تحلیل پیامدهای پدیده فلج تحلیلی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه حسابداری،دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه لرستان، خرم اباد،ایران

10.22103/jak.2024.23011.4018

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل پیامدهای فلج تحلیلی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه انجام پذیرفت.

روش: نمونه آماری شامل 17 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران بازار سرمایه می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند و اصل کفایت نظری انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گرداوری داده‌ها استفاده شد که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و پایایی درون کدگذار و میان کدگذار تایید شد. برای تحلیل‌ داده‌ها از رویکرد تحلیل مضمون (بررسی متون، مقاله، مصاحبه ) و از فرآیند کدگذاری و نرم افزار Atlas.ti بهره گرفته شد. در بخش کمی ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دلفی است و برای درجه بندی و مشخص نمودن میزان اهمیت شاخص ها از رویکرد دلفی فازی استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج منجر به شناسایی چهارده پیامد فلج تحلیلی (از جمله مهمترین آنها: بهره وری پایین، طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری، عدم استفاده از فرصت‌ها، از دست دادن زمان، اخذ تصمیمات ناکارآمد و اتلاف منابع) در بازار سرمایه شد.

نتیجه‌گیری: با توجه به اثرات نهایی فلج تحلیلی بر وضعیت اقتصادی افراد جامعه، مدیریت و پیشگیری از وقوع آن ضروری است. ارزش این مقاله در بسط ادبیات پدیده فلج تحلیلی و کنترل پیامدهای آن در جامعه است که تاکنون در مقالات داخلی به آن پرداخته نشده است

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 06 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1403