تبیین ارتباط بین رقابت در بازار محصول و راهبری شرکتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی تهران

2 فارغ التحصیل دکتری حسابداری دانشگاه تهران

چکیده

این مقاله به بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول (به عنوان یکی از سازوکارهای خارجی راهبری شرکتی) و راهبری شرکتی می‌پردازد. نمونة این تحقیق را 212 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دورة زمانی 1391-1386 تشکیل می‌دهد. متغیر حاکمیت شرکتی با استفاده از رویکردی چند بُعدی و ترکیبی اندازه‌گیری شده است؛ همچنین، برای سنجش رقابت در بازار محصول از دو شاخص (هرفیندال و لِرنِر) استفاده گردیده است. نتیجة پژوهش نشان می‌دهد که ساختارهای راهبری شرکتی در صنایع رقابتی (صنایع دارای قدرت اندک در بازار) ضعیف‌تر هستند. این یافته در حضور متغیرهای کنترلی و با استفاده از هر دو شاخص سنجش رقابت در بازار محصول صادق می­باشد. شواهد حاکی از آن است که رقابت در بازار محصول تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر راهبری شرکتی داشته و به عنوان یک جایگزین برای راهبری شرکتی محسوب می­شود. علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که با تفکیک شاخص ترکیبی راهبری شرکتی به اجزای بیشتر، اکثر الگوها غیرمعنادار شده و توان توضیح‌دهندگی آن‌ها کاهش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


- بولو، قاسم. (1385). نظام راهبری شرکت و تأثیر آن بر کیفیت سود، پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران، آدرس اینترنتی:  http://old.sena.ir/rendermodule.aspx.
- حساس یگانه، یحیی. (1384). فلسفه حسابرسی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- خدامی‌پور، احمد و برزایی، یونس. (1392). بررسی رقابت بازار محصول با ساختار هیئت مدیره و کیفیت افشا. دانش حسابداری، 4 (14): 66-51.
- قربانی، سعید؛ موحد مجد، مرضیه و منفرد مهارلویی، محمد. (1392). رقابت در بازار محصول، ترکیب هیئت مدیره و کیفیت افشای اطلاعات: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 4 (19): 105-92.
- مهرانی، کاوه و صفرزاده، محمدحسین (1390). تبیین ارتباط بین حاکمیت شرکتی و کیفیت سود با رویکرد بومی. دانش حسابداری، 2 (7): 98-69.
- Allen, F. and Gale, D. (2000). Corporate Governance and Competition. Corporate Governance Theoretical and Empirical Perspectives, Cambridge University Press, Cambridge.
- Ammann, M., Oesch, D. and Schmid, M. (2011). Product Market Competition, Corporate Governance, and Firm Value: Evidence from the EU-Area. Working Paper, Swiss Institute of Banking and Finance, University of St. Gallen, Switzerland.
- Banks, E. (2004). Corporate Governance: Financial Responsibility, Controls and Ethics, Palgrave Macmillan, Inc, New York.
- Bebchuk, L., Cohen, A. and Ferrel, A. (2008). What matters in corporate governance? The Review of Financial Studies, 27: 1-45.
- Bushman, R. and Smith, A. (2001). Financial Accounting Information and Corporate Governance. Journal of Accounting and Economics, 32: 237-333.
- Byun, H., Lee, J. and Park. K. (2011). How Does Product Market Competition Interact with Internal Corporate Governance?: Evidence from the Korean Economy. Working Paper, Korea University Business School.
- Chou, J., Ng, L., Sibilkov, V. and Wang, Q. (2011). Product Market Competition and Corporate Governance. Review of Development Finance, 1: 114-130.
- Cremers, M., Nair, B. and Peyer, U. (2008). Takeover Defenses and Competition: The Role of Stakeholders, Journal of Empirical Legal Studies, 5: 791-818.
- Giroud, X. Mueller, H. (2011). Corporate Governance, Product Market Competition, and Equity Prices. The Journal of Finance, 66 (2): 563-600.
- Gompers, P., Ishii, J. and Metrick, A. (2003). Corporate Governance and Equity Prices. Quarterly Journal of Economics, Vol. 118, pp. 107-155.
- Green, S. (2005). Sarbanes Oxley and the Board of Directors, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, New Jercy.
- Guadalupe, M. and Pérez-González, F. (2010). Competition and Private Benefits of Control. Working Paper, Columbia University.
- Jiang, W., Lee, P. and Anandarajan, A. (2008). The Association between Corporate Governance and Earnings Quality: Further Evidence Using the GOV-Score. Advances in Accounting, incorporating Advances in International Accounting, 24: 191-201.
- Karuna, C. (2007). Industry Product Market Competition and Corporate Governance. Working Paper, University of California, Irvine.
- Kim, E. and Lu, Y. (2010). CEO Ownership and External Governance, Working Paper, www.ssrn.com
- Limpan, F. and Lipman, L. (2006). Corporate Governance Best Practices: Strategies for Public, Private and Not-for-Profit Organizations, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, New Jercy.
- Mayer, C. (1996). Corporate Governance, Competition and Performance. OECD Economic Studies, 27: 7-34.
- Selarka, E. (2012). Corporate Governance and Product Market Competition. Working Paper, Madras School of Economics, India.
 - Solomon, J. (2007). Corporate Governance and Accountability, Second Edition, John Wiley & Sons, Ltd, England.