, 59, 100781. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2022.100781.
Bou Azria & Hajira (2017). The reality of accounting education in Algerian universities in light of the trend towards implementing International Financial Reporting Standards (IFRS) - a questionnaire study at the Jilali University in General, a master's thesis in financial and accounting sciences in the Faculty of Economic, Business and Management Sciences , Algeria.
Fujita, N. (2020). Transforming online teaching and learning: Towards learning design informed by information science and learning sciences. Information and Learning Sciences, 121(7–8), 503–511. https://doi.org/-10.1108/ILS-04-2020-0124.
Hosseini, S.A., Geramirad, F., & Zare Zardeini, T. (2021). Analysis of the scientific stream of management accounting research in the Web of Science database. Management Accounting, 13(47), 125-142. https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_1948.html?lang=en [In Persian].
Hosseini, S.A., Geramirad, F., & Zare Zardini, T. (2020). Analyze the scientific flow of auditing research on the Web of Science database. Financial Accounting Knowledge, 6(4), 25-46. https://journals.srbiau.ac.ir/article_17571.html [In Persian].
Khani, A., & Taiebi, J. (2016). Determining and comparing accounting training skills in analytic hierarchy model. Journal of Accounting Knowledge, 6(23), 77-98. https://jak.uk.ac.ir/article_1428.html?lang=en [In Persian].
Li, J., & Hale, A. (2015). Identification of, and knowledge communication among core safety science journals. Safety Science, 74, 70–78. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2014.12.003.
Li, W., & Zhao, Y. (2015). Bibliometric analysis of global environmental assessment research in a 20-year period. Environmental Impact Assessment Review, 50, 158–166. https://doi.org/10.1016/j.eiar.2014.09.012.
Molanazari, M., & Geramirad, F. (2022). Scientific flow analysis of behavioral accounting research in Web of Science database. Journal of Value and Behavioral Accounting, 6(12), 27-55. https://aapc.khu.ac.ir/article-1-1068-fa.html [In Persian].
Poje, T., & Zaman Groff, M. (2022). Mapping ethics education in accounting research: A bibliometric analysis. Journal of Business Ethics, 179, 451–472. https://doi.org/10.1007/s10551-021-04846-9.
Song, Y., & Zhao, T. (2013). A bibliometric analysis of global forest ecology research during 2002–2011. Springerplus, 2, 204. DOI: 10.1186/2193-1801-2-204.
Tabibi Rad, V., Dianti Deilami, Z., Gholami Jamkarani, R., Abbasian, H., & Bakhtiari, A. (2022). Application of new methods in virtual accounting education, innovative experience during the corona epidemic. Journal of Accounting Knowledge, 13(4), 69-90. https://jak.uk.ac.ir/article_3177.html?lang=en [In Persian].
Van Eck, N.J., & Waltman, L. (2019). VOSviewer Manual. Retrieved from https://www.vosviewer.com/-documentation/Manual_VOSviewer_1.6.10.Pdf.
Waltman, L., Van Eck., N.J., & Noyons, E.C. (2010). A unified approach to mapping and clustering of bibliometric networks. Journal of Informetrics, 4(4), 629-635 https://doi.org/10.1016/j.joi.2010.07.002.
Zupic, I., & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429–472 https://doi.org/10.1177/1094428114562629.