ارزیابی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر محافظه‌کاری حسابداری با استفاده از رویکرد تصحیح اریبی بوت استراپ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران

2 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد، البرز، ایران

3 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران

4 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران

10.22103/jak.2024.22079.3939

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی این تاثیر، از سه بعد مسئولیت اجتماعی؛ شاخص اجتماعی شرکت، شاخص تعهدات اجتماعی شرکت و شاخص منافع اجتماعی شرکت در پنج مدل محافظه‌کاری باسو)، بال و شیوا کومار، گیولی و هاین، ژانگ و پنمن و بیور و رایان محافظه‌کاری استفاده شده است.

روش: به منظور بررسی و مقایسه تاثیر مسئولیت اجتماعی در مدل‌های مختلف محافظه‏کاری حسابداری با استفاده از روش آماری رویکرد تصحیح اریبی بوت استراپ در دوره زمانی 1391 تا 1400 برای 108 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهند شاخص اجتماعی مسئولیت اجتماعی در مدل‌های محافظه‌کاری باسو و گیولی و هاین اثر منفی معنی‌داری بر شاخص محافظه‌کاری داشته است. در مدل‌های محافظه‌کاری ژانگ و پنمن و بیور و رایان اثر شاخص تعهدات مسئولیت اجتماعی بر شاخص محافظه‌کاری مثبت ارزیابی شده است. علاوه بر این شاخص منافع مسئولیت اجتماعی در مدل‌های گیولی و هاین و بیور و رایان اثر مثبت معنی‌داری و در مدل ژانگ و پنمن اثر منفی معنی‌داری بر شاخص محافظه‌کاری داشته است.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داده است با استفاده از معیار جذر میانگین مربعات خطا در رویکرد بوت استرپ، مدل محافظه‌کاری پنمن و ژانگ و سپس مدل محافظه‌کاری گیولی و هاین به‌ترتیب به عنوان بهترین مدل در بیان رابطه مسئولیت اجتماعی و محافظه‏کاری حسابداری بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 05 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 دی 1402