تأثیر ابعاد افق زمانی سود بر پاداش هیئت مدیره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استادیار علوم اقتصادی -اقتصاد سنجی کاربردی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

3 استادیار حسابداری، واحد هشترود، دانشگاه آزاد اسلامی، هشترود، ایران.

10.22103/jak.2019.13157.2859

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ابعاد افق زمانی سود بر پاداش هیئت مدیره و شناسایی میزان قرابت پاداش‌دهی امروزی با ابعاد افق زمانی سود بازۀ زمانی 1389 تا 1396 به اجرا درآمده است.
روش: روش گردآوری داده‌ها، روش اسناد کاوی و مراجعه به بانک‌های اطلاعاتی؛ و روش تحلیل داده‌ها از نوع استنباطی می‌باشد و نرم افزار به کار رفته برای آماده‌سازی داده‌ها و تخمین الگو‌ها، ایویوز است. جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش از الگوی داده‌های ترکیبی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که بر اساس شاخص مخارج تحقیق و توسعه و تبلیغات و بازاریابی، به ازای افق‌زمانی بلندمدت، پاداش بیشتری در مقایسه با افق زمانی کوتاه‌مدت، اختصاص داده می‌شود. همچنین به کارگیری استراتژی افزایش درآمد، استراتژی افزایش سود عملیاتی و غیرعملیاتی، تاثیری بر پاداش هیئت مدیره ندارد.
نتیجه‌گیری: مخارج تحقیق و توسعه و تبلیغات و بازاریابی، در مقایسه با استراتژی افزایش درآمد، برای مالکان ملموس‌تر است. به‌عبارتی عناصر میانی سود خالص که نشانگر میزان پایداری، تداوم و افق زمانی سود هستند، شاخص موثری در برنامه‌های پاداش هیئت مدیره نیستند.

کلیدواژه‌ها


افلاطونی، عباس.(1393). تجزیه و تحلیل آماری با EViews در تحقیقات حسابداری و مدیریت مالی. انتشارات ترمه، 360-1.
پورزمانی، زهرا؛ طرازیان، عباس. (1395). تأثیر متقابل نوسان‌های بازده دارایی‌ها و بازده اوراق بهادار بر پاداش مدیران مبتنی بر نرخ رشد دارایی‌های نقدی. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 23(11)، 72-55.
دی گان، گری؛ انرمن، جفری. (1391). تئوری حسابداری مالی، (ترجمه علی پارسائیان). تهران: انتشارات ترمه، 328-323.
سجادی، سیدحسین؛ زارع‌زاده؛ محمدصادق.(1390). بررسی رابطه بین طرح‌های پاداش مدیران ومعیارهای اقتصادی ارزیابی عملکرد در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های حسابداری مالی، 4، 54-41.
کرمی، غلامرضا؛ جباری، حسن. (1397). تدوین مدلی برای تعیین پاداش هیئت‌مدیره شرکت‌های ایرانی. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 8(2)، 154-127.
نادری نورعینی، محمدمهدی؛ هاشم‌نیا، فرشته.(1395). مقایسه محتوای افزاینده اطلاعاتی متغیرهای مبتنی بر ارزش نسبت به متغیرهای متداول حسابداری در رابطه با بازده سهام. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 12(49)، 139-111.
نمازی، محمد؛ سیرانی، محمد. (1383). بررسی تجربی سازه‌های مهم در تعیین قراردادها، شاخص‌ها و پارامترهای پاداش مدیران عامل. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 11(36)، 94-65.
مشایخی، بیتا؛ حسین‌پور، امیرحسین.(1395). بررسی رابطه بین مدیریت سود واقعی و مدیریت سود تعهدی در شرکت‌های مشکوک به تقلب بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 12(49)، 52-29.
مهرانی، ساسان؛ کرمی، غلامرضا؛ سیدحسینی؛ سیدمصطفی، جهرومی، مهتاب. (1394). تئوری حسابداری ( جلد دوم). تهران: انتشارات نگاه دانش، 257-254.
References
Aflatooni, A. (2014). Statistical Analysis with EViews in Accounting and Financial Management Research. Therme Publishing [In Persian].
Anderson, T.W., Hsiao, C. (1982). Formulation and estimation of dynamic models using panel data. Journal of Econometrics, 18(1), 47-82.
Bianchi, G., Chen, Y. (2015). CEO compensation and the performance of firms in the hospitality industry: A cross-industry comparison. International Journal of Tourism Sciences, 15(3-4), 121-138.
Burton, R.M., Lauridsen, J., Obel, B. (2002). Return on asset loss from situational and contingency misfits, Management Science, 48(11), 1461–1485.
Caylor, M.L., Lopez, T.J. (2013). Cost behavior and executive bonus compensation. Advancesin Accounting, 29(2), 232-242.
Chowdhury, J. (2012). Managerial myopia: A new look. Available at: http://papers. ssrn.com /sol3/papers.cfm?abstract_id=1991429.
Cieślak, K. (2018). Agency conflicts, executive compensation regulations and CEO pay-performance sensitivity: Evidence from Sweden. Journal of Management & Governance, 22(3), 535-563.
Dechow, P., Sloan, R., Sweeny, A. (1995). Detecting earnings management. The Accounting Review, 70(2), 193-225.
Deegan, G., Unerman, J. (2011). Financial Accounting Theory, Edition: 2nd, [Ali, Parsayan], Therme Publishing [In Persian].
Ducharme, L., Malatesta P.H., Sefcik, S.E. (2004). Earnings management, stock issues, and shareholder lawsuits. Journal of Financial Economics, 71(1), 27-49.
Duruigbo, E. (2012). Tackling shareholder short-termism and managerial myopia. Available at: http://works.bepress.com/emeka_duruigbo/3.
Elayan A.F., Lau, J.S.C., Meyer T.O. (2001). Executive incentive compensation schemes and their impacton corporate performance: evidence from New Zealand since legal disclosure requirements became effective. Working Paper, Department of Commerce Massy University.
Ertimure, Y., Livnat, L., Martikainen, M. (2003). Differential market reactions to revenue and expense surprises. Review of Accounting Studies, 8(2), 185-211.
Farmer, M. (2008). Chief executive compensation and company performance: A weak relationship or measurement weaknesses? 17th EDAMBA Summer Academy, Soreze, France.
Ghosh, A., GU, Z., Jain, P. (2005). Sustained earnings and revenue growth, earnings quality and earnings response coefficients. Review of Accounting Studies, 10(1), 33-57.
Huang, Y.L., Ningzhong, N.J. (2013). Performance measures in CEO annual bonus contracts. University of texas at Austin. https://pdfs.semanticscholar.
Hui, K.W., Matsunaga, S.R. (2015). Are CEOs and CFOs rewarded for disclosure quality? The Accounting Review, 90(3), 1013-1047.
Imhoff, L.G. (1992). The effect of ex ante earnings uncertainty on earnings response coefficients. The Accounting Review, 67(2), 427-439.
Karami, G., Jabari, H. (2018). A board of directors compensation model for iranian firms. Empirical Research in Accounting, 8(2), 127-154 [In Persian].
Kazan, E. (2016). The impact of CEO compensation on firm performance in Scandinavia. University of Twente. 8th IBA Bachelor Thesis Conference, University of Twente, the Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences, 10(11), 1-10.
Kirsten, E., Toit, D.E. (2018). The relationship between remuneration and financial performance for companies listed on the Johannesburg stock exchange. South African Journal of Economic and Management Sciences, 21(1), 1-10.
Mashayekhi, B., Hosseinpour, A. (2016). The relationship between real earnings management and accrual earnings management in companies suspected of fraud listed in Tehran Stock Exchange. Empirical Studies in Financial Accounting, 13(49), 29-52 [In Persian].
Mehrani, S., Karami, G., Seyedhosseini, S., Jahroomi, M. (2015). Accounting Theory, Negahedanesh. 254-257 [In Persian].
Mizik, N. (2010). The theory and practice of myopic management. Journal of Marketing Research, 47(4), 594-611.
Mizik, N., Jacobson, R. (2007). Myopic marketing management: Evidence of the phenomenon and its long-term performance consequences in the SEO context, Marketing Science, 26(3), 361–379.
Murad, A., Christos, P., Jung. C.P. (2010). CEO decision horizon and firm performance: An empirical investigation. Journal of Corporate Finance, 16(3), 288-301.
Naderi Nooreyni, M.M., Hashemnia, F. (2016). Comparing incremental information content of value based and common accounting performance measures in explaining stock market return. Global Economics and Management Review, 13(49), 111-139 [In Persian].
Namazi, M., Sirani, M. (2004). Experimental investigation of important structures in determining contracts, indices and parameters of bonus of executive directors in Iranian companies. Journal of Accounting and Auditing Review, 11(2), 65-94 [In Persian].
Nulla, Y.M. (2013). The effect of return on assets (ROA) on CEO compensation system in TSX/S&P and NYSE indexes companies. International Journal of Scientific & Engineering Research, 4(2), 1-6.
Nurul, H., Monem, M.R. (2013). Business strategy and earnings quality. Victoria University of Wellington. New Zealand, for financial support through VUW Research Establishment Grant 2011-2012 (Grant no 8-1620-112436 -3000).
Pascal, N., Sophie, N., Mikiharu, N. (2010). The valuation of R&D expenditures in Japan. Accounting and Finance, 50(4), 899-920.
Patrick, L., McClelland, V.L., Barker, I., Won-Yong, O. (2012). CEO career horizon and tenure: Future performance implications under different contingencies. Journal ofBusiness Research, 65(9), 1387-1393.
Porter, M. (1980). Competitive strategy techniques for analyzing industry and competitors. Harvard Business Review, NewYork: Free Press, 61-78.
Pourzamani, Z., Tarazian, A. (2016). The mutual effect of volatilities of return on assets and securities on reward of managers based on growth rate of cash assets. Journal of Accounting and Auditing Review, 23(1), 55-72 [In Persian].
Raithatha, M., Komera, S. (2016). Executive compensation and firm performance: Evidence from Indian firms. IIMB Management Review, 28(3), 160-169.
Sajadi, S., ZarezadehMehrizy, M. (2012). Investigation of the relationship between management compensation and economics measuresâ performance assessment of companies listed in Tehran Security Exchange. Journal of Financial Accounting Research, 3(4), 41-54 [In Persian].
Shaw, K.W., Zhang, M.H. (2010). Is CEO cash compensation punished for poor firm performance? The Accounting Review, 85(3), 1065-1093.
Sonenshine, R., Larson, N., Cauvel, M. (2016). Determinants of CEO Compensation before and after the Financial Crisis. Modern Economy, 16(7), 1455-1477.
Vaus, D. (2002). Analyzing Social Science Data (1st Ed.). London: SAGE Publications Ltd.
Wearing, R. (2005). Cases in Corporate Governance. Sage publication, London.
Yasheng. C., Johnny. J. (2014). Business strategy, executive compensation and firm performance. Accounting and Finance, 54(1), 113–134.
Yudan, Z. (2010).The effect of CEO tenure on CEO compensation: Evidence from inside CEOs vs outside CEOs. Managerial Finance, 36(10), 832–859.