عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای اعتبار تجاری: رویکردهای ایستا و پویا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 کارشناس ارشد گروه حسابداری، مدرس دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

10.22103/jak.2020.13295.2879

چکیده

هدف: یکی از روش‌های تأمین‌مالی در کوتاه‌مدت که در پژوهش‌های داخلی کمتر مورد توجه قرار گرفته، استفاده از اعتبار تجاری است. در این پژوهش، تأثیر برخی عوامل مالی شرکتی بر میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری بررسی شده است.
روش: نمونة پژوهش شامل 147 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازۀ زمانی 1396-1386 است. به منظور تخمین الگوها از رویکرد داده‌های ترکیبی و رویکرد کنترل اثرات سال‌ها و صنایع به عنوان رویکردهای ایستا استفاده گردیده و برای لحاظ نمودن پویایی موجود در میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری، رویکرد داده‌های ترکیبی پویا با برآوردگر گشتاورهای تعمیم‌یافته، به عنوان آزمون تکمیلی، استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج در مجموع نشان می‌دهد که با افزایش اندازه و عمر شرکت، میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری افزایش می‌یابد. همچنین، یافته‌ها بیانگر تأثیر منفی نقدینگی شرکت بر میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری است. با وجود این، نتایج پژوهش، شواهد کافی از تأثیر معنادار محدودیت‌های مالی بر میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری، ارائه نمی‌کند. یافته‌های حاصل از آزمون‌های تکمیلی، نتایج اوّلیة پژوهش را تأیید می‌کند.
نتیجه‌گیری: شناسایی عوامل موثر بر اعتبار تجاری می‌تواند به مدیریت صحیح اعتبار تجاری و استفاده بهینه از آن در راستای بهبود مدیریت ریسک و افزایش ارزش شرکت کمک شایانی نماید.

کلیدواژه‌ها


ابراهیمی کردلر، علی؛ طاهری، منصور. (1394). تأثیر کیفیت سود بر اعتبار تجاری. بررسی‌های حسابداری، 2(8)، 14-1.
افلاطونی، عباس؛ نعمتی، مرضیه. (1397). نقش کیفیت گزارشگری مالی و کیفیت افشا در افزایش اعتبار تجاری: رویکرد متغیر‌های ابزاری. بررسی‌های حسابداری وحسابرسی، 25(1)، 20-1.
ایزدی‌نیا، ناصر؛ طاهری، مسعود. (1395). بررسی رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری و اعتبار تجاری. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 5(3)، 102-81.
تهرانی، رضا؛ رضا، حصارزاده. (1388). تأثیر جریان های نقدی آزاد و محدودیت در تأمین مالی بر بیش سرمایه گذاری و کم سرمایه گذاری. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 1(3)، 67-50.
طالب نیا، قدرت اله؛ مهدوی، مریم. (1394). بررسی اثر اعتبار تجاری و عمق مالی بر میزان نگهداشت وجه نقد. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 4(1)، 53-41.
کامیابی، یحیی؛گرجیان مهلبانی، رضا. (1395). بررسی اثر سیاست پولی بر رابطه بین محافظه‌کاری حسابداری و اعتبار تجاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های حسابداری مالی، 8(3)، 18-1.
محمودآبادی، حمید؛ علی غیوری مقدم. (1390). رتبه‌بندی اعتباری از لحاظ توان مالی پرداخت اصل و فرع بدهی‌ها با استفاده از شیوه تحلیل پوششی داده‌ها. دانش حسابداری، 2(4)، 145-125.
 References
Aflatooni, A., Nemati, M. (2018). The Role of financial reporting quality and disclosure quality in increasing commercial credit. Accounting and Auditing Review, 25(1), 1-20 [In Persian].
Ahmed, J., Xiaofeng, H., Khalid, J. (2014). Determinants of trade credit: the case of a developing economy. European Researcher, 83(9-2), 1694-1706.
Beck, T., Demirgüc-Kunt, A., Maksimovic, V. (2008). Financing patterns around the world: Are small firms different? Journal of Financial Economics, 89, 467-487.
Brennan, M., Maksimovic, V., Zechner, J. (1988). Vendor financing. Journal of Finance, 43, 1127-1141.
Caballero, S., Garcia-Teruel, P.J., Martinez-Solano, P. (2010). Working capital management in SMEs. Accounting and Finance, 50(3), 511-527.
Carvalho, C.J., Schiozer, R.F. (2015). Determinants of supply and demand for trade credit by micro, small and medium-sized enterprises. Accounting and Finance Review, 26(68), 208-222.
Chou, J. H., Horng, M.S., Wu, W.M. and Phoung, N.T. (2015). The Determinants of trade credit: Vietnam experience. Proceedings of the Second Asia-Pacific Conference on Global Business, Economics, Finance and Social Sciences (AP15Vietnam Conference), Danang, Vietnam.
Diamond, D. (1991). Monitoring and reputation: The choice between bank loans and directly placed debt. Journal of Political Economy, 99(4), 689-721.
Ebrahimi Kordlar, A., Taheri, M. (2016). Examining the relationship between earnings quality and trade credit. Journal of Iranian Accounting Review, 2(8), 1-14. [In Persian]
Emery, G.W. (1984). A pure financial explanation for trade credit. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 19, 271-285.
Ferris, J.S. (1981). A transactions theory of trade credit use. Quarterly Journal of Economics, 94, 243–270.
Fisman, R.J. (2001). Trade credit and productive efficiency in developing countries. World Development, 29(2), 311-321.
Fisman, R.J., Love, I. (2003). Trade credit, financial intermediary development and industry growth. Journal of Finance, 58(1), 353-374.
Fisman, R.J., Raturi, M. (2004). Does competition encourage credit provision? Evidence from African trade credit relationship. Review of Economics & Statistics, 86(1), 345-352.
Fosu, S., Danso, A., Ahmad, W., Coffie, W. (2016). Information asymmetry, leverage and firm value: Do crisis and growth matter? International Review of Financial Analysis,46, 140-150.‏
Gama, A.P., Van Auken, H. (2015). The interdependence between trade credit and bank lending: Commitment in intermediary firm relationships. Journal of Small Business Management, 53(4), 886-904.
Garcia-Teruel, P. and Martinez-Solano, P. (2010). Determinants of trade credit: A comparative study of European SMEs. International Small Business Journal, 28(3), 215-233.
Goncalves, A.B., Schiozer, R., Sheng, H.H. (2018). Trade credit during financial crisis: Do market power and financial constraints matter? Working Paper,  Universite Libre de Bruxelles.
Guariglia, A., Mateut, S. (2006). Credit channel, trade credit channel, and inventory investment: Evidence from a panel of UK firms. Journal of Banking and Finance, 30(10), 2835-2856.
Isaksson, A. (2002). Trade credit in Kenyan manufacturing. Working paper in 4, Statistics and Information Networks Branch of UNIDO, 28 p.
Izadinia, N., Taheri, M. (2017). The relationship between accounting quality and trade credit. Journal of Empirical Research in Accounting, 5(3), 81-101 [In Persian].
Kamyabi, Y., Mehlabani, R.G. (2017). The effect of monetary policy on the relationship between accounting conservatism and trade credit in listed companies of Tehran Stock Exchange. Journal of Financial Accounting Research, 8(3), 1-18 [In Persian].
Kaplan, S., Zingales, L. (1997). Do investment-cash flow sensitivities provide useful measures of financing constraints? The Quarterly Journal of Economics, 112(1), 169-215.
Kim, W.S. (2016). Determinants of corporate trade credit: an empirical study on Korean firms. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(2), 414-419.
Kohansal, S., Rostami, S. and Rostami, Z. (2017). The impact of conditional and unconditional conservatism on trade credit: evidence of Tehran Stock Exchange. Audit Financier, 13(1), 93-102.
Lee, Y.W., Stowe, J.D. (1993). Product risk, asymmetric information, and trade credit. Journal of Finance and Quantitative Analysis, 28, 285-300.
Mahmoudabadi, H., Moghaddam, A.G. (2011). Credit rating in terms of financial ability to pay the principle and interest on debts, using data envelopment analysis techniques. Journal of Accounting Knowledge, 2(4), 125-145 [In Persian].
Martinez-Solano, C., Garcia-Teruel, P.J. (2012). Corporate cash holding and firm value. Applied Economics, 45(2), 161-170.
Mateut, S., Bougheas, S., Mizen, P. (2006). Trade credit, bank lending and monetary policy transmission. European Economic Review, 50(3), 603-629.
McGuinness, G., Hogan, T., Powell, R. (2018). European trade credit use and firm survival. Journal of Corporate Finance, 49, 81-103.
Meltzer, A.H. (1960). Mercantile credit monetary policy and size of firms. The Review of Economics and Statistics, 42(4), 429437.
Mian, S.L., Smith, C.W. (1992). Accounts receivable management policy: Theory and evidence. The Journal of Finance, 47(1), 169-200.
Molina, C.A., Preve, L.A. (2012). An empirical analysis of the effect of financial distress on trade credit. Financial Management, 41(1), 187-205.
Ng, C.K., Smith, J.K., Smith, R.L. (1999). Evidence on the determinants of credit terms used in interfirm trade. Journal of Finance, 54, 1109-1129.
Niskanen, J., Niskanen, M. (2006). The determinants of corporate trade credit policies in a bank-dominated financial environment: The case of Finnish small firms. European Financial Management, 12, 81-102.
Petersen, M.A., Rajan, R.G. (1997). Trade credit: theories and evidence. The Review of Financial Studies, 10(3), 661-691.
Rene Guy, O., Mazra, M. (2012). The determinants of trade credit demand: an empirical study from Cameroonian firms. International Journal of Business and Management, 7(17), 43-59.
Saito, R., Bandeira, M.L. (2010). Empirical evidence of trade credit uses of Brazilian publicly-listed companies. Brazilian Administration Review, 7(3), 242-259.
Schwartz, R. (1974). An economic model of trade credit. Journal of Finance and Quantitative Analysis,9, 643-657.
Seifert, D., Seifert, R.W., Protopappa-Sieke, M. (2013). Trade credit: literature review and research directions. European Journal of Operational Research, 231(2), 245-256.
Singh, M. (2017). Financial constraints and trade credit as a strategic tool:evidence from small-scale reservation reforms in India. 28th Annual Conference on Financial Economics and Accounting, Fox School of Business, Temple University, Philadelphia, USA.
Smith, J.K. (1987). Trade credit and informational asymmetry. Journal of Finance, 42, 863-872.
Taghavi, S., Golbaz, L. (2016). The investigation of the effect of credit power in companies listed in Tehran Stock Exchange on market value of equity volatility. Journal of Financial Management Strategy, 4(1), 141-167.
Talebnia, G., Mahdavi, M. (2016). The effect of trade credit and financial depth on cash holdings. Journal of Accounting Knowledge and Managerial Auditing, 4(1), 41-53 [In Persian]
Tehrani, R., Hesarzade, R. (2009). The effect of free cash flows and financing restrictions on over and under investment. Accounting and Audit Researches, 1(3), 50-67 [In Persian]
Tian, G., Yu, B. (2017). Why do financially constrained suppliers provide trade credit in china? An extended redistribution view. Available athttps://ssrn.com/abstract= 2909274.
Uchida, H., Udell, G.F., Watanabe, W. (2013). Are trade creditors relationship lenders? Japan & the World Economy, 25-26(3), 24-38.
Van Horen, N. (2007). Customer market power and the provision of trade credit: Evidence from Eastern Europe and central Asia. World Bank Policy Research.
Ziane, Y. (2009). Tests des motifs transactionnels et financiers: du crédit commercial. Finance Contrôle Stratégie, 12(1), 67-92.