بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش، میزان و کیفیت گزارش‌های پایداری: کاربست روش مرور سیستماتیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.

2 دکتری گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری گروه مالی بانکداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران.

10.22103/jak.2024.22361.3969

چکیده

هدف: از اواخر دهه 1990 گزارشگری پایداری به موضوع با اهمیتی بدل شده و تعداد مطالعات انجام شده در این حوزه طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. با این وجود به دلیل کاستی‌های مطالعات اولیه و یافته‌های بعضاً متناقض آنها، براساس این یافته‌ها نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد و مطالعات جامع‌تری مورد نیاز است. از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر گزار‌ش‌های پایداری براساس نتایج حاصل از مطالعات قبلی است.

روش: در این پژوهش برای استخراج عوامل موثر از روش مرور سیستماتیک استفاده شد. نمونه تحقیق شامل 49 مقاله منتشر شده در مجلات حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری (پایگاه داده ساینس دایرکت) برای بازه زمانی 2013-2022 است. برای تدوین پروتکل مرور از چک لیست پریزما و برای ارزیابی کیفیت مطالعات حاضر در نمونه از چک لیست CASP استفاده شد.

یافته‌ها: عواملی نظیر اندازه، عملکرد مالی و غیرمالی، تحقیق و توسعه، میزان شهرت و پوشش تحلیلگران دارای تاثیر با اهمیتی برگزارشگری پایداری است. ادبیات تحقیق در خصوص سایر عوامل نظیر رقابت، فرصت‌های رشد، نقدشوندگی سهام و اهرم مالی شرکت به نتایج متفاوتی دست یافته است.

نتیجه‌گیری: تحلیل یافته‌های متناقض در خصوص برخی عوامل در پرتو انگیزه‌های مدیریت، ساختار سازمانی و عوامل نهادی تاثیرگذار بر سازمان قابل توضیح است و استفاده از استانداردهای یکسان برای شرکت‌های مختلف در بسترهای نهادی متفاوت اثربخش نخواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 26 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 18 دی 1402