بررسی رابطه میان محافظه‌کاری و قیمت¬گذاری کمتر از واقع سهام در عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار حسابداری، دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

این پژوهش به بررسی تاثیر محافظه‌کاری بر قیمت‌گذاری کمتر از واقع سهام در عرضه‌های اولیة سهام می‌پردازد. در این راستا، بازده غیر عادی تعدیل شدة بازار شرکت‌ها برای اولین ماه معاملاتی پس از پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران، به عنوان معیاری از قیمت گذاری کمتر از واقع آن‌ها انتخاب شده است. نتایج آزمون داده‌های ۴۱ شرکت که مابین سال‌های۱۳۸۳تا ۱۳۹۰ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده بودند، نشان می‌دهد میان محافظه‌کاری و قیمت‌گذاری کمتر از واقع سهام در عرضه‌های اولیة سهام رابطة منفی وجود دارد. به این معنا که محافظه کاری از طریق تأییدپذیری بیشتر برای شناسایی سودها نسبت به زیان‌ها و همچنین، محدود کردن رفتار فرصت‌طلبانه مدیران، عدم تقارن اطلاعاتی را میان گروه‌های ذی‌نفع در عرضة اولیة سهام کاهش می‌دهد و از این طریق، باعث می‌شود از قیمت گذاری کمتر از واقع سهام در عرضه‌های اولیة کاسته شود.

کلیدواژه‌ها


-    ابراهیمی کردلر، علی؛ و حسنی آذر داریانی، الهام. (1385). بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام به عموم در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 13 (45): 23-3.
-    باقرزاده، سعید؛ نیک‌بخت، محمدرضا؛ و نوروش، ایرج. (1388). عوامل مؤثر بر بازده کوتاه‌مدت سهام عرضه‌های عمومی اولیه در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های مدیریت در ایران. 15 (70) : 77-107.
-    حسنی، محمد. (1392). حساسیت محافظه‌کاری حسابداری نسبت به کیفیت حسابرسی. دانش حسابداری. 4 (15): 149 - 172
-    ظریف فرد، احمد؛ و مهرجو، حامد. (1383). بررسی عملکرد قیمت‌گذاری سهام در اولین عرضه سهام شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه مطالعات حسابداری. شماره 8:28-1.
-    عبده تبریزی، حسین؛ و دموری، داریوش. (1382). شناسایی عوامل مؤثر بر بازده بلندمدت سهام جدیداً پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرافصلنامه تحقیقات مالی، 5 (15): 35-20.
-      Aggarwal, R., Leal, R., and Hernandez, L. (1993). The aftermarket performance of initial public offerings in Latin America. Financial Management, 22(1) 42-53.
-      Baron, D.P. (1982). A model of the demand for investment banking advising and distribution services for new issues. Journal of Finance, 37 (4): 955-976.
-      Beatty, R.P., and Ritter, J.R. (1986). Investment banking, reputation, and the underpricing of initial public offerings. Journal of Financial Economics, 15 (1): 213-232.
-      Boulton, T.J., Smart, S.B., and Zutter, C.J. (2011). Earnings quality and international IPO underpricing. The Accounting Review, 86 (2): 483-505.
-      Chaney, P.K., Faccio, M., and Parsley, D. (2011). The quality of accounting information in politically connected firms. Journal of Accounting and Economics, 51 (1): 58-76.
-      Chi, J., and Padgett, C. (2005). Short-run underpricing and its characteristics in Chinese initial public offering (IPO) markets. Research in International Business and Finance, 19 (1): 71-93.
-      Givoly, D., and Hayn, C. (2000). The changing time-series properties of earnings, cash flows and accruals: Has financial reporting become more conservative?. Journal of accounting and economics, 29 (3): 287-320.
-      Lin, Z. J., and Tian, Z. (2012). Accounting conservatism and IPO underpricing: China evidence. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation. 21(2):127-144.
-      Ljungqvist, A. (2007). IPO underpricing. handbook of corporate finance: Empirical corporate finance, 1: 375-422.
-      Rock, K. (1986). Why new issues are underpriced. Journal of financial economics, 15 (1): 187-212.
-      Schrand, C., and Verrecchia, R. (2005). Information disclosure and adverse selection explanations for IPO underpricing. Available at www.ssrn.com.
-     Su, D., and Fleisher, B.M. (1999). An empirical investigation of underpricing in Chinese IPOs. Pacific-Basin Finance Journal, 7 (2): 173-202.