کاربست رویکرد اقدام پژوهی در ارائه چارچوبی برای حسابداری روایتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

2 گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.

3 استادیار گروه حسابداری، واحد خمین دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

4 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

10.22103/jak.2024.22889.4011

چکیده

حسابداری روایتی به عنوان یک رویکرد استراتژیک در پارادایم‌های جدید دانش حسابداری تلقی می‌شود که باهدف تقویت کارکردهای افشاء اطلاعات مالی فراگیر برای ذینفعان در حال توسعه می‌باشد. هدف این مطالعه کاربست اقدام پژوهی جهت طراحی چارچوبی برای حسابداری روایتی می‌باشد.

روش: این مطالعه به لحاظ روش شناسی از الگوی کلایزی (1978) برای پیاده سازی گام‌های اقدام پژوهی بهره برده است. لذا براساس این الگو، ابتدا از طریق مصاحبه با خبرگان و کدگذاری باز، تلاش گردید تا گزاره‌های حسابداری روایتی در بستر عملکردهای واقعی شرکت‌ها مشخص شوند. سپس به منظور روایی سازی گزاره‌ها، از طریق ارزیابی انتقادی نسبت به تطبیق گزاره‌ها با پژوهش‌های مشابه اقدام گردید تا امکان ورود گزاره‌ها به مرحله‌ی تشکیل گروه کانونی جهت بحث و تبادل نظر برای تفکیک شناختی هریک از گزاره‌ها در قالب یک مقوله مهیا شود. سپس از طریق چک‌لیست ارزیابی کیو، هریک از گزاره‌ها در حد فاصل 5+ تا 5- امتیازبندی شدند و در نهایت ماتریس 4 طبقه‌ای باهدف بسترسازی زمینه‌های پیاده سازی حسابداری روایتی در سطح شرکت‌های بازار سرمایه ایجاد گردد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد، از مجموع 12 مصاحبه و 275 کد باز ایجاد شده، مجموعاً 28 گزاره شناسایی شدند. از طرف دیگر در بخش کمی مشخص شد، 28 معیار شناسایی شده حسابداری روایتی در 4 مقوله با 7 گزاره در چارچوب یک ماتریس چهاربعدی حاصل گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 11 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 13 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1402