ارائه الگوی ساختاری تفسیری پیشران های مؤثر بر پایداری مالی صندوق‌های بازنشستگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت فناوری وکارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 ندارم

10.22103/jak.2023.22321.3964

چکیده

هدف:‌ هدف پژوهش شناخت پیشران‌های موثر بر پایداری مالی صندوق های بازنشستگی، تحلیل و فهم روابط میان آن‎ها برای کمک به اتخاذ راهبرد و برنامه‌های برون‎رفت از ناپایداری مالی است.

روش: پژوهش از منظر هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت ترکیبی و از نوع پیمایشی و اکتشافی بوده و پیشران‌های کلیدی از مصاحبه با خبرگان و بکارگیری روش تحلیل تم استخراج و با استفاده از روش بهترین بدترین رتبه‌بندی شده و با به‌کارگیری الگو‌سازی ساختاری تفسیری روابط بین پیشران‌ها شناسایی و همچنین، میزان تاثیرگذاری و وابستگی پیشران‎ها با روش تحلیل ساختاری تعیین گردیده است.

یافته‎ ها: یافته‌ها نشان می‌دهد پیشران‎های کلیدی شناسایی شده در چهار سطح طبقه بندی می‌شوند. وجود تحریم‌ها و تنش‌های اقتصادی تأثیرگذارترین پیشران می‌باشد که به‌عنوان مبنای الگو به‌صورت مستقیم بر روی دو پیشران نرخ رشد جمعیت و رشد شاغلین آزاد در سطح سوم تأثیر می‌گذارد. کیفیت پاسخگویی و گزارشگری، ماشینی شدن و جایگزینی ربات‌ها، استقلال صندوق‌ها از دولت، وجود استانداردهای مناسب گزارشگری، تنوع طرح‌های بازنشستگی، التزام به شفافیت و پاسخگویی پیشران‌های سطح دوم می‌باشند.

نتیجه‎ گیری: تحلیل ساختاری نشانگر آن است که عمده پیشران‌ها به‌استثنای پیشران تحریم‌ها و تنش‌های اقتصادی از قدرت تاثیرگذاری و وابستگی بالایی برخوردار می‌باشند. علاوه بر این، تحریم‌ها و تنش‌های اقتصادی به‌عنوان پیشران‌های کلیدی از بیشترین میزان تاثیرگذاری برخوردار است. روابط میان پیشران‎ها باید در برنامه‌ریزی مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 19 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 05 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 06 آذر 1402