دانش و مهارتهای مورد نیاز برای دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری دیدگاه استادان دانشگاه، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری (بررسی موردی: استان آذربایجان غربی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه الزهرا «س»

2 استادیار دانشگاه الزهرا «س»

3 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه الزهرا «س»

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، بررسی اهمیت وکفایت دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای دانش‌آموختگان رشته حسابداری و اهمیت آن از دیدگاه استادان دانشگاه، شاغلان در  حرفه و دانشجویان حسابداری است. برای تحقق بخشیدن به اهداف تحقیق سه فرضیه مطرح، و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد.
 نتایج آزمون فرضیه‌های اول و دوم با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنی‌داری 05/0 ، نشان می‌دهد که بین دیدگاه‌های سه گروه در خصوص اهمیت برخی از دانش و مهارت‌های مطرح شده و نیز کفایت ارائه آن‌ها توسط برنامه‌های کنونی آموزش حسابداری، تفاوت معنی‌دار وجود دارد. نتایج آزمون فرضیه سوم با به کارگیری روش تحلیل عاملی، بیانگر برتری آموزش مهارت‌های تجاری/ مدیریتی در برنامه آموزشی است.

کلیدواژه‌ها


- مجتهدزاده، ویدا، «برنامه آموزش حسابداری در دانشگاه­های ایران (مقطع کارشناسی)»، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)» ،سال یازدهم، شماره­های 37 و38 (بهار و تابستان).
- نوروش، ایرج،1382، «بررسی فرآیند تغییر برنامه درسی و پیشنهاد یک برنامه درسی نوسازی شده برای دوره کارشناسی رشته حسابداری»، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال دهم، شماره32، ص21 تا42.
- Albrecht, W., and R. Sack, ( 2000), Accounting Education: Charting the Course through a Perilous Future, Accounting Education Series #16, Sarasota, FL: American Accounting Association.
- Blazey, P., Ashiabor H. and J. Penelope, ( 2008)," Stakeholder Expectations for Generic Skills in Accounting Graduates ,Curriculum Mapping and Implications for Change". Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=1123784.
- Boyce, G.(1999)" Computer-assisted Teaching and Learning in Accounting: Pedagogy or Product?". Journal of Accounting Education, Vol. 17 (1–2), PP: 191–199.
- Burnett, S. (2003), "The Future of Accounting Education: A Regional Perspective". Journal of Education of Business, Vol. 78 (3), PP: 129–136.
- Chabrow, E., and M. Hayes, ( 2001), "Changes in Accounting Education". InformationWeek, http:// www. Informationweek .com /story /IWK 20010614s0024 (accessed 3.4.2002).
- Forristal, T. (2002)," CAP Forum: The Future of Accounting Education: The Response of Charted Accountants", Canadian Accounting Perspectives, Vol. 1(1), PP: 80–88.
- Jacobs, L. (2005), "The Impact of Changing Practitioner Requirements on Management Accounting Education at South African Universities", Doctoral Dissertation. University of Pretoria..
- Lin, Z. L.( 2008), "A Factor Analysis on Knowledge and Skill Components of Accounting Education: Chinese Case". Advances in Accounting, incorporating Advances in International Accounting, Vol. 24 , PP:110–118.
- Lin, Z. L., X. Xiong, and M. Liu,( 2005)."Knowledge Base and Skill Development in Accounting Education: Evidence from China". Journal of Accounting Education, Vol. 23, PP: 149-169.
- Paisey, C.( 2009)." Developing Skills via Work Placements in Accounting: Student and Employer Views", Accounting Forum, In Press, Corrected Proof, Available online 11 July 2009.
- Ragothaman, S., A. Lavin, and T. Davies, (2007)," Perceptions of Accounting Practitioners and Educators on E-business Curriculum and Web Security Issues". College Student Journal. Vol. 41, Iss. 1, PP: 59-69 .
- Sundem, G. L.,(1992).Changes in Accounting Education in the United States: The Impact of the Accounting Education Change Commission. In a. Anyanentow (Ed.), International handbook of accounting education and certification. New York: Pergamon Press.
- Williams, D. Z. (1994). "Strategies for Change in Accounting  Education: The US Experience". In J. O. Burns & B. E. Needles (Eds.), Accounting education for the 21st century ,vol.12, PP: 207–211.