تحلیل اثرات رفتاری سیستم‌های ارتقاء شغلی مبتنی بر تئوری تورنمنت در حرفه حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

2 باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد آبادان ، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران

10.22103/jak.2023.21947.3925

چکیده

هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد اثرات رفتاری سیستم‌های ارتقاء شغلی مبتنی بر تئوری تورنمنت در حرفه حسابرسی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.



روش: به‌لحاظ روش، پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل حسابرسان شاغل به کار در موسسات حسابرسی است و حجم نمونه آماری 211 نفر است. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شده است.



یافته‌ها: این پژوهش شامل دو متغیر مستقل (تفاوت در پرداختی ادراک شده و اندازه یا بزرگی رقابت ادراک شده) و سه متغیر وابسته (رفتار منفعت‌طلبانه، قضاوت حرفه‌ای و مشارکت یا همکاری) است. بنابر یافته‌های این پژوهش تفاوت در پرداختی و اندازه رقابت ادراک شده باعث افزایش رفتارهای منفعت‌طلبانه می‌شود. همچنین تفاوت در پرداختی و اندازه رقابت ادراک شده باعث کاهش همکاری می‌شود. درنهایت متغیر تفاوت در پرداختی قضاوت حرفه‌ای را کاهش می‌دهد. اما در مقابل اندازه رقابت بر قضاوت حرفه‌ای تاثیر معناداری ندارد.



نتیجه‌گیری: بنابر یافته‌های این پژوهش عوامل زمینه‌ائی در درک، طراحی و اجرای سیستم‌های ارتقاء شغلی مبتنی بر مدل تورنمنت تاثیر قابل توجهی دارند. همچنین بنابر یافته‌های این پژوهش برخی از عوامل زمینه‌ای در حرفه حسابرسی می‌توانند باعث بهبود درک ما از نحوه ارتقاء به سمت شریک آن‌هم براساس مدل تورنمنت شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 05 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 23 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 مهر 1402