بررسی رابطه بین تجاری‌سازی مؤسسه‌های حسابرسی و رفاه شخصی حسابرسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22103/jak.2022.19266.3692

چکیده

هدف: از انگیزه‌های مهم فارغ‌‌التحصیلان رشته حسابداری برای ورود به حرفه حسابرسی کسب رفاه شخصی است. رفاه شخصی پرسنل مؤسسه‌های حسابرسی تا اندازه زیادی مرتبط با سطح درآمد آن‌ها در مؤسسات حسابرسی است. در پژوهش حاضر رابطه میان رفاه فردی و تجاری‌سازی در مؤسسه‌های حسابرسی بررسی شد.
 روش: این پژوهش از نوع کمی و در دسته مطالعات توصیفی قرار می‌گیرد. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. به دلیل نامعین بودن حجم جامعه تعداد 3۶5 پرسشنامه در سال ۱۴۰۰ از حسابرسان تازه‌کار شاغل در مؤسسه‌های حسابرسی و سازمان حسابرسی دریافت شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت.
 یافته‌ها: پژوهش حاضر دو یافته عمده داشت. یافته اول بیانگر رابطه مثبت میان تجاری‌سازی در مؤسسه‌های حسابرسی و رفاه شخصی افراد است. یافته دوم بیانگر آن است اندازه مؤسسه‌ حسابرسی تأثیر در تجاری‌سازی مؤسسه‌های حسابرسی و رفاه شخصی افراد ندارد.
 نتیجهگیری: پژوهش حاضر اهمیت مطالعه در زمینه رابطه تجاری‌سازی و رفاه شخصی حسابرسان را برجسته می­کند. حسابرسانی که در مؤسسه‌های پیشرو بازار کار می‌کنند، تجاری‌سازی را یک محرک قوی در زمینه رضایت شغلی خود می­دانند منتهی اندازه مؤسسه‌های حسابرسی تعدیل کننده ارتباط بین تجاری‌سازی مؤسسه‌های حسابرسی و رفاه شخصی حسابرسان نیست؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت مؤسسه‌های با اندازه‌های گوناگون درک یکسانی از مقوله تجاری‌سازی دارند. نتایج این پژوهش می‌تواند به عنوان معیاری برای مؤسسه‌های حسابرسی جهت حفظ نیروی کار از طریق افزایش سطح درآمد آن‌ها باشند.

کلیدواژه‌ها


پیری، پرویز؛ شیخ محمدی، امیر و جوادی، نعمت‌اله (1392). بررسی ارتباط بین اندازه مؤسسه‌ حسابرسی، تعداد صاحبکار آن با حسابرسی مؤسسه‌ کیفیت حسابرسی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 13(51)، 26-1.
جمالی، امیرحسین و کرمی، محمود (1395). بررسـی تأثیر هزینـه‎هـای نمایندگی بر حسابرسـی در شـرکت‌های پذیرفتـه شـده در بـورس اوراق بهـادار تهران. دانش حسابرسی، 16(64)، 98-81.
خدادادی، ولی؛ ویسی، سجاد؛ چراغی‌نیا، علی (1396). بررسی رابطه بین تمرکز مشتری و حقالزحمه حسابرسی. دانش حسابداری مالی، 4(12)، 60-45.
شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار (1386). دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، 13-1.
دیانتی دیلمی، زهرا و بیاتی، مرتضی (1394). رابطه رقابت بازار محصول و حق‌الزحمه حسابرس مستقل. پژوهش‌های ‌حسابداری‌ مالی‌ و‌ حسابرسی، 7(27)، 38-23.
رحمانی، علی و محمدی اروجه، فائزه (1390). بررسی موانع تشکیل مؤسسات حسابرسی بزرگ در ایران. دانش حسابرسی، 11(45)، 103-82.
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و بازرگان، عباس (1388). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه.
شجاع، نفیسه؛ بنی‌مهد، بهمن و وکیلی‌فرد، حمیدرضا (1397). بررسی دیدگاه حسابرسان درباره فعالیت‌های بازاریابی. پژوهش‌های ‌حسابداری‌ مالی‌ و‌ حسابرسی، 10(38)، 46–31.
شجیرات، دنیا؛ انصاری سامانی، حبیب و مکیان، سید نظام‌الدین (1400). تأثیر اخلاق پولی بر میزان رضایت از زندگی. جامعه‌شناسی کاربردی، 32(4)، 140-119.
فروغی راد، رسول و بزاززاده تربتی، حمیدرضا (1398). تأثیر استرس کاری حسابرسان بر کیفیت حسابرسی. دانش حسابرسی، 19(74)، 174-151.
کوهکن، فرهاد؛ شورورزی، محمدرضا؛ مسیح آبادی، ابوالقاسم و مهرآذین، علیرضا (1400). بررسی اثر حسابگری ذهنی سرمایه‌گذاران بر سیاست‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی. مجله دانش حسابداری، 12(4)، 153-137.
کیان، علیرضا و فقیه، محسن (1397). تأثیر ویژگی‌های کمیته حسابرسی بر ریسک شرکت. مجله دانش حسابداری، 9(3)، 208-177.
معین‌الدین، محمود؛ نایب زاده، شهناز و دین‌پژوه، فاطمه (1394). بررسی تاثیر ویژگی های منتخب فردی بر رفاه حسابداران حرفه‌ای و نقش میانجی اخلاق اسلامی و جو اخلاقی سازمان. حسابداری مدیریت، 8(24)، 41-25.
منتقمی فروغ، مصطفی (1389). دولت رفاه. بررسی‌های بازرگانی، 41(1)، 59-47.
نایب‌زاده، شهناز؛ حیرانی، فروغ و بلور، فاطمه (1393). تأثیر رفاه فردی و ماکیاولی گری حسابرسان بر قضاوت آن‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد.
نایب‌زاده، شهناز؛ معین‌الدین، محمود؛ امراللهی، محمدجواد و میرمحمدی صدرآبادی، محمد (1392). بررسی تأثیر استقلال و امنیت در مسیر پیشرفت حرفه‌ای حسابداران بر رفاه آنها با توجه به نقش میانجی متغیرهای موفقیت و تعادل ذهنی بین زندگی کاری و شخصی (مطالعه موردی: حسابداران فعال در شرکت‌های مختلف استان یزد). دانش حسابرسی، 53(15)، 26-1.
نیکبخت، محمدرضا و تنانی، محسن (1389). آزمون عوامل مؤثر بر حق‌الزحمه حسابرسی صورت‌های مالی. پژوهش‌های حسابداری مالی، 2(4)، 132-111.
ولیان، حسن؛ صفری گرایلی، مهدی و حسن‌پور، داوود (1399). هویت حرفه‌ای و سازمانی حسابرسان و تجاری‌سازی در مؤسسات حسابرسی. دانش حسابرسی، 20(78)، 391-356.
References
Ashforth, B.E. & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14(1), 20-39.
Broberg, P. (2013). The auditor at work: a study of auditor practice in big 4 audit firms. Ph.D. Dissertation, Lund University, Media-Tryck.
Broberg, P., Tagesson T., Argento, D., Gyllengahm, N., & Mårtensson, O. (2016). Explaining the influence of time budget pressure on audit quality in Sweden. Journal of Management and Governance, 21(2), 1-20.
Broberg, P., Umans, T., & Gerlofstig, C. (2013). Balance between auditing and marketing: An explorative study. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 22(1), 57-70.
Broberg, P., Umans, T., Skog, P., & Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and perceived commercialization in auditing firms. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 31(2), 374-399.
Brock, D.M. (2006). The changing professional organization: a review of competing archetypes. International Journal of Management Reviews, 8(3), 157-174.
Chen, H., Tian, Y. & Daugherty, P.J. (2009). Measuring process orientation. The International Journal of Logistics Management, 20(2), 213-227.
Cho, E., & Tay, L. (2015). Domain satisfaction as a mediator of the relationship between work–family spillover and subjective well-being: A longitudinal study. Journal of Business and Psychology, 31(3), 1-13.
Clow, K.E., Stevens, R.E., McConkey, W., & Laudon, D. (2009). Accountants’ attitudes toward advertising: A longitudinal study. Journal of Services Marketing, 23(2), 124-131.
Colbert, A.E., & Kwon, Ik.G. (2000). Factors related to the organizational commitment of college and university auditors. Journal of Manageral Issue, 12(4), 484-501. 
Danna, K., & Griffin, W.R. (1999). Health and well-being in the workplace: A review and synthesis of the literature. Journal of Management, 25(3), 357-384.
Day, E., Denton, L.L. & Hickner, J.A. (1988). Clients’ selection and retention criteria: some marketing implications for the small CPA firm. Services Marketing Quarterly, 3(3/4), 283-295.
Day, G.S. (1994). The capabilities of market-driven organizations. Journal of Marketing, 58(4), 37-53.
Dianti Deilami, Z., & Bayati, M. (2016). Relationship between product market competition and independent auditor's remuneration. Journal of Financial Accounting and Auditing Research, 7(27), 23-38 [In Persian].
Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservables variables and measurement error. Journal of HighTechnology Management Research, 11(1), 137-153.
Foroughi Rad, R., & Bazazzadeh Torbati, H.R. (2020). The effect of auditors' work stress on audit quality. Journal of Auditing Science, 19(74), 151-174 [In Persian].
Garcia-Blandon, J., Argiles-Bosch, J.M., & Ravenda, D. (2019). Is there a gender effect on the quality of audit services? Journal of Business Research, 96, 238-249.
Haslam, A.S., Jetten, J., Postmes, T., & Haslam, C. (2009). Social identity, health and well-being: An emerging agenda for applied psychology. Applied Psychology, 58(1), 1-23.
Hobfoll, S.E., & Shirom, A. (2001). Conservation of resources theory: Applications to stress and management in the workplace. Public Administration and Public Policy, 87, 57-80.
Hogg, M. (1992). The social psychology of group cohesiveness: From attraction to social identity. Harvester/Wheatsheaf, London.
Hogg, M., & Terry, D. (2001). Social identity theory and organizational processes. In Hogg, M. and Terry, D. (Eds), Social Identity Processes in Organizational Contexts, Taylor and Francis, 1-13.
Ittner, C.D., & Larcker, D.F. (1998). Are nonfinancial measures leading indicators of financial performance? An analysis of customer satisfaction. Journal of Accounting Research, 36, 1-35.
Jamali, A.H., & Karami, M. (2015). Investigating the effect of agency costs on auditing in companies listed on the Tehran Stock Exchange. Journal of Audit Science, 16(64), 81-98 [In Persian].
Khodadadi, V., Weisi, S., Cheraghinia, A. (2017). Investigating the relationship between customer focus and auditing fees. Journal of Financial Accounting Knowledge, 4(12), 45-60 [In Persian].
Kian, A., & Faqih, M. (2018). The effect of audit committee characteristics on company risk. Journal of Accounting Knowledge, 9(3), 177-208 [In Persian].
Kohli, A.K., & Jaworski, B.J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing, 54(2), 1-18.
Koohkan, F., Shourvarzi, M., Masih Abadi, A., & Mehrazin, A. (2021). Investigating the effect of investors' mental accounting on investment and financing policies. Journal of Accounting Knowledge, 12(4), 137-153 [In Persian].
Kornberger, M., Justesen, L., & Mouritsen, J. (2011). When you make manager, we put a big Mountain in front of you– an ethnography of managers in a Big 4 accounting firm. Accounting, Organizations and Society, 36(8), 514-533.
Kosmala, K., & Herrbach, O. (2006). The ambivalence of professional identity: On cynicism and jouissance in audit firms. Human Relations, 59(10), 1393-1428.
Kurth, P., Tobias, E., & Fred, V. (2006). Results of multivariable logistic regression, propensity matching, propensity adjustment, and propensity-based weighting under conditions of nonuniform effect. American journal of epidemiology, 163(3), 262-70.
Lyubomirsky, S., & Lepper, H. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46(2), 137-155.
Montaghemi, F.M. (2011). The welfare state. Journal of Business Reviews, 41(1), 47-59 [In Persian].
Mattila, P., Elo, A., Kuosma, E., & Kylä-Setälä, E. (2006). Effect of a participative work conference on psychosocial work environment and well-being. European Journal of Work and Organizational Psychology, 15(4), 459-476.
Metzger, L. (2011). The keys to integrity and a sense of well-being for accounting professionals. CPA Journal, 81(3), 10-12.
Molina-Sánchez, H., Ariza-Montes, A., Ortiz-G_omez, M., & Leal-Rodríguez, A. (2019). The subjective well-being challenge in the accounting profession: The role of job resources. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(17), 30-73.
Nayebzadeh, Sh., Hirani, F., & Bloor, F. (2015). The effect of individual well-being and the Machiavellianism of auditors on their judgment. Master Thesis, Islamic Azad University, Yazd Branch [In Persian].
Nayebzadeh, Sh., Moinuddin, M., Amrollahi, M.J., & Mir Mohammadi, S.M. (2014). Investigating the effect of independence and security on the path of professional development of accountants on their well-being with regard to the mediating role of success variables and mental balance between work and personal life (Case study: active accountants in different companies in Yazd province). Journal of Auditing Knowledge, 53(15), 1-26 [In Persian].
Nikbakht, M.R., & Tanani, M. (2011). Test the factors affecting the audit fee of financial statements. Journal of Financial Accounting Research, 2(4), 111-132 [In Persian].
Piri, P., Sheikh Mohammadi, A., & Javadi, N. (2014). Investigating the relationship between the size of the audit firm, the number of its clients and the audit of the audit firm. Institute of Humanities and Cultural Studies, 13(51), 1-26 [In Persian].
Ponomareva, Y., Uman, T., Broberg, P., Vinberg, E., & Karlsson, K. (2020). Commercialization of audit firms and auditors’ subjective well-being. Meditari Accountancy Research, 28(4), 565-585.
Rahmani, A., & Mohammadi Orujeh, F. (2012). Investigating the barriers to the formation of large auditing firms in Iran. Journal of Auditing Science, 11(45), 82-103 [In Persian].
Ruyter, K.D., & Wetzels, M. (1999). Commitment in auditor–client relationships: Antecedents and consequences. Accounting, Organizations and Society, 24(1), 57-75.
Sarmad, Z., Hejazi, E., & Bazargan. A. (1999). Research methods in behavioral sciences. Agah, Tehran [In Persian].
Shajirat, D., Ansari Samani, H., & Makian, S. (2021). The effect of money ethic on life satisfaction. Journal of Applied Sociology, 32(4), 119-140 [In Persian].
Shoja, N., Banimahd, B., & Vakilifard, H.R. (2019). Examining auditors' views on marketing activities. Journal of The Financial Accounting and Auditing Researches, 10(38), 31-46 [In Persian].
Sinkovics, R.R., & Roath, A.S. (2004). Strategic orientation, capabilities, and performance in manufacturer-3PL relationships. Journal of Business Logistics, 25(2), 43-64.
Smith, K.J., & Emerson, D. (2017). An analysis of the relation between resilience and reduced audit quality within the role stress paradigm. Advances in Accounting, 37, 1-14.
Sori, Z.M., Karbhari, Y., & Mohamad, S. (2010). Commercialization of the accounting profession: The case of non-audit services. International Journal of Economics and Management, 4(2), 212-242.
Svanberg, J., & Öhman, P. (2015). Auditors’ identification with their clients: Effects on audit quality. The British Accounting Review, 47(4), 395-408.
Sweeney, B., & McGarry, C. (2011). Commercial and professional audit goals: Inculcation of audit seniors. International Journal of Auditing, 15(3), 316-332.
Tait, M., Padgett, M.Y., & Baldwin, T. (1989). Job and life satisfaction: A reevaluation of the strength of the relationship and gender effects as a function of the date of the study. Journal of Applied Psychology, 74(3), 502-507.
Tarnovskaya, V., Elg, U. & Burt, S. (2008). The role of corporate branding in a market driving strategy. International Journal of Retail & Distribution Management, 36(11), 941-965.
Taylor, S.D. (2011). Does audit fee homogeneity exist? Premiums and discounts attributable to individual partners. Auditing: A Journal of Practice and Theory, 30(4), 249-272.
Umans, T., Broberg, P., Schmidt, M., Nilsson, S., & Olsson, E. (2016). Feeling well by being together: Study of Swedish auditors. Work, 54(1), 79-86.
Valian, H., Safari Gerayeli, M., & Hassanpour, D. (2021). Professional and organizational identity of auditors and commercialization in auditing firms. Journal of Audit Science, 20(78), 356-391 [In Persian].
Westerdahl, S. (2005). Vad har de för sig? – Om revisorernas vardag och vad den betyder för etik och lärande. In Johansson, S-E., Häckner, E. and Wallerstedt, E. (Eds), Uppdrag Revision, SNS Förlag, pp. 45-60.
Wilks, C.D., & Neto, F. (2013). Workplace well-being, gender and age: Examining the ‘double jeopardy’ effect. Social Indicators Research, 114(3), 875-890.
Wilson, W. R. (1967). Correlates of avowed happiness. Psychological Bulletin, 67(4), 294–306.
Wright, A.T., & Bonett, G.D. (2007). Job satisfaction and psychological well-being as nonadditive predictors of workplace turnover. Journal of Management, 33(2), 141-160.