تأثیر استراتژی‌های تجاری بر کارایی سرمایه‌گذاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.

چکیده

هدف:استراتژی تجاری شرکت‌ها یکی از عوامل مؤثر بر کارایی سرمایه‌گذاری و مشخص‌کننده سطوح سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای است استراتژی آینده‌نگر و تدافعی به عنوان دو سر طیف استراتژی‌های تجاری مایلز و اسنو (1978)، شرکت‌ها را در معرض سطوح متفاوتی از سرمایه‌گذاری، نظارت و اختیارات مدیریتی قرارمی‌دهند که دارای پیامد متعددی برای تصمیمات سرمایه‌گذاری مدیریتی است. هدف این مقاله، بررسی تأثیر استراتژی‌های تجاری فوق بر کارایی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها است.
روش:برای بررسی موضوع، براساس رگرسیون لجستیک چندجمله‌ای، داده‌های 119 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازۀ زمانی 1394-1380 از نرم‌افزار رهاورد نوین، صورت‌های مالی و سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران جمع‌آوری و برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شد.
یافتهها:براساس یافته‎های پژوهش، شرکت‌هایی که استراتژی آینده‌نگر و مبتنی بر نوآوری را دنبال می‌کنند، درپروژه‌های با ریسک بالا سرمایه‌گذاری کرده و احتمال زیادی برای بیش‌سرمایه‌گذاری دارند. درحالی‌که شرکت‌های پیرو استراتژی تدافعی و مبتنی بر کارایی بیشتر در معرض سرمایه‌گذاری کمترازحد قرار دارند.
نتیجهگیری:سطح پایین اختیارات مدیریتی و نظارت دقیق‌تر و الزام به سرمایه‌گذاری کمتر در شرکت‌های پیرو استراتژی تدافعی عمدتاً منجر به تصمیمات سرمایه‌گذاری کمترازحد می‌شود. از طرف دیگر، در شرکت‌های پیرو استراتژی آینده‌نگر، اختیارات مدیریتی بیشتر، نظارت سهل‌گیرانه و نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر منجر به تصمیمات بیش سرمایه‌گذاری می‌شود.

کلیدواژه‌ها


تنانی، محسن؛ محب خواه، محمد. (1393). بررسی رابطۀ بین استراتژی کسب و کار با کیفیت سود و بازدۀ سهام در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 14(13)، 127-105.
حاجیها، زهره. (1397). راهبردهای رقابتی، عملکرد شرکت و مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان راهبرد سوم. حسابداری مدیریت، 11(36)، 43-31.
حاجیها، زهره. (1396). راهبرد تجاری تدافعی و اکتشافی، عدم تقارن اطلاعاتی و ریسک سقوط قیمت سهام. مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 31، 94-75.
نمازی، محمد؛ دهقانی سعدی، علی اصغر؛ قوهستانی، سمانه. (1396). خودشیفتگی مدیران و استراتژی تجاری شرکت‌ها. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 6(22)، 51-37.
دیانتی دیلمی، زهرا؛ بنی مهد، بهمن؛ روستایی دره میانه، الهام. (1394) . رابطۀ بین استراتژی‌های تجاری شرکت و سطح اجتناب مالیاتی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشنامۀ مالیات، 25، 156-123.
فروغی، داریوش؛ ساکیانی، امین. (1395). توانایی مدیریتی، کارایی سرمایه‌گذاری و کیفیت گزارشگری مالی. پژوهش‌های تجربی حسابداری، (3)6، 90-63.
محمودآبادی، حمید؛ رجایی، سکینه.(1393). ارزیابی رابطۀ بین هزینه‌های نمایندگی و کارایی سرمایه‌گذاری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های حسابداری، 4(1)، 127-105.
مدرس، احمد؛ حصارزاده، رضا. (1387). کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه‌گذاری. بورس اوراق بهادار، 1(2)، 116-85.
مرادی، محمد؛ سپهوند، سعیده.(1394). تأثیر استراتژی‌های رقابتی بر پایداری عملکرد مالی و ریسک. پژوهش‌های حسابداری مالی، 7(3)، پیاپی25، 90-75.
نایب‌زاده، شهناز؛ اشرف گنجوئی، اسما؛ معین‌الدین، محمود. (1392). بررسی روابط بین گرایشات استراتژیک. قابلیت‌های سازمانی و عملکرد با توجه به نقش تغییرات سیستم‌های کنترل و حسابداری مدیریت. دانش حسابداری و حسابداری مدیریت، 2(8)، 82-71.
بادآور نهندی، یونس؛ تقی‌زاده خانقاه، وحید. (1393). ارتباط برخی مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی و کارآیی سرمایه‌گذاری در مراحل چرخۀ عمر. دانش حسابداری، 5(18)، 140-113.
هاشمی، سیدعباس؛ امیری، هادی؛ افیونی، علیرضا. (1396). بررسی نوسانات جریان‌های نقدی عملیاتی بر سرمایه‌گذاری شرکت‌ها با در نظر گرفتن محدودیت تأمین مالی. دانش حسابداری، 8(1)، 49-29.
Aggarwal, R.K., Samwick, A.A. (2006). Empire-builders and shirkers: Investment, firm performance, and managerial incentives. Journal of Corporate Finance, 12(3), 489-515.
Ballas, A., Naoum, V.C., Vlismas, O. (2015). Strategy, managerial ability and sticky behavior of selling, general and administrative expenses. Working paper, Athens University of Economics and Business, Athens, Greece.
Badavar Nahandi, Y., Taghizade Khanghah, V. (2014).The relationship between some of corporate governance mechanism and investment efficiency on corporate lifecycle. Journal of Accounting Knowledge, 5(18), 113-140 [In Persian].
Bentley, K.A., Omer, T.C., Sharp, N.Y. (2013). Business strategy, financial reporting irregularities, and audit effort. Contemporary Accounting Research, 30(2), 780-817.
Bentley, K., Omer, T., Twedt, B. (2014). Does business strategy impact a firm’s information environment? www.ssrn.com.
Biddle, G.C., Hilary, G., Verdi, R.S. (2009). How does financial reporting quality relate to investment efficiency? Journal of Accounting and Economics, 48(2), 112-131.
Bizjack, J.M., Brickley, J.A., Coles, J.L. (1993). Stock-based incentive compensation and investment behavior. Journal of Accounting and Economics, 16(1-3), 349-372.
Boyd, B.K., Salamin, A. (2001). Strategic reward systems: A contingency model of pay system design. Strategic Management Journal, 22(8), 777-792.
Chen, Y., Eshleman, J.D., Soileau, J.S. (2016). Business strategy and auditor reporting. Journal of Practice and Theory, 36(2),63-86.
Conant, J.S., Mokwa, M.P., Varadarajan, P.R. (1990). Strategic types, distinctive marketing competencies and organizational performance: a multiple measures‐based study. Strategic Management Journal, 11(5), 365-383.
Dianati Deilami, Z., Banimahd, B., Rostaei darehmiane, E. (2015). Relationship between firms’s  business strategy and level of tax avoidance in the firms listed at Tehran Stock Exchange. Journal of Tax Research, 25, 123-156 [In Persian].
Foroghi, D., Sakiyani, A. (2016). Managerial ability, investment efficiency and financial reporting quality. Journal of Empirical Research in Accounting, 6(3), 63-90 [In Persian].
Graham, R.C., Frankenberger, K.D. (2000). The contribution of changes in advertising expenditures to earnings and market values. Journal of Business Research, 50(2), 149-155.
Habib, A., Hasan, M.M. (2017). Business strategy, overvalued equities, and stock price crash risk. Research in International Business and Finance, 39, 389-405.
Hambrick, D. C. (1983). Some tests of the effectiveness and functional attributes of Miles and Snow's strategic types. Academy of Management Journal, 26(1), 5-26.
Hambrick, D.C. (2003). On the staying power of miles and snow’s defenders. analyzers, and prospectors. Academy of Management Executive, 17(4), 115-118.
Hashemi, S.A., Amiri, H., Afyuni, A. (2017).  Effects of cash flow volatility on investment with restricted financing sources. Journal of Accounting Knowledge, 8(1), 29-49 [In Persian].
Hajiha, Z. (2017).Prospector and defendor strategy, information asymmetry and stock price crash risk. Journal of Financial Engineering and Portfolio Management, 36, 75-94 [In Persian].
Hajiha, Z. (2018). Competitive strategy, firm performance and corporate social responsibility as third strategy. Journal of Managerial Accounting, 11(36), 31-43 [In Persian].
Higgins, D., Omer, T.C., Phillips, J.D. (2015). The influence of a firm's business strategy on its tax aggressiveness. Contemporary Accounting Research, 32(2), 674-702.
Huddart, S.J., Ke, B. (2007). Information asymmetry and cross‐sectional variation in insider trading. Contemporary Accounting Research, 24(1), 195-232.
Jensen, M.C. (1986). Agency costs of free cash flow, corporate finance, and takeovers. The American Economic Review, 76(2), 323-329.
Kabanoff, B., Brown, S. (2008). Knowledge structures of prospectors, analyzers, and defenders: Content, structure, stability, and performance. Strategic Management Journal, 29(2), 149-171.
Kotha, S., Nair. A. (1995). Strategy and environment as determinant of performance: Evidence from the Japanese machine tool industry. Strategic Management Journal,16(7), 497-518.
Lambert, R.A. (1986). Executive effort and selection of risky projects. RAND Journal of Economics, 17(1), 77-88.
Mamoudabadi, H., Rajayi, S. (2014). Evaluating relation between agency cost and investment efficiency of companies listed on Tehran Stock Exchange. Accounting Research, 4(1), 105-127 [In Persian].
March, J.G. (1991). Exploration and exploitation in organizational learning. Organization Science, 2(1), 71-87.
Miles, R.E., Snow, C.C., Meyer, A.D., Coleman, H.J. (1978). Organizational strategy, structure, and process. Academy of Management Review, 3(3), 546-562.
Modares, A., Hesarzade, R. (2008). Financial reporting quality and investment efficiency. Journal of Security Exchange, 1(2), 85-116 [In Persian].
Modigliani, F., Miller, M.H. (1958). The cost of capital, corporation finance, and the theory of investments. The American Economic Review, 48(3), 261-297.
Moradi, M., Sepahvand. S. (2015). The effect of competitive strategy on stability of financial performance and risk. Financial Accounting Research, 3(7), 75-90 [In Persian].
Myers, S.C. (1977). Determinants of corporate borrowing. Journal of Financial Economics, 5(2), 147-176.
Myers, S.C., Majluf, N.S. (1984). Corporate financing and investment decisions when firms have information those investors do not have. Journal of Financial Economics, 13(2), 187-221.
Naiker, V., Navissi, F., Sridharan, V.G. (2008). The agency cost effects of unionization on firm value. Journal of Management Accounting Research, 20(1), 133-152.
Navissi, F., Sridharan, V.G., Khedmati, M., Lim, E.K.Y., Evdokimov, E. (2016). Business strategy, over-(under-) investment and managerial compensation. Journal of Management Accounting Research, 29(2), 63-86.
Nayebzade, Sh., Ashraf ghanjuie, A., Moinedin, M. (2013), Investigating the strategic tendencies, organization capability & performance with considering control system and management accounting. Quarterly Accounting Knowledge and Management Accounting, 2(8), 71-82 [In Persian].
Namazi, M., Dehghani Sadi, A.A., Ghouhestani, S. (2017). CEO Narcissism and corporate business strategy. Journal of Accounting Knowledge and Managerial Accounting, 6(22), 37-51 [In Persian].
Porter, M.E. (1998). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York, NY: The Free Press.
Rajagopalan, N. (1997). Strategic orientations, incentive plan adoptions, and firm performance: Evidence from electric utility firms. Strategic Management Journal, 18(10), 761-785.
Rajagopalan, N., Finkelstein, S. (1992). Effects of strategic orientation and environmental change on senior management reward systems. Strategic Management Journal, 13(S1), 127-141.
Said, A., Hassab Elnaby, H., Wier. B. (2003). An empirical investigation of the performance consequences of nonfinancial measures. Journal of Management Accounting Research, 15(1), 193-223.
Smith, M. (2003). Research Methods in Accounting. Sage Publication.
Tanani, M., Mohebkhah, M. (2014). Investigating the relation between business strategy and earnings quality and stock return  in companies listed on Tehran Stock Exchange. Empirical Research of Accounting, 4(13), 105-127 [In Persian].
Thomas, A.S., Ramaswamy, K. (1996). Matching managers to strategy: Further tests of the miles and snow typology. British Journal of Management, 7(3), 247-261.
Treacy, M., Wiersema. F. (1995). The Discipline of Market Leaders. Reading, MA: Addison-Wesley.
Zhang, R. (2016). Business strategy and firm performance:The moderating role of product market competition. Available at SSRN: https://ssrn.com.