مدیریت برداشت استفاده‌کنندگان اطلاعات از طریق میزان افشاء در گزارش‌های سالانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

افشای اطلاعات شرکت‌ها همواره به‌صورت کامل و بی‌طرفانه در اختیار استفاده‌کنندگان قرار نمی‌گیرد و در بعد افشای اختیاری، مدیران بر اساس شرایط و منافع خود این اطلاعات را حذف، پنهان و یا غیر شفاف ارائه می‌کنند. این‌گونه فعالیت‌ها را مدیریت برداشت می‌نامند. هدف این پژوهش، بررسی استراتژی مدیریت برداشت است که از طریق میزان افشای اختیاری، اندازه‌گیری شده است. در این راستا تأثیر عوامل و شرایط مختلفی از قبیل عملکرد جاری، درماندگی مالی و درصد مالکیت خانوادگی بر میزان افشای اختیاری سنجیده شده است. همچنین تأثیر این میزان افشای اختیاری بر عملکرد آتی نیز سنجیده شد. جامعۀ آماری شامل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها نشان می‌دهد که عملکرد جاری و سطح درماندگی مالی شرکت‌ها با میزان افشای اختیاری، ارتباط مثبت و معناداری دارد. همچنین درصد مالکیت خانوادگی با میزان افشای اختیاری ارتباط منفی و معناداری دارد. علاوه بر این یافته‌ها حاکی از آن است که بین میزان افشای اختیاری با عملکرد آتی ارتباط معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


Aflatooni, A. (2012). Statistical analysis in research with eviews in accounting and financial management. Termeh publication, Tehran [In Persian].
Ansari, M., Ostadi, H., Javeri, F. (2009). The relationship between harvest management and working positive attitudes and performance. Journal of Specialized Tax, 14(6), 22-40 [In Persian].
Anvarrostami, A., Hajian, N., Azar, A. (2014). The analysis of these indexes measure the comprehensiveness of information transparency and information disclosure level in developing and developed countries. Journal of Experimental Preceding Studies Accounting, 4(2), 143-165 [In Persian].
Archambault, J.J., Archambault, E.M. (2003). Amultinational test of deter minants of cor porate disclosure. The International Journal of Accounting, 38(2), 173-194.
Azar, A., Momeni, M. (2007). Statistics and its application in management. The Eleventh Edition. Tehran: Samt publication.
Barton, J., Mercer, M. (2005). To blame or not to blame: Analysts' reactions to explanations of poor financial performance. Journal of Accounting and Economics, 39(5), 509-533.
Boo, E., Simnett, R. (2002). The information content of management's prospective comments in financially distressed companies: A note. Abacus, 38(2), 280-295.
Chau, K.G., Gary, J. (2002). Ownership structure and corporate disclosure in Hong Kong and Singapore. The International Journal of Accounting, 37(2), 247-265.
Gardner, W.L., Martinko, M.J. (1988). Impression management in organizations. Journal of Management, 14(2), 321-338.
Ho, S.S.M., Wong, K.S. (2001). A study of the relationship between corporate governance structures and the extent of voluntary disclosure. Journal of International Accounting Auditing and Taxation, 10(2), 139-156.
Lee, P., Leung, S., John, C. (2015). Impression management through minimal narrative disclosure in annual reports. The British Accounting Review, 47(3), 275-289.
Merkl-Davies, D., Brennan, N. (2007). Discretionary disclosure strategies in corporate narratives: Incremental information or impression management? Journal of Accounting Literature, 26(2007), 116-196.
Merkl-Davies, D., Brennan, N., McLeay, S. (2011). Impression management and retrospective sense-making in corporate narratives: A social psychology perspective. Auditing and Accountability Journal, 24(3), 315-344.
Miller, G.S. (2002). Earnings performance and discretionary disclosure. Journal of Accounting Research, 40(1), 173-204.
Nasreesfahani, A., Vaezeshahrestani, H., Bagheri, E. (2013). Investigate the relationship between cultural intelligence and perception management. Journal of Organizational Behavior Studies. 1(4), 122-138 [In Persian].
Nasreesfahani, A. (2002). Impression management other than your own. Journal of Management Agricultural Development. 12(4), 71-78 [In Persian].
Nikbakht, M., Porhosseini, J. (2013). The relationship between board structure with voluntary disclosure and financial transparency. Journal of Accounting and Auditing Science Research Knowledge Management. 4(16), 68-78 [In Persian].
Pourheidari, O., Hosseinpor, H. (2011). The relationship between mandatory and voluntary disclosure and shareholder value. Financial Management, 2(4), 9-28 [In Persian].
Pourheidari, O., Kopaeihaji, M. (2009). The forecast of the financial crisis companies using model-based linear discriminant function. Journal of Financial Accounting, 2(1), 33-46 [In Persian].