بررسی تأثیر تجدید ارائۀ صورت‌های مالی بر رشد شرکت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

تحقیقات انجام‌گرفته در ایران و سایر کشورها نشان می‌دهد که سالانه درصد بالایی از شرکت‌ها صورت‌های مالی را تجدید ارائه می‌نمایند. این موضوع نشان می‌دهد که اطلاعات حسابداری شرکت‌ها از نظر ویژگی قابلیت اتکا مورد تردید است و می‌تواند موجب آسیب‌ زدن به روابط و مناسبات بین شرکت‌ها و اشخاص برون-‌ سازمانی به خصوص سرمایه‌‌گذاران شده و بر جریانات نقد و در نهایت بر رشد شرکت‌ها اثر بگذارد. این تحقیق به بررسی تأثیر تجدید ارائۀ صورت‌های مالی بر رشد شرکت‌ها می‌پردازد. برای بررسی موضوع از الگوی رشد دمیرگوک و ماکسیموویچ استفاده شده و شاخص‌های نرخ رشد داخلی، نرخ رشد کوتاه مدت و حداکثر نرخ رشد پایدار نیز برای اندازه‌گیری رشد شرکت‌ها به‌کار گرفته شده است. جامعۀ آماری پژوهش، شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و تعداد 66 شرکت- سال طی دورۀ زمانی 14 ساله از 1378 تا 1391 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در ایران، تجدید ارائۀ صورت- ‌های مالی در زمان اعلان، فاقد بار اطلاعاتی مؤثر بوده و تأثیری بر رشد شرکت‌ها ندارد.

کلیدواژه‌ها