‌آگاهی‌بخشی دارایی‌های حسابداری با توجه به عوامل ذاتی و اختیاری: اثر کیفیت اجرای استانداردها و عوامل بنیادین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان

3 گروه حسابداری، دانشگاه اصفهان.

10.22103/jak.2024.22895.4012

چکیده

هدف: دارایی‌های حسابداری، به عنوان منبع مهم تصمیم‌های فعلی و آتی شرکت‌ها است که اطلاعات زیادی از ورودی فرایند خلق ارزش شرکت به همراه دارد. اطلاعات دارایی‌ها، مربوط و ارزشمند است و می‌تواند به تصمیم‌های آگاهانه استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی شرکت کمک نماید. درجه آگاهی‌بخشی دارایی‌ها ممکن است، با توجه به عوامل تحت اختیار مدیریت (عوامل اختیاری) و عوامل مرتبط با محیط فعالیت شرکت (عوامل ذاتی) متفاوت باشد. همچنین، قدرت‌توضیح دهندگی عوامل بنیادین و کیفیت اجرای استاندارد‌های حسابداری در شرکت‌ها بر ‌آگاهی‌بخشی دارایی‌ها مؤثر است. پژوهش حاضر به بررسی ‌آگاهی‌بخشی دارایی‌های حسابداری با توجه به عوامل ذاتی و اختیاری، اثر کیفیت اجرای استانداردها و عوامل بنیادین می‌پردازد.

روش: در همین راستا نمونه‌ای مشتمل بر 249 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1383-1401 انتخاب و آزمون شده‌‌است.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که خالص دارایی‌های عملیاتی دارای قدرت آگاهی‌بخشی از شرایط آتی شرکت است و میزان ‌آگاهی‌بخشی دارایی‌های حسابداری با توجه به عوامل ذاتی و اختیاری متفاوت است. همچنین، متغیرهای بنیادی بر قدرت توضیح‌دهندگی معیار آگاهی‌بخشی دارایی‌های حسابداری با توجه به عوامل ذاتی و کل عوامل تأثیر متفاوتی دارد. به علاوه، کیفیت اجرای استانداردهای حسابداری بر معیار آگاهی‌بخشی دارایی‌های حسابداری تأثیر مثبت دارد.

نتیجه‌گیری: دارایی های عملیاتی گزارش شده در ترازنامه، از شرایط آینده و تصمیمات گذشته شرکت خبر می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 13 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 29 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 خرداد 1403