تحلیلی انتقادی از روند انتشار مقالات حوزه حسابداری پیامدهای همه‌گیری کووید-19 در ایران: مطالعه کتاب‌سنجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری، گروه مالی و حسابداری،دانشکدۀ اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سلجوق، قونیه، ترکیه

10.22103/jak.2024.22139.3942

چکیده

هدف: پژوهشگران حوزه حسابداری طیف گسترده‌ای از مقالات را در مورد پیامدهای حسابداری کووید-19 در مجلات حسابداری سراسر دنیا منتشر کرده‌اند. این مقاله تحلیلی انتقادی از روند انتشار مقالات این حوزه در ایران است.

روش: پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از فنون کتاب‌سنجی انجام گرفته است. جامعـه آماری پژوهش شامل کلیه مقالات منتشر‌شده در مجلات علمی حسابداری در حوزه پیامدهای حسابداری ویروس کرونا در ایران، از 1398 تا 1402 می‌باشد. داده‌های پژوهش نیز با بکارگیری ابزار سیاهۀ‌وارسی گردآوری و با استفاده از نرم‌افزار Excel مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفته‌اند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که پژوهشگران ایرانی در 22 مجله علمی حسابداری در ایران تنها موفق به انتشار 11 عنوان مقاله در این حوزه شده-اند.

نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد، تعداد بسیار اندک مقالات منتشر‌شده در حوزه پیامدهای حسابداری کووید-19 در ایران، ناشی از تعداد محدود مجلات حسابداری با توجه به تعداد زیاد مراکز آموزشی و دانشجویان این رشته آموزشی در ایران، عدم پذیرش سایر انواع مقالات در این مجلات و همچنین، داوری‌های بسیار سخت‌گیرانه در این مجلات بوده باشد. موارد فوق از یک سو منجربه عدم توفیق پژوهشگران در انتشار مقالات این حوزه در ایران شده و از سوی دیگر، مقالات را در چند موضوع خاص محدود نموده است. علاوه‌بر این، نمایه نبودن مجلات حسابداری ایرانی در نمایه‌های معتبر بین‌المللی نیز عدم استنادگیری مناسب این مقالات را به‌دنبال داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 11 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 28 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 اسفند 1402