بررسی اثر میانجی دستیابی به عملکرد مورد انتظار بر رابطه بین هموارسازی سود و مدیریت استراتژیک از دیدگاه تئوری رفتاری واحد تجاری و تئوری بازخورد عملکرد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر

2 عضو هیئت علمی و استاد گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر

10.22103/jak.2025.24511.4127

چکیده

هدف: تئوری رفتاری واحد تجاری پیش‌بینی می‌کند هنگامیکه عملکرد شرکت پایین‌تر از عملکرد مورد انتظار باشد شرکت جستجو برای حل مشکل و تغییر استراتژی را آغاز می‌کند اما در این پیش‌بینی دستکاری سود جهت رسیدن به عملکرد مورد انتظار در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر در نظر گرفتن دستکاری سود در پیش‌بینی‌های پایه تئوری رفتاری واحد تجاری و اثر آن بر دستیابی به عملکرد مورد انتظار و مدیریت استراتژیک است.

روش: برای دستیابی به اهداف پژوهش، نمونه‌ای شامل 147 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1387-1401 انتخاب شد. روش پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی و توصیفی رگرسیونی است. جهت حل مشکل درونزایی متغیر مستقل از روش حداقل مربعات دو مرحله‌ای (2SLS) به وسیله نرم‌افزار استاتا استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج بیانگر اثر مثبت و معنادار هموارسازی سود بر دستیابی به عملکرد مورد انتظار و همچنین اثر منفی و معنادار هموارسازی سود بر تغییر استراتژی آتی شرکت است. همچنین نتایج نشان داد دستیابی به عملکرد مورد انتظار بر رابطه بین هموارسازی سود و تغییر استراتژی آتی شرکت اثر میانجی (جزئی) دارد.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد شرکت‌هایی که به هموارسازی سود دست می‌زنند تمایل کمتری به تغییر استراتژی خود دارند و این اقدام را از طریق دستیابی به عملکرد مورد انتظار (دستکاری سود برای رسیدن به عملکرد مورد انتظار) انجام می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 25 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 28 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1404