بررسی اثرات رقابت در بازار محصول بر هزینۀ تأمین مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار حسابداری، دانشگاه شیراز

2 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شیراز

3 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شیراز

چکیده

هدف این مقاله بررسی رابطۀ بین رقابت در بازار محصول و هزینۀ تأمین مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا علاوه بر تأثیر اندازۀ شرکت، اهرم مالی شرکت‌ها نیز کنترل شده است. همچنین از شاخص‌های هرفیندال ‌هیرشمن، نسبت تمرکز بنگاه، لرنر و لرنر تعدیل شده به عنوان معیارهای رقابت در بازار محصول استفاده شده است. جامعۀ آماری مطالعۀ حاضر را شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی 1382 الی 1390 تشکیل می‌دهند. از تحلیل آماری رگرسیون خطی چند متغیره برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان می‌دهد که به طور کلی بین شاخص‌های رقابت در بازار محصول و هزینۀ سرمایۀ سهام‌عادی و هزینۀ بدهی به عنوان معیار هزینۀ تأمین مالی، رابطۀ معناداری وجود دارد. از این رو به شرکت‌ها توصیه می‌شود که با طراحی و به کارگیری استراتژی‌های هوشمندانه و هدفمند در خصوص تأمین مالی، علاوه بر کسب بازدۀ بیشتر، بازار محصول را تحت تأثیر قرار داده و جایگاه خود را در بازار مستحکم و سهم بازار خود را نیز افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها