بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی عمومی بر رفتار نامتقارن هزینه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حسابداری مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

3 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

10.22103/jak.2021.15957.3263

چکیده

هدف: سرمایۀ اجتماعی عمومی به عنوان عاملی اقتصادی- اجتماعی از طرق مختلفی بر تصمیمات مدیریتی مربوط به تعدیل منابع شرکت تأثیرگذار است. به این ترتیب، هدف از انجام پژوهش بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی عمومی بر رفتار نامتقارن هزینه است.
 روش: به منظور دست‌یابی به هدف پژوهش، اطلاعات مالی مربوط به 191 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سال‌های 1391 تا 1396 جمع‌آوری و شاخص سرمایه اجتماعی عمومی، به تفکیک استان‌های مختلف کشور اندازه‌گیری می‌گردد. همچنین جهت آزمون فرضیه‌های تحقیق نیز از الگوی رگرسیون خطی چندگانه استفاده خواهد شد.
 یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی عمومی به صورت معنا‌داری میزان چسبندگی در هزینه‌های فروش، اداری و عمومی را افزایش می‌دهد. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که میان سرمایه اجتماعی عمومی و میزان چسبندگی در مجموع کل هزینه‌های عملیاتی و بهای تمام شدۀ کالای فروش رفته، ارتباط معنا‌داری وجود ندارد.
 نتیجه‌گیری: سرمایه اجتماعی عمومی، مدیران را از اتخاذ تصمیمات فرصت‌طلبانه آنها در رابطه با تعدیل منابع شرکت که موجب کاهش چسبندگی هزینه‌ها می‌شود، باز خواهد داشت و از این طریق منجر به افزایش در چسبندگی هزینه‌ها می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


ایزدی‌نیا، ناصر؛ هاشمی‌دهچی، مجید. (1396). بررسی رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها و چسبندگی هزینه‌ها. حسابداری مدیریت، 10(32)، 12-1.
پورساسان، سیمین؛ حصارزاده، رضا. (1395). بررسی فرضیه‌های چسبندگی هزینه‌ها: شواهدی دربارۀ انگیزه‌های سازمانی و انگیزه‌های شخصی مدیران. پیشرفت‌های حسابداری، 8(1)، 48-25.
حسینی‌پور، رضا؛ نصیرزاده، فرزانه؛ عباس‌زاده، محمدرضا. (1398). عوامل تعیین‌کننده رفتار چسبندگی هزینه‌ها. دانش حسابداری، 10(4)، 214-177.
حقیقت، حمید؛ مرتضوی، سیدمرتضی. (1393). بررسی تأثیر رفتار هزینه‌های عملیاتی بر سودآوری آینده. دانش حسابداری، 5(18)، 24-7.
خادم، حسین. (1385). نهاد اجتماعی ]دانشنامه برخط[. بازیابی شده از http://danesh.roshd.ir.
زنجیردار، مجید؛ غفاری‌آشتیانی، پیمان؛ مداحی، زهرا. (1393). بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار چسبندگی هزینه. حسابداری مدیریت، 20، 92-79.
سلیمانی امیری، غلامرضا؛ طباطبائیان، مریم‌السادات؛ معصومی بیلندی، زهرا. (1397). چسبندگی هزینه و مدیریت سود با تمرکز بر انگیزه‌های مدیریتی در صنعت سیمان. دانش حسابداری، 9(4)، 151-129.
شافعی، مجید؛ محمدزاده مقدم، حسن. (1385). شواهد رفتار چسبندگی هزینه‌ها در شرکت‌های ایرانی و مطالعه تطبیقی با شرکت‌های انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان. چهارمین همایش سراسری دانشجویان حسابداری، 16-1.
علی‌احمدی، سعید؛ سروش‌یار، افسانه؛ دادخواه، مهدی. (1394). ارزیابی نقش سرمایه سازمانی بر چسبندگی هزینه شرکت. دانش حسابداری مالی، 2(4)، 153-137.
قائمی، محمدحسین؛ نعمت‌الهی، معصومه. (1385). بررسی رفتار هزینۀ توزیع و فروش و عمومی و اداری و بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 16، 90-71.
نمازی، محمد؛ فتحعلی، اکرم. (1397). بررسی اثر سرمایه فکری و جریان نقد آزاد بر چسبندگی هزینه‌ها در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 8(2)، 250-223.
References
Aliahmadi, S., Soroushyar, A., Dadkhah, M. (2016). Assessment the role of organization capital on cost sticky. Financial Accounting Knowledge, 2(4), 137-154 [In Persian].
Anderson, M.C., Banker, R.D., Janakiraman, S.N. (2003). Are selling, general and administrative costs “sticky”? Journal of Accounting Research, 41(1), 47-63.
Australian Bureau of Statistics. (2004). Measuring social capital-An Australian framework and indicators. Retrieved 2019, Dec, from http://ausstats.abs.gov.au.
Banker, R.D., Byzalov, D., Chen, L.T. (2013). Employment protection legislation, adjustment costs and cross-country differences in cost behavior. Journal of Accounting and Economics, 55(1), 111-127.
Banker, R.D., Byzalov, D., Ciftci, M., Mashruwala, R. (2014). The moderating effect of prior sales changes on asymmetric cost behavior. Journal of Management Accounting Research, 26(2), 221-242.
Banker, R.D., Byzalov, D., Fang, S., Liang, Y. (2018). Cost management research. Journal of Management Accounting Research, 30(3), 187-209.
Chen, C.X., Hai, L., Sougiannis, T. (2012). The agency problem, corporate governance and the asymmetric behavior of selling, general and administrative costs. Contemporary Accounting Research, 26(2), 221-242.
Chen, C.X., Gores, T., Nasev, J. (2013). Managerial Overconfidence and Cost stickiness. Working paper, Available at: http://ssrn.com/Abstract=2208622.
Cohen, D.A., Dey, A., Lys, T.Z. (2008). Real and accrual-based earnings management in the pre- and post- Sarbanes- Oxley periods. The Accounting Review, 83, 757-787.
Coleman, J.S. (1988). Social capital in the creation of human capital. The American Journal of Sociology, 94, 95-120.
Coleman, J.S. (1990). Foundation of Social Theory. Cambridge Mass: Belknap Press of Harvard University Press.
De Carolis, D.M., Saparito, P. (2006). Social capital, cognition and entrepreneurial opportunities: A theorical framework. Entrepreneurship: Theory and Practice, 30(1), 41-56.
Dierynck, B., Landsman, W.R. Renders, A. (2012). Do managerial incentives drive cost behavior? Evidence about the role of the zero earnings benchmark for label cost behavior in private Belgian firms. Accounting Review, 87(4), 1219-1246.
Droege, S.B., Hoobler, J.M. (2003). Employee turnover and tacit knowledge diffusion: A network perspective. Journal of Managerial Issues, 15(1), 50-64.
Elster, J. (1989). Social norms and economic theory. Journal of Economic Perspectives, 3(4), 99-117.
Fukuyama, F. (2001). Social capital, civil society and development. Third World Quarterly, 22(1), 7-20.
Ghaemi, M.H., Nematolahi, M. (2006). To study the behavior of selling, general and administrative costs and cost of goods sold in manufacturing firms accepted in Tehran Stock Exchange. Empirical Studies in Financial Accounting Quarterly, 16, 71-90 [In Persian].
Golden, J., Mashruwala, R., Pevzner, M. (2020). Labor adjustment costs and asymmetric cost behavior: An extension. Management Accounting Research, 46, 1-10.
Graham, J.R., Harvey, C.R., Rajgopal, S. (2005). The economic implications of corporate financial reporting. Journal of Accounting and Economics, 40, 3-73.
Guiso, L., Sapienza, P., Zingales, L. (2004). The role of social capital in financial development. American Economic Review, 94(3), 526-556.
Haga, J., Hogland, H., Sandvik, D. (2019). Cost behavior around corporate tax rate cuts. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 34, 1-11.
Haghighat, H., Mortazavi, S. (2014). Investigating of the Impact of Selling, General, and Administrative Costs Behavior on Future Profitability. Journal of Knowledge Accounting, 5(18), 7-24 [In Persian].
Hartlieb, S., Loy, T., Eierle, B. (2020). Does community social capital affect asymmetric cost behavior? Management Accounting Research, 46, 1-15.
Hasan, I., Hoi, C., Wu, Q., Zhang, H. (2017). Does social capital matter in corporate decisions? Evidence from corporate tax avoidance. Journal of Accounting Research, 55(3), 629-668.
Hoi, C., Wu, Q., Zhang, H. (2018). Community social capital and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 152(3), 647-665.
Hosseinipour, R., Nasirzadeh, F., Abbaszadeh, M.R. (2019). Determinants of sticky cost behavior. Journal of Accounting Knowledge, 10(4), 177-214 [In Persian].  
Izadinia, N., Hashemi Dehchi, M. (2017). Investigating the relation between corporation social responsibility and cost stickiness. Management Accounting, 10(32), 1-12 [In Persian].
Jha, A., Cox, J. (2015). Corporate social responsibility and social capital. Journal of Banking and Finance, 60, 252-270.
Jha, A. (2017). Financial reports and social capital. Journal of Business Ethics, 155(2), 567-596.
Kama, L., Weiss, D. (2013). Do earnings targets and managerial incentives affect sticky costs? Journal of Accounting Research, 51(1), 201-224.
Khadem, H. (2006). Social institution [Online Encyclopedia]. Retrieved from Http://danesh.roshd.ir [In Persian].
Kitching, K., Mashruwala, R., Pevzner, M. (2016). Culture and cost stickiness: A cross country study. International Journal of Accounting, 51(3), 402-417.
Knack, S. (1992). Civic norms, social sanctions and voter turnout. Rationality and Society, 4, 133-156.
Knack, S., Keefer, P. (1997). Does social capital have an economic pay off? A cross country investigation. Quarterly Journal of Economics, 112(4), 1251-1288.
Leana, C.R., Van Buren, H.J. (1999). Organizational social capital and employment practices. Academy of Management Review, 24(3), 538-555.
Masulis, R., Wang, C., Xie, F. (2007). Corporate governance and acquirer returns. The Journal of Finance, 62(4), 51-89.
Nahapiet, J., Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
Namazi, M., Fathali, A. (2019). Effect of intellectual capital and free cash flow on cost stickiness. Journal of Empirical Research in Accounting, 8(2), 223-250 [In Persian].
Noreen, E. (1991). Conditions under which activity-based systems provide relevant costs. Journal of Management Accounting Research, 3, 159-168.
Payne, T.G., Moore, C.B., Griffis, S.E. (2011). Multilevel challenges and opportunities in social capital research. Journal of Management, 37(2), 491-520.  
Poursasan, S., Hesarzadeh, R. (2016). Investigating the competing theories of sticky costs: Evidence of organizational incentives and managerial incentives. Journal of Accounting Advances, 8(1), 25-48 [In Persian].
Putnam, R.D. (1995). Bowling alone: Americas declining social capital. Journal of Democracy, 6(1), 65-78.
Rupasingha, A., Goetz, S.G., Freshwater, D. (2006). The production of social capital in US counties. The Journal of Socio-Economics, 35, 83-101.
Shafeie, M., Mohammadzade Moghadam, H. (2006). Evidence of costs sticky behavior in Iranian companies and adaptive with companies in Britain, America, France and Germany. 4th National Accounting Students Conference, 1-16 [In Persian].  
Soleimani Amiri, G., Tabatabaeian, M., Masumi Bilandy, Z. (2019). Cost Stickiness and Income Smoothing with Focus on Management Motives in Cement Industry. Journal of Accounting Knowledge, 9(4), 129-151 [In Persian].
Spagnolo, G. (1999). Social relations and cooperation in organizations. Journal of Economic Behavior and Organization, 38(1), 1-25.
Subramaniam, C., Weidenmier Watson, M. (2016). Additional evidence on the sticky behavior of costs. Advances in Management Accounting, 26, 275-305.
Uslaner, E.M. (2002). The moral Foundations of trust. UK: Cambridge university press.
Vakil, A.C. (1997). Confronting the classification problem: Toward a taxonomy of NGOs. World development, 25(12), 2057-2070.
Verieris, G., Naoum, C.V., Vilsmas, O. (2015). Organization capital and sticky behavior of selling, general and administrative expenses. Management Accounting Research, 26(1), 54-82.
Xue, S., Hong, Y. (2016). Earnings Management, corporate governance and expense stickiness. China Journal of Accounting Research, 9(1), 41-58.
Zanjirdar, M., Ghafari Ashtiani, P., Madhi, Z. (2015). Review and analyze the factors affecting the behavior of sticky costs. Management Accounting, 20, 79-91 [In Persian].