تأثیر راهبرد مالیاتی متهورانه بر همزمانی قیمت سهام با تأکید بر نقش تعدیلی پوشش رسانه‎ای و ابعاد حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران،

2 استادیار گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ، ایران

10.22103/jak.2024.22410.3974

چکیده

هدف: مطابق نظریه فرصت‌طلبی مدیریتی، اتخاذ راهبرد مالیاتی متهورانه موجب افزایش رانت‎خواهی مدیران فرصت‎طلب می‌شود و آنان برای پنهان‌سازی رانت‌خواهی خود، تلاش می‌کنند تا شفافیت اطلاعات مالی را کاهش دهند. کاهش شفافیت اطلاعات مالی می‌تواند به کاهش افشای اطلاعات خاص و بنیادی شرکت در قیمت سهام و در نتیجه افزایش همزمانی قیمت سهام منجر گردد. بر همین مبنا درک اثرگذاری اتخاذ راهبرد مالیاتی متهورانه بر همزمانی قیمت سهام از منظر پوشش رسانه‌ای و ابعاد حسابرسی به عنوان دو سازوکار مؤثر بر بهبود محیط اطلاعاتی شرکت ضروری به نظر می‌رسد. از این‎رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر راهبرد مالیاتی متهورانه بر همزمانی قیمت سهام با در نظر گرفتن پوشش رسانه‎ای و ابعاد حسابرسی می‌باشد.

روش: برای اندازه‌گیری راهبرد مالیاتی متهورانه از نرخ مؤثر مالیات بر اساس استانداردهای حسابداری، نرخ مؤثر مالیات نقدی، نرخ مؤثر مالیات بلندمدت و تفاوت دفتری مالیات استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش شامل 128 شرکت از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران طی سال‌های 1394 تا 1400 است. همچنین با استفاده از مدلهای رگرسیون خطی چندگانه مبتنی بر داده‌های تابلویی، فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که راهبرد مالیاتی متهورانه بر همزمانی قیمت سهام اثر مثبت و معنا‌داری دارد. همچنین، پوشش رسانه‌ای و ابعاد حسابرسی، تأثیر مثبت راهبرد مالیاتی متهورانه بر همزمانی قیمت سهام را تضعیف می کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 04 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 03 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1403