بررسی وقفه زمانی پرداخت سود و عوامل مرتبط با آن در بازار سهام ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

2 حسابداری،دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ، ایران

10.22103/jak.2023.21692.3901

چکیده

هدف: وقفه‌زمانی پرداخت سود یعنی فاصله زمان تصویب تا واریز سود تقسیمی به حساب سهامداران که یکی از دغدغه‌های آنان است و در دوران اقتصاد تورمی اهمیت بیشتری پیدا می کند .هدف این تحقیق بررسی روند وقفه زمانی پرداخت سود و شناسایی عوامل مؤثر بر تأخیر در پرداخت سود است.



روش: نمونه آماری برای آزمون فرضیه‌ها شامل 1311 مشاهده در بازه زمانی هشت ساله 1393 تا 1400 از شرکت‌های 12 صنعت عضو بازار سهام ایران انتخاب شده است. آزمون فرضیه‌ها از طریق آزمون مقایسه میانگین و مدل رگرسیون چند متغیره انجام گردید.



یافته‌ها: طبق نتایج وقفه‌زمانی پرداخت سود در صنایع مختلف،متفاوت است، وقفه‌زمانی پرداخت سود در مرحله بلوغ کمتر از مراحل دیگر در چرخه عمر شرکت است، وقفه‌زمانی پرداخت سود با نسبت وجه نقد و اندازه شرکت رابطه منفی دارد و درمقابل وقفه‌زمانی پرداخت سود با اهرم مالی و سهام آزاد شناور رابطه مثبت دارد.



نتیجه‌گیری: اولویت تامین مالی عملیات و پروژهای شرکت، ساختار مالکیت، شرایط کلان صنعت و متغیرهای اقتصادی بر وقفه‌زمانی پرداخت سود تاثیر می گذارند. شناخت روابط این متغیرها با وقفه زمانی پرداخت سود امکان برآورد از میزان وقفه زمانی در پرداخت سود و مقایسه آن‌ها با سایر شرکت‌ها را فراهم می‌کند. این مطالعه ادبیات مرتبط با وقفه زمانی پرداخت سود را توسعه می دهد که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 21 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 02 آبان 1402