3
دانشیار و مدیرگروه حسابداری ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
10.22103/jak.2025.24042.4095
چکیده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین میزان تأثیر رقابت اطلاعاتی بر قیمتگذاری احتمال استفاده از اطلاعات محرمانه با تأکید بر ابعاد افشای اطلاعات است.
روش: بر این اساس، پژوهش حاضر از نظر روششناسی، از نوع شبهتجربی و پس رویدادی در حوزهی پژوهشهای اثباتی، همچنین از لحاظ ماهیت و هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1390 تا 1400 (11 سال متوالی) است که 146 شرکت به روش نمونهگیری به روش حذف سیستماتیک انتخاب و مطالعه گردیدند.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها با نرمافزار ایویوز 13، حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین رقابت اطلاعاتی و قیمتگذاری احتمال استفاده از اطلاعات محرمانه است و ابعاد افشای اطلاعات از جمله افشای اطلاعات مالی؛ افشای اطلاعات غیرمالی؛ افشای اطلاعات استراتژیک و افشای اطلاعات ریسکی نیز تقویتکننده رابطه مذکور است. نتیجه مذکور حاکی از آن است که افشای اطلاعات شرکتها، بازار را به کاهش قیمتگذاری احتمال استفاده از اطلاعات محرمانه ترغیب میکند.
نتیجهگیری: رقابت اطلاعاتی به عنوان یک ساز و کار نظارت برون سازمانی و افشای اطلاعات به عنوان عامل علامتدهی اطلاعات درون سازمانی، مانع از کسب سودهای آربیتراژ با بهرهگیری از مزیت اطلاعاتی میشوند. این موضوع الزام توسعه ابعاد افشای اطلاعات در قالب الزامات حرفهای و افزایش نظارت و رقابت اطلاعاتی می باشد.
حمشی, محسن , بنابی قدیم, رحیم و محمدزاده سالطه, حیدر . (1403). تأثیر رقابت اطلاعاتی بر قیمتگذاری احتمال استفاده از اطلاعات محرمانه با تأکید بر ابعاد افشای اطلاعات. مجله دانش حسابداری, (), -. doi: 10.22103/jak.2025.24042.4095
MLA
حمشی, محسن , , بنابی قدیم, رحیم , و محمدزاده سالطه, حیدر . "تأثیر رقابت اطلاعاتی بر قیمتگذاری احتمال استفاده از اطلاعات محرمانه با تأکید بر ابعاد افشای اطلاعات", مجله دانش حسابداری, , , 1403, -. doi: 10.22103/jak.2025.24042.4095
HARVARD
حمشی, محسن, بنابی قدیم, رحیم, محمدزاده سالطه, حیدر. (1403). 'تأثیر رقابت اطلاعاتی بر قیمتگذاری احتمال استفاده از اطلاعات محرمانه با تأکید بر ابعاد افشای اطلاعات', مجله دانش حسابداری, (), pp. -. doi: 10.22103/jak.2025.24042.4095
CHICAGO
محسن حمشی , رحیم بنابی قدیم و حیدر محمدزاده سالطه, "تأثیر رقابت اطلاعاتی بر قیمتگذاری احتمال استفاده از اطلاعات محرمانه با تأکید بر ابعاد افشای اطلاعات," مجله دانش حسابداری, (1403): -, doi: 10.22103/jak.2025.24042.4095
VANCOUVER
حمشی, محسن, بنابی قدیم, رحیم, محمدزاده سالطه, حیدر. تأثیر رقابت اطلاعاتی بر قیمتگذاری احتمال استفاده از اطلاعات محرمانه با تأکید بر ابعاد افشای اطلاعات. مجله دانش حسابداری, 1403; (): -. doi: 10.22103/jak.2025.24042.4095