عضویت در گروه‌های تجاری و گزارشگری پایداری شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حسابداری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 دانشیار حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.

10.22103/jak.2019.12706.2787

چکیده

هدف: یکی از ویژگی‌های قابل توجه اقتصادهای نوظهور، نقش با اهمیت گروه‌های تجاری است. از این‌رو، در پژوهش حاضر تأثیر عضویت در گروه‌های تجاری بر سطح گزارشگری پایداری شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
روش:برای سنجش سطح گزارشگری پایداری شرکت‌ها از چک لیست سازمان گزارشگری جهانی (GRI) استفاده شد. فرضیه تحقیق نیز توسط نمونه‌ای متشکل از 102 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1392 تا 1396 و با بهره‌گیری از الگوی رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک داده‌های ترکیبی مورد بررسی قرارگرفت.
یافته‌ها:نتایج پژوهش نشان می‌دهد که عضویت در گروه‌های تجاری موجب بهبود سطح گزارشگری پایداری شرکت‌ها می‌گردد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل اضافی حاکی از آن است که در شرکت‌های بزرگ‌تر، رابطه بین عضویت در گروه‌های تجاری و سطح گزارشگری پایداری قوی‌تر است.
نتیجه‌گیری: شرکت‌های وابسته به گروه‌های تجاری به دلیل نگرانی کمتر نسبت به منافع مالی کوتاه مدت، از انگیزه‌های بیشتری برای گزارشگری پایداری برخوردارند.

کلیدواژه‌ها


برزگر، قدرت‌الله؛ غفاری، وحید. (1387). حسابداری و گزارشگری پایداری شرکت‌ها در هزاره سوم. ماهنامه حسابدار، 202، 86-75.
پورحیدری، امید؛ قاسمی اقباش، علی. (1393). بررسی تأثیر عضویت درگروه تجاری بر حساسیت جریان نقدی سرمایه‌گذاری. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 7(3)، 43-29.
خدامی‌پور، احمد؛ حبیبی، مریم. (1392). بررسی تأثیر عضویت در گروه تجاری بر کیفیت سود، پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، 2(1)، 106-89.
خدامی‌پور، احمد؛ امینی‌نیا، میثم؛ فدوی، محمدحسن. (1392). بررسی تأثیر عضویت در گروه تجاری بر نرخ مؤثر مالیاتی شرکت‌ها . پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 5(18)، 150-129.
فخاری، حسین؛ ملکیان، اسفندیار؛ جفایی رهنی، منیر. (1396). تبیین و رتبه‌بندی مولفه‌ها وشاخص‌های گزارشگری زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی به روش تحلیل سلسله مراتبی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۲(۴)، 187-153.
کمیته تدوین استانداردهای حسابداری ایران.(1390). استانداردهای حسابداری ایران، نشریه شماره 160، تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.
مشایخی، بیتا؛ دلدار، مصطفی. (1395). ارتباط مدیریت مالیات و مدیریت سود در گروه‌های تجاری، دانش حسابداری، 7(26)، 58-33.
معصومی، سیدرسول؛ صالح نژاد، سیدحسن؛ ذبیحی زرین‌کلایی، علی. (1397). شناسایی متغیرهای مؤثر بر میزان گزارشگری پایداری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران . دانش حسابرسی، 18(70)، 221-195.
نظری، محسن؛ صابر ماهانی، معصومه و دلدار، مصطفی. (1395). بررسی انگیزه‌های مالیاتی عضویت در گروه‌های تجاری. پژوهشنامه مالیات، 31(79)، 144-119.
یبلویی خمسلویی، مالک؛ ایزدی نیا، ناصر و عربصالحی، مهدی. (1397). تأثیر میزان شاخص‌های پایداری افشاء شده بر کیفیت سود. دانش حسابداری ،9(1)، 34-7.
References
Almeida, H., Kim, Ch. (2012). Internal capital markets in business groups: evidence from the asian financial crisis. National Bureau of Economic Research, Available at http://ssrn. com/abstract=1928179.
Audit Organization. (2011). Iranian Accounting Standards. Tehran, Centre for Professional Accounting and Auditing Studies of Audit Organization [In Persian].
Bansal, P. (2005). Evolving sustainability: A longitudinal study of corporate sustainability development. Strategic Management Journal, 26, 197–218.
Bansal, P., Jiang, G.F., Jung, J.C. (2015). Managing responsibly in tough economic times: Strategic and tactical CSR during the 2008–2009 global recession. Long Range Planning, 48, 69–79.
Barzegar, G., Ghafari, V. (2008). Corporate sustainability accounting and reporting in the third millennium. Accountant Monthly, 202, 75-86 [In Persian].
Bhattacharyya, A. (2014). Factors associated with the social and environmental reporting of australian companies. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 8(13), 25-50.
Borland, H., Lindgreen, A. (2013). Sustainability, epistemology, ecocentric business, and marketing strategy: Ideology, reality, and vision. Journal of Business Ethics, 117, 173–187.
Borland, H., Ambrosini, V., Lindgreen, A., Vanhamme, J. (2016). Building theory at the intersection of ecological sustainability and strategic management. Journal of Business Ethics, 135, 293–307.
Chen, W.C., Lin, J.B., Yi, B. (2008). CEO duality and firm performance–an endogenous issue. Corporate Ownership and Control, 6(1), 58-65.
Chittoor, R., Kale, P., Puranam, P. (2015). Business groups in developing capital markets: Towards a complementarity perspective. Strategic Management Journal, 36(9), 1277–1296.
Dhole, S., Gerald, C., Lobo, L. (2012). Business group affiliation quality: Evidence from Indian business groups. Working Paper, http://ssrn. com.
Elsayed, K. (2007). Does CEO duality really affect corporate performance? Corporate Governance: An International Review, 15(6), 1203-1214.
Fakhari, H., Malekian, E., Jafaei Rahni, M. (2018). Explaining and Ranking of the components and indicators of environmental, social and corporate governance reporting by Analytic Hierarchy Process in the companies listed in Stock Exchange. Iranian journal of Value & Behavioral Accounting, 2(4), 153-187 [In Persian].
Fan, J., Jin, L., Zheng, G. (2016). Revisiting the bright and dark sides of capital flows in business groups. Journal of Business Ethics, 134, 509–528.
Fombrun, C.J. (1996). Reputation: Realizing value from the corporate image. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Granovetter, M. (2005). Business Groups and Social Organization. In N. J. Smelser & R. Swedberg (Eds.), The handbook of economic sociology (2nd edn., pp. 429–450). Princeton, NJ: Princeton University Press.
Gujarati, D.N. (2009). Basic Econometrics. 5th edition. New York: Mc Graw-Hill.
Hall, P., Soskice, D. (2001). Varieties of Capitalism: The institutional foundations of comparative advantage. Oxford: Oxford University Press.
Hoshi, T.A., Kashyap, A., Scharfstein, D. (1991). Corporate structure, liquidity, and investment: Evidence from Japanese industrial groups. Quarterly Journal of Economics, 106, 33-60.
Kaplan, S.N. (1994). Top executive rewards and firm performance: A comparison of Japan and the United States. Journal of Political Economy, 102, 510-546.
Khanna, T., Palepu, K. (2000). The future of business groups in emerging markets: Long-run evidence from Chile. Academy of Management Journal, 43, 268–285.
Khanna, T., Rivkin, J.W. (2001). Estimating the performance effects of business groups in emerging markets. Strategic Management Journal, 22, 45–74.
Khanna, T., Yafeh, Y. (2007). Business groups in emerging markets: Paragons or parasites? Journal of Economic Literature, 45, 331–372.
Khodamipour, A., Habibi, M. (2013). The Study of Membership Effect in Business Group on Earnings Quality. Applied Research in Financial Reporting, 2(1), 89-106 [In Persian].
Khodamipour, A., Amininia, M., Fadavi, M. H. (2013). The investigation of membership effect in business group on the firms’ effective tax rate. Journal of Accounting and Auditing Research, 5(18), 129-150 [In Persian].
Kim, C., Bettis, R.A. (2014). Cash is surprisingly valuable as a strategic asset. Strategic Management Journal, 335, 2053–2063.
Kuzey, C., Uyar, A. (2017).  Determinants of sustainability reporting and its impact on firm value: evidence from the emerging market of Turkey. Journal of Cleaner Production, 143, 27–39.
Ma, X., Yao, X., Xi, Y. (2006). Business group affiliation and firm performance in a transition economy: A focus on ownership voids. Asia Pacific Journal of Management, 23(4), 467-483.
Manikandan, K.S., Ramachandran, J. (2015). Beyond institutional voids: Business groups, incomplete markets, and organizational forms. Strategic Management Journal, 36, 598–617.
Manos, R., Murinde, V., Green, C. (2012). Dividend policy and business groups: Evidence from Indian firms. International Review of Economics and Finance, 21(1), 42–56.
Mashayekhi, B., Deldar, M. (2016). Tax Management and Earnings Management in Business Groups. Journal of Accounting Knowledge, 7(26), 33-58 [In Persian].
Masoumi, S.R., Salehnejad, S.H., Zabihi Zarinkalaei, A. (2018). Identification of variables affecting the sustainability reporting of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Audit Science, 18(70), 195-221 [In Persian].
Nazari, M., Sabermahani, M., Deldar, M. (2016). An Investigation of Tax Incentives for Membership in Business Groups. Tax journal, 24(31), 119-144 [In Persian].
Pattnaik, C., Chang, J.J., Shin, H.H. (2013). Business groups and corporate transparency in emerging markets: Emerging evidence from India, Asia Pacific Journal of Management, 30, 987–1004.
Porter, M.E., Kramer, M.R. (2006). Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 79–92.
Porter, M.E., Kramer, M.R. (2011). Creating shared value. January–February: Harvard Business Review, 89(1-2), 62–77.
Pourheydari, O., Ghasemi, A. (2013). The investigation of membership in business groups on the cash flow sensitivity. Financial Science to Securities Analyze, 23, 43-29 [In Persian].
Ray, S., Ray Chaudhuri, B. (2018). Business group affiliation and corporate sustainability strategies of firms: an investigation of firms in India. Journal of Business Ethics, 153(4), 955-976.
Ronny, M., Murinde, V., Green, C.J. (2012). Dividend policy and business groups: Evidence from Indian firms. International Review of Economics and Finance, 21, 42–56.
Saleh, M., Zulkifli, N., Muhamad, R. (2010). Corporate social responsibility disclosure and its relation on institutional ownership: Evidence from public listed companies in Malaysia. Managerial Auditing Journal, 25(6), 591-613.
Waddock, S.A., Graves, S.B. (1997). The corporate social performance- financial performance link. Strategic Management Journal, 18(4), 303–319.
Yaballuei Khamesluei, M., Izadinia, N., Arabsalehi, M. (2018). Effects of disclosure of the extent of sustainability indicators on earnings quality. Journal of Accounting Knowledge, 9(1), 7-34 [In Persian].