تمرکز تجاری در مقابل تنوع سازی: تاثیر بر چرخه تبدیل وجه نقد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه

10.22103/jak.2023.21911.3920

چکیده

هدف: حیات و تداوم فعالیت یک واحد تجاری به طور قابل توجهی به مدیریت جریان وجوه نقد آن بستگی دارد. چرخه تبدیل وجه نقد و مدیریت سرمایه در گردش از مولفه‌های مهم سیاست نقدی واحدهای اقتصادی هستند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی و یافتن پاسخ مناسب به این سوال اساسی است که آیا چرخه تبدیل وجه نقد در شرکت‌های متنوع و متمرکز متفاوت است یا خیر.

روش: جهت انجام پژوهش حاضر 112 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه‌ی سال‌های 1390-1399 مورد سنجش قرار گرفته است. فرضیه‌های مطرح شده در پژوهش به روش GLS برای آزمون داده‌های پانل سنجیده شده‌اند.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که افزایش میزان تنوع سازی باعث کاهش دوره تبدیل نقدی می‌شود و این دو متغیر رابطه معکوس و معناداری با یکدیگر دارند. همچنین با افزایش تنوع سازی، دوره دریافت بدهی‌ها کاهش می‌یابد. همچنین با افزایش نرخ تنوع، دوره چرخه موجودی کاهش می‌یابد و با افزایش نرخ تنوع، دوره پرداخت بدهی‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، رابطه بین دوره چرخه موجودی و دوره پرداخت بدهی‌ها با افزایش میزان تنوع، آماری معنادار نیست.

نتیجه‌گیری: بر پایه نتایج حاصله چرخه تبدیل وجه نقد در شرکت‌های متمرکز به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از شرکت‌های متنوع می‌باشد. بدین دلیل که شرکت‌های متمرکز در فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جریانات نقدی از تنوع کمتری برخوردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 30 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 03 مهر 1402