پیاده سازی سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت عمل‌گرا با رویکرد فازی در پیمان‌های بلندمدت ساخت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه شیراز

2 حسابداری دانشگاه شیراز

10.22103/jak.2023.21321.3876

چکیده

هدف: این پژوهش به معرفی نحوه به‌‌کارگیری هزینه‌یابی برمبنای فعالیت عمل‌گرا و هزینه‌یابی برمبنای فعالیت عمل‌گرای فازی و ارائه الگوئی برای محاسبه درآمد و بهای تمام شده و تصمیم گیرهای مدیریتی پیمان‌های بلندمدت ساخت می‌پردازد.



روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی، توسعه‌ای و موردی بوده که بر اساس داده‌های مالی بنیاد مسکن اصفهان است. در این پژوهش با استفاده از سیستم هزینه‌یابی برمبنای فعالیت عمل‌گرا درآمد، بهای تمام شده، برآورد مابقی هزینه، کارایی، اثربخشی، بهره‌وری و انحرافات در یکی از بزرگترین پیمان‌های بلند مدت ساخت محاسبه و از روش‌های میدانی و کتابخانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات سال 1399 استفاده شده است

یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت عمل‌گرای فازی سیستم هزینه‌‌یابی یکپارچه‌ای است که در استاندارد حسابداری پیمان بلندمدت ساخت نه تنها قابلیت کاربرد برای پیاده‌سازی و اجرا را دارند بلکه از اجزای ضروری آن به حساب می‌آیند.

نتیجه‎گیری: سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت عمل‌گرا یکی از روش‌ های نوین هزینه‌یابی در پروژه‌ های عمرانی جهت شناسایی و کنترل انحرافات هزینه و برآورد مابقی هزینه‌ها است و برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی اطلاعات سودمندی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد و مدل فازی آن در شرایط عدم‌اطمینان نرخ هر فعالیت باعث افزایش دقت محاسبات می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 28 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 22 آبان 1402