شناسایی محرک‌های( انگیزه) گزارشگری پایداری در صنعت بانکداری ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

2 دانشیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

3 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22103/jak.2024.23108.4026

چکیده

هدف: امروزه بانکها از سوی ذی نفعان متنوع برای در نظر گرفتن مسائل پایداری در فعالیت‌های خود تحت فشار قرار گرفته اند.بانک هایی که شیوه های بانکداری پایدار را اتخاذ می کنند از مزایای متعددی برخوردارند زیرا می توانند خود را از رقبای خود متمایز کنند. شناسایی محرک‌های( انگیزه) گزارشگری پایداری در صنعت بانکداری ایران هدف این پژوهش هست.



روش: این پژوهش مبتنی بر رویکرد واقع‌گرایانه و به روش قیاسی-استقرایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعه‌ای است و از منظر روش گردآوری داده‌ها، یک پژوهش‌ پیمایشی-مقطعی است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از روش‌های فراترکیب و دلفی فازی استفاده گردید.



یافته‌ها: در تحلیل کیفی فراترکیب، با بررسی ادبیات مرتبط با پژوهش محرک‌های کلیدی گزارشگری پایداری در صنعت بانکداری استخراج و طبقه‌بندی ‌شد. در گام دوم پژوهش به منظور تأیید اعتبار محرک‌های گزارشگری پایداری از روش دلفی فازی استفاده شد. که در نهایت 34 محرک گزارشگری پایداری شناسایی و بر اساس شباهت در مفاهیم در 4 دسته محرک‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و حاکمیتی قرار گرفتند.



نتیجه‌گیری: با توجه به نبود تحقیقات جامع در رابطه با محرک های گزارشگری پایداری و نقش بانک در اقتصاد کشور، در این پژوهش تلاش ‌شد محرک های گزارشگری پایداری برای صنعت بانکداری ایران شناسایی گردد. در نهایت ماحصل پژوهش تدوین چارچوب مفهومی محرک‌های(انگیزه) گزارشگری پایداری در صنعت بانکداری ایران است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 26 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 25 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 08 مرداد 1403