بررسی اثر انتشار پیش بینی سود بر ضریب واکنش سود آینده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه الزهرا

2 هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیرجند

3 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه الزهرا(س)

چکیده

     پیش­بینی سود توسط مدیران و خصوصیات آن، نشانه­ای از ارائه اطلاعات خصوصی مدیران و یا تایید ادعاهای آنها می­باشد. این علامت به سرمایه­گذاران کمک می­کند تا رابطه بین پیش­بینی مدیر و سود آینده را بهتر درک کنند و در نتیجه اوراق­بهادار را به درستی قیمت­گذاری کنند. هدف این مقاله بررسی این موضوع است که آیا انتشار پیش‌بینی مدیران و خصوصیات این پیش­بینی بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر می­گذارد. این پژوهش از ضریب واکنش سود آینده رویکرد استفاده نموده است زیرا خصوصیات مختلف پیش­بینی سود می­تواند برای پیش­بینی سود آینده مورد استفاده قرار گیرد. هرچه خصوصیات پیش­بینی بهتر باشد، توانایی سرمایه­گذاران برای پیش­بینی سود آینده بیشتر می­شود و محتوای اطلاعاتی قیمت سهام در مورد سود آینده را افزایش می­دهد در نتیجه ضریب واکنش سود آینده بیشتر می­شود. این پژوهش در راستای تحقیقات گلب و زاروئین (2002)، توکر و زاروئین (2006) و چو و همکاران (2008) می­باشد. برای این منظور 347 مشاهده شرکت- سال از سال 1384 تا 1389 جمع­آوری شده است. نتایج تجربی تحقیق نشان می­دهد اگر دفعات پیش­بینی مدیریت بیشتر و دقت آن بالاتر باشد، بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر می­گذارد. بعلاوه الگوی تحقیق با اضافه کردن متغیرهای کنترلی­ای نظیر اندازه شرکت، رشد و سودده و زیان­ده بودن بسط داده شد تا اثر متغیرهای حذف­شده را کنترل کند. نتایج این پژوهش نشان می­دهد پیش­بینی مدیریت بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر می­گذارد. هرچه دفعات پیش­بینی بیشتر و میزان خطای آن کمتر باشد، اعتبار آن از دید سرمایه­گذاران بیشتر خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


 خالقی مقدم، حمید و محمد آزاد. (1383). محتوای اطلاعاتی پیش بینی سود شرکتها، مطالعات حسابداری، ش 7، ص 52-33.
مهرانی، ساسان و رضا حصارزاده (1390). نوسانات سود و امکان پیش بینی سود، دانش حسابداری، ش 6، ص 42-27.
هشی، عباس، قاسم بولو و سمانه رشیدیان (1388)، تاثیر بخش 340 استانداردهای حسابرسی (رسیدگی به اطلاعات مالی آتی) بر کیفیت پیش بینی سود، تحقیقات حسابداری، ش 3. ص 49-36.
- Ajinkya, B. B., and Gift, M. J., )1984(, Corporate managers earnings forecasts and symmetrical adjustments of market expectations, Journal of Accounting Research, Vol. 22, No. 2, pp. 425–444.
-Baginski, S.P., and Hassell. J.M., (1990), The market interpretation of management earnings forecasts as a predictor of subsequent financial analyst forecast revision". The Accounting Review, Vol. 65, No. 1, pp. 175–190.
-Ball, R. and Brown, P. (1968). An empirical evaluation of accounting income numbers. Journal of Accounting Research, Vol. 6, No. 2, pp. 159-178.
- Beaver, W. Lambert, R. and Morse, D. (1980), The information content of security prices, Journal of Accounting and Economics, Vol. 2, pp. 3-28.
- Choi, J.H., Myers, L.A., Zang, Y., and Ziebart, D.) 2008(, The effect of management earnings forecasts on the relationship between returns and future earnings and the implications for the continuation of management’s quarterly earnings guidance, Working paper, available at: http://ssrn.com/abstract=1084508
- Collins, D.W. and Kothari, S.P. (1989). An analysis of intertemporal and cross-sectional determinants of earnings response coefficients. Journal of Accounting & Economics, Vol. 11, No. 2,3, pp. 143-181.
- Daniel, K., Hirshleifer, D. and Subrahmanyam, A. (1998). Investor psychology and investor security market under- and overreactions, Journal of Finance, Vol. 53, pp.1839-1886.
-Ettredge, M.L., Kwon, S.Y., Smith, D.B. and Zarowin, P.A. (2005), The impact of SFAS No. 131 business segment data on the market's ability to anticipate future earnings. The Accounting Review, Vol. 80, No. 3, pp. 773–804.
- Han, J.C., and Wild, J.J. (1991). Stock price behavior associated with managers' earnings and revenue forecasts, Journal of Accounting Research, Vol. 29, No. 1, pp. 79–95.
-Hassell, J. R., and Jennings, R. (1986), Relative forecast accuracy and the timing of earnings forecast announcements. The Accounting Review, Vol. 61, No. 1, pp. 58–75.
- Hutton, A.P., and Stocken, P.C. (2007), Effect of reputation on the credibility of management forecasts. Working paper, Dartmouth College.
 - Gelb, D.S., and Zarowin, P.A. (2002), Corporate disclosure policy and the informativeness of stock prices. Review of Accounting Studies, Vol. 7, pp. 33–52.
-Karamanou, I., and Vafeas, N. (2005),The association between corporate boards, audit committees, and management earnings forecasts: An empirical analysis, Journal of Accounting Research, Vol. 43 No. 3, pp. 453–486.
- Kasznik, R., and B. Lev. (1995), To warn or not to warn: Management disclosures in the face of an earnings surprise. The Accounting Review, Vol. 70 No. 1, pp. 113–134.
-Kim, O., and Verrecchia, R., (1991), Trading volume and price reactions to public announcements, Journal of Accounting Research, Vol. 29, No. 2, pp.302–321.
- Kothari, S., and Sloan, R. (1992), Information in prices about future earnings: implications for earnings response coefficients, Journal of Accounting and Economics, Vol. 15, pp. 143-171.
- Lev, B. (1989), On the usefulness of earnings and earnings research: Lessons and directions from two decades of empirical research, Journal of Accounting Research, Vol. 27, (supplement), pp. 153-192.
- Liu, J., and Thomas, J., (2000), Stock returns and accounting earnings. Journal of Accounting Research, (Spring), pp. 71-101
- Lundholm, R.J., and Myers, L.A. (2002), Bringing the future forward: The effect of disclosure on the returns-earnings relation, Journal of Accounting Research, Vol. 40, No. 3, pp. 809–839.
 - Orpurt, S., and Zang. Y., (2007), Do direct cash flow disclosures improve the market's ability to anticipate future earnings, cash flows and accruals? Working paper, Singapore Management University.
- Oswald, D.R., and Zarowin, P., (2004), Capitalization of R&D and the informativeness of stock prices. Working Paper, London Business School and New York University.
- Penman, S.H. (1980), An empirical investigation of the voluntary disclosure of corporate earnings forecasts. Journal of Accounting Research, Vol. 18, No. 1, pp. 132–160.
- Skinner, D.J., (1994), Why firms voluntarily disclose bad news. Journal of Accounting Research, Vol. 32, No. 1, pp. 38–60.
-Subramanyam, K.R. (1996), Uncertain precision and price reactions to information, The Accounting Review, Vol. 71 No. 2, pp. 207–220.
- Tucker, J.W., and Zarowin, P. A. )2006(, Does income smoothing improve earnings informativeness?, The Accounting Review, Vol. 81, No. 1, pp. 251–270.
- Veronesi, P. (1999), Stock market overreaction to bad news in good times: A rational expectations equilibrium model." The Review of Financial Studies, Vol. 12, No. 5, pp. 975-1007.
- Warfield, T.D., and Wild, J.J. )1992), Accounting recognition and the relevance of earnings as an explanatory variable for returns. The Accounting Review, Vol. 67, No. 4, pp. 21–842.