تاثیر مدیریت ریسک کسب و کار در ارتقای عملکرد پایداری شرکتی با تاکید بر نقش توانایی مدیریت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22103/jak.2023.22210.3949

چکیده

هدف: شناسایی عوامل موثر بر عملکرد پایداری شرکت‌ها به یکی از بزرگترین دغدغه‌های محققان تبدیل شده است. از آن-جا‌که تغییرات در قدرت، وضعیت و اختیار در کسب و کارها ذاتی است، تحت سبک‌های مختلف مدیریت، ممکن است درجات متفاوتی از فاصله قدرت، منجر به استراتژی‌های متمایز تعامل ذینفعان شرکتی شود. بنابراین، هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر مدیریت ریسک کسب و کار در ارتقای عملکرد پایداری شرکتی با تاکید بر نقش توانایی مدیریت است.

روش: جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شرکت‌های بورس تهران بوده و دوره مورد مطالعه از سال 1391 الی 1400 می‌باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت‌های نمونه با استفاده از روش داده‌های پانل ترکیبی و با استفاده از نرم‌افزار ایویوز 12 و بهره‌مندی از ابزار خطای قدرتمند استاندارد برای آزمون نهایی فرضیه‌ها انجام پذیرفته است.

یافته‌ها: نتایج آماری نشان داد که مدیریت ریسک به طور مستقیم بر عملکرد پایداری شرکتی تاثیرگذار است. همچنین، تعامل توانایی مدیران و مدیریت ریسک کسب و کار می‌تواند سطح عملکرد پایداری شرکتی را ارتقا دهد.

نتیجه‌گیری: نتایج حاصل شده با نتایج پژوهش عسگری رشتیانی و همکاران(1399) و همچنین با پژوهش قادری و تاری وردی(1399) همسو می باشد. شرکت‌ها می‌بایست با شناسایی خطرات و تشکیل کمیته ریسک با ارتقای بهره‌وری در عملکرد شرکت زمینه را برای ارتقای عملکرد پایداری شرکتی افزایش و با استفاده از مدیران توانا به این زمینه کمک نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 28 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 06 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 آبان 1402