تأثیر گزارشگری مالی مطلوب و آگاهی دهندگی سود حسابداری بر شهرت اجتماعی شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری و مدیریت مالی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استادیار گروه حسابداری و مدیریت مالی ، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

3 دانشیار گروه حسابداری و مدیریت مالی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

10.22103/jak.2024.23274.4041

چکیده

هدف: در فضای رقابتی امروز، لزوم توجه به مقبولیت و جایگاه عمومی شرکت در قالب شهرت اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و گزارشگری مالی به عنوان محصول نهایی سیستم حسابداری، نقش مهمی ‌در تصمیم‌گیری افراد و جلب اعتماد عمومی‌ ‌ایفا می‌کند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر گزارشگری مالی مطلوب و آگاهی‌دهندگی سود حسابداری بر شهرت اجتماعی شرکت می‌پردازد.

روش: برای اندازه‌گیری شهرت اجتماعی، از فهرست اعلامی‌100 شرکت برتر سال که توسط سازمان مدیریت صنعتی منتشر می‌شود، استفاده شده است. جهت سنجش گزارشگری مالی مطلوب، از نسبت مجموع قدر مطلق اثرات بندهای عدم توافق در گزارش حسابرسی به سود (زیان) خالص دوره بهره گرفته شده است و آگاهی‌دهندگی سود حسابداری از طریق نرخ بازده سهام (به درصد) اندازه‌گیری شده است. بدین منظور نمونه ای متشکل از 171 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1400-1394 و به روش رگرسیون لجستیک بررسی شده است.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که گزارشگری مالی مطلوب، تأثیر مثبت و معناداری بر شهرت اجتماعی شرکت دارد. همچنین، آگاهی‌دهندگی سود حسابداری، تأثیر معناداری بر رابطه بین گزارشگری مالی مطلوب و شهرت اجتماعی شرکت ندارد.

نتیجه‌گیری: از آن‌جا که گزارشگری مالی محصول نهایی سیستم حسابداری شرکت بوده و در مجموع جامع‌ترین منبع اطلاعاتی برای تصمیم‌گیرندگان است، به تنهایی می‌تواند سبب افزایش شهرت اجتماعی شده و آگاهی دهندگی سود حسابداری ‌این ارتباط را تعدیل نمی‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 28 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 آبان 1403