بررسی تاثیر رفتار اخلاقی بر هویت سازمانی و حرفه‌ای حسابرس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

2 استادیار گروه حسابداری، واحد رودسر و املش، دانشگاه آزاد اسلامی، رودسر، ایران.

3 دانشیار گروه حسابداری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

10.22103/jak.2023.21489.3885

چکیده

هدف: یکی از عمده‌ترین دغدغه‌ای مدیران کارآمد، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در حرفه است؛ تا آن‌ها با حس مسئولیت و تعهد کامل به کار در جامعه و حرفه بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رفتار اخلاقی بر هویت سازمانی و هویت حرفه‌ای حسابرسان انجام شد.



روش: روش پژوهش برای جمع آوری مبانی نظری کتابخانه ای و برای جمع آوری داده های پژوهش، پیمایشی است. پرسشنامه بین 384 نفر از حسابرسان دارای دانش و تخصص شاغل در موسسات حسابرسی و سازمان حسابرسی توزیع شد؛ برای آزمون صحت مدل و محاسبه ضرایب تأثیر از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار PLS استفاده شد.



یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مقادیر شاخص‌های برازش مدل، مناسب بوده است و رفتار اخلاقی بر هویت سازمانی و هویت حرفه‌ای حسابرسان اثر مثبتی دارد.



نتیجه‎‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که با ارتقای رفتار اخلاقی، هویت سازمانی و هویت حرفه‌ای حسابرسان بهبود می‌یابد. این یافته بدان معناست که با نهادینه شدن رفتار اخلاقی در موسسات حسابرسی، کارکنان ترغیب می شوند به‌جای اهداف کاملا شخصی، به اموری که برای سازمان سوددهی دارد تمرکز داشته باشند؛ نسبت به سازمان و حرفه وظیفه‌شناسی بی‌نظیری نشان داده و به سهیم شدن در ارزش‌ها و اهداف سازمان با دیگر اعضا اهمیت دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1402
  • تاریخ دریافت: 23 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 13 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 تیر 1402