سنجش میزان مقبولیت و اهمیت عوامل تعیین‌کنندۀ پاداش هیئت‌مدیره شرکت‌های ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه تهران، پردیس ارس، تهران، ایران.

2 دانشیار حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف:هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان مقبولیت و اهمیت عوامل تعیین‌کنندۀپاداش هیئت‌مدیره شرکت‌های ایرانی با مراجعه به نظر اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها است. عوامل تعیین‌کنندۀ پاداش هیئت‌مدیره در مقالة کرمی و جباری (1397) شناسایی شده است.
روش:میزان موافقت اعضای هیئت‌مدیره با عوامل تعیین‌کنندۀ پاداش هیئت‌مدیره، با استفاده از پرسشنامه و در مقیاس پنج تایی لیکرت دریافت و با روش T تک نمونه‌ای تحلیل شده است. همچنین نظر اعضای هیئت‌مدیره دربارة میزان اهمیت عوامل اصلی تعیین‌کنندۀ پاداش هیئت‌مدیره با استفاده از پرسشنامه و در مقیاس پنج تایی لیکرت دریافت و با روش تحلیل واریانس یک طرفه مقایسه شده است.
یافته‌ها:اعضای هیئت‌مدیرة شرکت‌ها با لحاظ کردن میزان دستیابی به اهداف سالانه، تغییرات ریسک شرکت، اندازۀ شرکت، شدت رقابت در صنعت، سختی کار در صنعت، احتمال محرومیت هیئت‌مدیره از حقوق اجتماعی، پاداش شرکت‌های مشابه و محدودیت‌های قانونی در تعیین پاداش هیئت‌مدیره موافق هستند؛ ولی با لحاظ کردن عوامل کسری نقدینگی شرکت و حقوق و سایر مزایای پرداختی به اعضای هیئت‌مدیره موافق نیستند. همچنین از نظر آنها، میزان دستیابی به اهداف سالانه و تغییرات ریسک شرکت باید بیشترین تأثیر را در تعیین پاداش هیئت‌مدیره داشته باشد.
نتیجه‌گیری: از نظر اعضای هیئت مدیره شرکت‌های ایرانی، پاداش هیئت‌مدیره باید با توجه به میزان و شرایط دستیابی به اهداف سالانه شرکت تعیین شود.

کلیدواژه‌ها


کرمی، غلامرضا؛ جباری، حسن. (1397). تدوین الگوی برای تعیین پاداش هیئت‌مدیره شرکت‌های ایرانی. پژوهش‌های تجربی حسابداری (پذیرفته شده برای چاپ)
Barkema, H.G., Gomez-Mejia, L.R. (1998). Managerial gompensation and firm performance: A general research framework. Academy of Management Journal, 41(2), 135-145.
Bryan, S., Nash, R., Patel, A. (2015). The effect of cultural distance on contracting decisions: The case of executive compensation. Journal of Corporate Finance, 33, 180-195.
Farid, M., Conte, V., Lazarus, H. (2011). Toward a general model for executive compensation. Journal of Management Development, 30(1), 61-74.
Frydman, C., Jenter, D. (2010). CEO compensation. The Annual Review of Economics, 2(1), 75-102.
Hermalin, B.E., Wallace, N.E. (2001). Firm performance and executive compensation in the savings and loan industry. Journal of Financial Economics, 61(1), 139-170.
Karami, Gh., Jabbari, H. (2018). Presenting the board of directors compensation model for Iranian companies. Journal of Empirical Reswarch in Accounting. [In Persian].
Maloa, F. (2014). Meta-theoretical framework for executive compensation. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(23), 1686.
Sun, S.L., Zhao, X., Yang, H. (2010). Executive compensation in Asia: A critical review and outlook. Asia Pacific Journal of Management, 27(4), 775-802.
Van Essen, M., Heugens, P.P., Otten, J., Van Oosterhout, J.H. (2012). An institution-based view of executive compensation: A multilevel meta-analytic test. Journal of International Business Studies, 43(4), 396-423.