بررسی تأثیر تمرکز بر مشتری بر ساختار سرمایه و سررسید بدهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد حسابرسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف:این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تمرکز بر مشتری بر ساختار سرمایه و ساختار سررسیدِ بدهی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است.
روش: برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از الگوی رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردیده است. برای اندازه‌گیری ساختار سرمایه از شاخص اهرم مالی، برای ساختار سررسید بدهی از نسبت بدهی بلندمدت و برای اندازه‌گیری تمرکز بر مشتری از سه متغیر نسبت فروش‌های عمده (فروش‌های بالای 10 درصد) به کل فروش، شاخص هرفیندال- هیریشمن و از متغیر مجازی وجود یا عدم وجود مشتری عمده در شرکت استفاده شده است. نمونۀ آماری این تحقیق پس از اعمال برخی محدودیت‌های موجود در این پژوهش، شامل 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورۀ زمانی 1390 تا 1395 است.
یافته‌ها: شواهد پژوهش نشان داد که بین تمرکز بر مشتری و ساختار سرمایه، رابطۀ مثبتِ معنادار وجود دارد. به عبارتی، در شرکت‌هایی با مشتریان عمده، میزان اهرم مالی (بدهی) بالاتر است. همچنین، ساختار سررسید بدهی در شرکت‌هایی با مشتریان عمده، بلندمدت‌تر است.
نتیجه‌گیری: این نتایج مبیّن اهمیت و اثربخشی مشتریان عمدة شرکت در افزایش ساختار سرمایه (اهرم مالی) و ساختار سررسید بدهی است.

کلیدواژه‌ها


منابع
افلاطونی، عباس؛ نیکبخت، لیلی. (1389). کاربرد اقتصاد سنجی در تحقیقات حسابداری، مدیریت مالی و علوم اقتصادی، تهران، انتشارات ترمه، چاپ اول.
حاجیها، زهره؛ اخلاقی، حسنعلی. (1392). بررسی تأثیر ویژگی‌های هیئت‌مدیره بر ساختار سررسید بدهی شرکت. حسابداری مدیریت، 17(2)، 74-59.
حسنی القار، مسعود؛ رحیمیان، نظام‌الدین. (1397). بررسی تأثیر بیش‌اطمینانی مدیران در ساختار سررسید بدهی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت دارایی و تأمین مالی، 6(1)، 106-89.
خان‌محمدی، سیاوش. (1395).بررسی اثر تمرکز بر مشتری بر اجتناب و ریسک مالیاتی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.
کردستانی، غلامرضا؛ عباسی، عبدالاحد. (1393). بررسی تأثیر تمرکز مشتری بر عملکرد مالی شرکت. مدیریت دارایی و تأمین مالی، 3(2)، 92-81.
گودرزی، احمد؛ بابازاده شیروان، هانی. (1394). بررسی رابطۀ بین کیفیت گزارشگری مالی و سررسید بدهی با کارایی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری مدیریت، 27(8)، 117-105.
نمازی، محمد؛ حاجیها، زهره؛ چناری، حسن. (1396). تأثیر ساختار سررسید بدهی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی. پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 34(9)، 30-1.
References
Abor, J. (2005). The effect of capital structure on profitability: Empirical analysis of listed firms in Ghana. Journal of Risk Finance, 6(5), 438-445.
Abor, J. (2007). Agency theories determinants of debt levels: Evidence from Ghana. Review of Accounting and Finance, 7(2), 183-192.
Aflatooni, A., Nikbakht, L. (2010). Econometric application in in accounting research, financial management and economics sciences. Tehran, Termeh Publishing, First Printing [In Perian].
Ahmed, G., Sheikh, N., Wang, Z. (2011). Determinants of capital structure: An empirical study of firms in manufacturing industry of Pakistan. Managerial Finance, 37(2), 117-133.
Aubert, N., Kern, A., Hollandts, X. (2017). Employee stock ownership and the cost of capital. Research in International Business and Finance, 41(12), 67-78.
Banerjee, S., Dasgupta, S., Kim, Y. (2008). Buyer-supplier relationships and the stake- holder theory of capital structure. Journal of Finance, 63(4), 2507–-2552.
Barcly, P., Martin, X., Unlu, E. (2003). Executive compensation and the maturity structure of corporate debt. Journal of Finance, 65(13), 1123-1161.
Berrios, R. (2006). Government contracts and contractor behavior. Journal of Business Ethics, 63(1), 119-130.
Bokpin, G.A., Arko, A.C. (2009). Ownership structure, corporate governance and capital structure decisions of firms: Empirical evidence from Ghana. Studies in Economics and Finance, 26(4), 246-256.
Campello, M., Gao, J. (2014). Customer concentration and loan contract terms. Working Paper, Cornell University.
Cespedes, J., Gonzalez, M. Molina, C.A. (2010). Ownership and capital structure in Latin America. Journal of Business Research, 63(3), 248-254.
Cohen, D.A., Li, B. (2013). Why do firms hold less cash? Working Paper, The University of Texas at Dallas.
Dhaliwal, D., Judd, J.S., Serfling, M.A., Shaikh, S.A. (2016). Customer concentration risk and the cost of equity capital. Journal of Accounting and Economics, 61(1), 23-48.
Dhaliwal, D., Michas, P.N., Naiker, V., Sharma, D. (2014). Major customer reliance and auditor going-concern decisions. Working Paper, University of Arizona.
Ferris, S., Javakhadze, D., Rajkovic, T. (2017). The international effect of managerial social capital on the cost of equity. Journal of Banking and Finance, 74(14), 69-84.
Financial accounting standards board (FASB). (1997). Disclosures about segments of an enterprise and related information. Statement of Financial Accounting Standards, No. 131. Norwalk, CT, FASB.
Fleming, G., Heaney, R., McCosker, R. (2005). Agency costs and ownership structure in Australia. Pacific Basin Finance Journal, 13(6), 29-52.
Godarzi, A., Babazadeh Shirvan, H. (2015). Investigating the relationship between financial reporting quality and debt maturity with investment efficiency in companies admitted to Tehran Stock Exchange. Management Accounting, 27(8), 105-117 [In Persian].
Gosman, M., Kelly, T., Olsson, P., Warfield, T., (2004). The profitability and pricing of major customers. Review of Accounting Studies, 9(1), 117-139.
Gosman, M., Kohlbeck, M. (2009). Effects of existence of identity of major customers on supplier profitability: Is wal-mart different? Journal of Management Accounting Research, 21(2), 179-201.
Hajiha, Z., Akhlaghi, H.A. (2014). Investigating the impact of board characteristics on company debt maturity structure. Management Accounting, 17(2), 74-59 [In Persian].
Hall, B.J., Murphy, K.J. (2002). Stock options for undiversified executives. Journal of Accouning and Economics, 33(1), 3-42.
Hall, T.W. (2012). The collateral channel: Evidence on leverage and asset tangibility. Journal ofCorporate and Finance, 18(3), 570-583.
Hasan, M., Hossain, M., Cheung, A., Habib, A. (2015). Corporate life cycle and cost of equity capital. Journal of Contemporary Accounting & Economics, 11(5), 46-60.
Hasani Alghar, M., Rahimiyan, N. (2017). Investigating the impact of management confidence on company debt maturity structure in companies listed in the Tehran Stock Exchange. Asset Management and Financing, 16(1), 1-16 [In Persian].
Hertzel, M., Li, Z., Officer, M., Rodgers, K. (2008). Inter-firm linkages and the wealth effects of financial distress along the supply chain. Journal of Financial Economics, 87(4), 374-387.
Hribar, P., Yang, H., (2015). CEO overconfidence and management forecasting. Contemporary Accounting Research, 3(1), 204-227.
Huang, H., Lobo, G., Wang, C., Xie, H. (2016).  Customer concentration and corporate tax avoidance. Journal of Banking and Finance, 72(4), 184-200.
Huang, R., Tan, K., Faff, R. (2016). CEO overconfidence and corporate debt maturity. Journal of Corporate Finance, 36(4), 93-110.
Hui, K.W., Klasa, S., Yeung, P.E. (2012). Corporate suppliers and customers and accounting conservatism. Journal of Accounting and Economics, 53(2), 115-135.
Johnson, S.A. (2003). Debt maturity and the effects of growth opportunities and liquidity risk on leverage. The Review of Financial Studies, 16(1), 209-236.
Kalwani, M.U., Narayandas, N. (1995). Long-term manufacturer-supplier relationships: Do they pay offfor supplier firms? Journal of Marketing, 59(8), 1-16.
Khanmohammadi, S. (2016). Investigating the effect of customer concentration on avoidance and tax risk in companies listed in Tehran Stock Exchange. Master's Thesis, Islamic Azad University, Tehran Research Branch [In Persian].
Kolasinski, A.C., Li, X. (2013). Do strong boards and trading in their own firm's stock help CEOs make better decisions? Evidence from corporate acquisitions by over CEOs. Administrative Science Quarterly, 48(4), 1173-1206.
Kolay, M., Lemmon, M., Tashjian, E. (2015). Distress-related spillover effects in the supply chain: information revelation or real economic cost? Working Paper, University of Utah.
Kordestani, Gh., Abbasi, A. (2014). Investigating the impact of customer concentration on corporate financial performance. Asset and Finance Management, 3(2), 81-92 ]In Perian[.
Madan, K. (2007). An analysis of the debt-equity structure of leading hotel chains in India. International Journal of Contemporary HospitalityManagement, 19(5), 397-414.
Malmendier, U., Tate, G. (2005). CEO overconfidence and corporate investment. Journal of Finance, 60(6), 2661-2700.
Malmendier, U., Tate, G. (2008). Who makes acquisitions? CEO overconfidence and the market's reaction. Journal of Finance and Economic, 89(1), 20-43
Modigliani, F., Miller, M., (1958). The cost of capital, corporation finance, and the theory of investment. American Economic Association, 48(3), 261-297.
Namazi, M., Hajiha, Z., Chenari, H. (2017). Effect of debt maturity structure on accruals-based earnings management. Financial Accounting and Audit Research, 34(9), 1-30 [In Persian].
Patatoukas, P.N. (2012). Customer-base concentration: implications for firm performance and capital markets. The Accounting Review, 87, 363-392.
Piercy, N., Lane, N. (2006). The underlying vulnerabilities in key account management strategies. European Management Journal, 24(9), 151-162.
Raman, K., Shahrur, H. (2008). Relationship-specific investments and earnings management: Evidence on corporate suppliers and customers. The Accounting Review, 83(6), 1041-1081.
Ravenscraft, D. (1983). Structure-profit relationships at the line of business and in- dustry level. Review of Economics and Statistics, 65(3), 22-31.
Segura, A., Suarez, J. (2010). Liquidity shocks, roll-over risk and debtmaturity, available at www.ssrn.com.
Su, L.D. (2010). Ownership structure, corporate diversification and capital structure: Evidence from China's publicly listed firms. Management Decision, 48(2), 314-339.
Tarullo, D. (2009). Regulatory Reform, Testimony before the Committee on Financial Services. U.S. House of Representatives, Washington, D.C., October 29.
Titman, S., Wessels, R. (1988). The Determinants of capital structure choice. The Journal of Finance, 43(4), 1-19.
Wang, J. (2012). Do firms’ relationships with principal customers/ suppliers affect shareholders’ income? Journal of Corporate Finance, 18(2), 860-878.