دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجله دانش حسابداری
2008-8914
2476-292X
9
4
2019
02
20
شناسایی و رتبهبندی عوامل اثرگذار بر همزمانی بازدۀ سهام با استفاده از شبکههای عصبی و درخت تصمیم
1
36
FA
دکتر محسن
لطفی
استادیار حسابداری، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.
mohsenlotfi7@gmail.com
دکتر حمید
حقیقت
دانشیار حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
hhagh2006@yahoo.com
دکتر محمدحسین
قائمی
دانشیار حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.
ghaemi_d@yahoo.com
10.22103/jak.2018.11404.2571
<strong>هدف:</strong>این پژوهش با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر همزمانی بازده سهام و نیز رتبهبندی آنها براساس نمونهای مشتمل بر 1030 سال- شرکت از بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1385 الی 1394 به اجرا درآمده است.<br /> <strong>روش:</strong>نمونه پژوهش به روش حذف سیستماتیک انتخاب و تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی (رشد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری)، نظام راهبری شرکتی (سهامدار نهادی، تمرکزمالکیت و استقلال هیئت مدیره)، کیفیت حسابرسی، مسائل نمایندگی (جریان نقد آزاد، پیچیدگی عملیات و عدم تقارن اطلاعاتی) و ویژگیهای اطلاعاتی شرکت (پایداری سود، محافظهکاری، هموارسازی سود و ابهام) بر همزمانی بازدۀ سهام بر اساس روشهای دادهکاوی (شامل الگوی شبکههای عصبی و درخت تصمیم C5) بررسی گردید.<br /> <strong>یافتهها:</strong>مجموع نتایج بیانگر آن است که از نظام راهبری شرکتی، تمرکز مالکیت (بر اساس درصد سهام شناور آزاد) و استقلال هیئت مدیره؛ از مسائل نمایندگی، عدم تقارن اطلاعاتی؛ از ویژگیهای اطلاعاتی شرکت، محافظهکاری و ابهام و از متغیرهای کلان اقتصادی رشد اقتصادی بیشترین تأثیرگذاری را بر همزمانی بازدۀ سهام داشته است. همچنین متغیر عدم تقارن اطلاعاتی بیشترین تأثیرگذاری را بر همزمانی بازدۀ سهام بر اساس معیارهای مختلف سنجش داشته است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong>با توجه به آنکه همزمانی بازدۀ سهام به عنوان شاخصی از محتوی اطلاعاتی قیمت سهام (میزان دسترسی به اطلاعات خاص شرکت) و نیز کارایی تخصیص سرمایه در نظر گرفته میشود، لذا به تقش آفرینان بازار سرمایه توصیه میگردد، به جهت بهبود تصمیمگیریهای خود به عوامل اثرگذار بر این متغیر توجه ویژهای نمایند.
همزمانی بازدۀ سهام,روشهای دادهکاوی,شبکههای عصبی و درخت تصمیم C5
https://jak.uk.ac.ir/article_2178.html
https://jak.uk.ac.ir/article_2178_e75b2a0b999fff36738dd72a0f94eb9e.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجله دانش حسابداری
2008-8914
2476-292X
9
4
2019
02
20
تأثیر ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام تحت شرایط عدم تقارن اطلاعاتی
37
69
FA
دکتر سیداحمد
خلیفهسلطانی
دانشیار حسابداری، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
khalifehsultani@yahoo.com
مریم
رهنما
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
maryamrahnama43@yahoo.com
فرزانه
کیماسی
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
farzanekeymasi19@yahoo.com
10.22103/jak.2018.11872.2652
<strong>هدف:</strong>هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام در 120 شرکت (720 مشاهده) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دورۀ زمانی 1395-1390 است.<br /> <strong>روش:</strong>برای آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی دادههای ترکیبی استفاده شد. برای اندازهگیری خطر سقوط قیمت سهام از دو شاخص ضریب منفی چولگی بازدۀ ماهانۀ سهام و نوسان رو به بالای بازدۀ ماهانۀ سهام استفاده گردید.<br /> <strong>یافتهها:</strong>نتایج نشان داد که ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام تأثیر مثبت دارد. بدین معنا که مدیران از طریق ذخیره اخبار بد و عدم انتشار آن وضعیت شرکت را مساعده جلوه میدهند، این رفتار مدیران در بلندمدت منجر به سقوط قیمت سهام میگردد. همچنین یافتهها نشان داد که تأثیر مثبت ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام در شرکتهایی با عدم تقارن اطلاعاتی بالا، شدیدتر است.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>شرکتهای سیاسی نسبت به سایر شرکتها تمایل بیشتری به بهرهبرداری فرصتطلبانه از رویدادهای شرکت دارند؛ در نتیجه به سرمایهگذاران و استفادهکنندگان صورتهای مالی پیشنهاد میشود تا با کسب شناخت کافی نسبت به روابط سیاسی شرکتها به آگاهی بیشتری نسبت به وضعیت قیمت سهام در واحد تجاری دست یابند، زیرا ممکن است اقدامات سیاسی مغایر با اهداف نهایی سهامداران باشد.
ارتباطات سیاسی,خطر سقوط قیمت سهام,عدم تقارن اطلاعاتی,تئوری نمایندگی
https://jak.uk.ac.ir/article_2179.html
https://jak.uk.ac.ir/article_2179_0cccd39d2df643331163c354b6e97fef.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجله دانش حسابداری
2008-8914
2476-292X
9
4
2019
02
20
تأثیر تمایلات سرمایهگذار بر بازدۀ مازاد در الگوی پنجعاملی فاما و فرنچ
71
103
FA
دکتر یحیی
کامیابی
دانشیار حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
y.kamyabi@umz.ac.ir
سیده زهرا
نصیری
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
nnasiri14@yahoo.com
10.22103/jak.2018.11841.2646
<strong>هدف:</strong>این پژوهش با هدف بررسی تأثیر معیار تمایلات سرمایهگذار بر بازدۀ مازاد الگوی پنج عاملی فاما و فرنچ در بازۀ زمانی 1388 تا 1393 به اجرا درآمده است.<br /> <strong>روش:</strong>روش گردآوری دادهها، روش اسناد کاوی و مراجعه به بانکهای اطلاعاتی؛ و روش تحلیل دادهها از نوع استنباطی میباشد و نرم افزار بکار رفته برای آمادهسازی دادهها و تخمین مدلها استاتا و ایویوز است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از الگو دادههای ترکیبی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong>نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که معیار تمایلات سرمایهگذار نقش مهمی در قیمتگذاری داراییهای سرمایهایی دارد و از نقش این معیار در تشکیل بازدههای مازاد و شکلگیری قیمت حمایت میکند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>توجه به عواملی همچون تمایلات سرمایهگذار، غیر از عوامل بنیادی، با توجه به چالشهای فرضیه بازار کارا، میتواند تاثیر بااهمیتی بر تصمیمات سرمایهگذاران و سایر استفادهکنندگان داشته باشد.
الگوی پنج عاملی فاما و فرنچ,تمایلات سرمایهگذار,بازدۀ مازاد,مالی رفتاری
https://jak.uk.ac.ir/article_2180.html
https://jak.uk.ac.ir/article_2180_71dc47ca8601dbd20472e5fe29c5d158.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجله دانش حسابداری
2008-8914
2476-292X
9
4
2019
02
20
سنجش میزان مقبولیت و اهمیت عوامل تعیینکنندۀ پاداش هیئتمدیره شرکتهای ایرانی
105
128
FA
حسن
جباری
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه تهران، پردیس ارس، تهران، ایران.
jabarihasan@yahoo.com
دکتر غلامرضا
کرمی
0000-0003-0032-5633
دانشیار حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
ghkarami@ut.ac.ir
10.22103/jak.2018.12679.2776
<strong>هدف:</strong>هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان مقبولیت و اهمیت عوامل تعیینکنندۀپاداش هیئتمدیره شرکتهای ایرانی با مراجعه به نظر اعضای هیئتمدیره شرکتها است. عوامل تعیینکنندۀ پاداش هیئتمدیره در مقالة کرمی و جباری (1397) شناسایی شده است.<br /> <strong>روش:</strong>میزان موافقت اعضای هیئتمدیره با عوامل تعیینکنندۀ پاداش هیئتمدیره، با استفاده از پرسشنامه و در مقیاس پنج تایی لیکرت دریافت و با روش <strong>T</strong> تک نمونهای تحلیل شده است. همچنین نظر اعضای هیئتمدیره دربارة میزان اهمیت عوامل اصلی تعیینکنندۀ پاداش هیئتمدیره با استفاده از پرسشنامه و در مقیاس پنج تایی لیکرت دریافت و با روش تحلیل واریانس یک طرفه مقایسه شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong>اعضای هیئتمدیرة شرکتها با لحاظ کردن میزان دستیابی به اهداف سالانه، تغییرات ریسک شرکت، اندازۀ شرکت، شدت رقابت در صنعت، سختی کار در صنعت، احتمال محرومیت هیئتمدیره از حقوق اجتماعی، پاداش شرکتهای مشابه و محدودیتهای قانونی در تعیین پاداش هیئتمدیره موافق هستند؛ ولی با لحاظ کردن عوامل کسری نقدینگی شرکت و حقوق و سایر مزایای پرداختی به اعضای هیئتمدیره موافق نیستند. همچنین از نظر آنها، میزان دستیابی به اهداف سالانه و تغییرات ریسک شرکت باید بیشترین تأثیر را در تعیین پاداش هیئتمدیره داشته باشد.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>از نظر اعضای هیئت مدیره شرکتهای ایرانی، پاداش هیئتمدیره باید با توجه به میزان و شرایط دستیابی به اهداف سالانه شرکت تعیین شود.
ارزیابی عملکرد,پاداش هیئتمدیره,الگو
https://jak.uk.ac.ir/article_2181.html
https://jak.uk.ac.ir/article_2181_173d8d18a03de2bf2afeeb4c3cc4c3af.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجله دانش حسابداری
2008-8914
2476-292X
9
4
2019
02
20
چسبندگی هزینه و مدیریت سود با تمرکز بر انگیزههای مدیریتی در صنعت سیمان
129
151
FA
دکتر غلامرضا
سلیمانی امیری
دانشیار حسابداری، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
gh_soleimany@yahoo.com
مریمالسادات
طباطبائیان
مربی حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ابران.
maryamsadattabatabaeian@gmail.com
زهرا
معصومی بیلندی
0000-0002-2015-706X
مربی حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
zahra.massomi@yahoo.com
10.22103/jak.2018.11469.2578
<strong>هدف:</strong>این پژوهش بیان میکند که چسبندگی هزینه و هموارسازی سود، به عنوان رویدادهایی ناشی شده از انگیزههای مدیریت در صنعت سیمان هستند. دلیل انتخاب صنعت سیمان ماهیت خاص هزینهها و بهای تمام شدة سیمان است که میتواند با تأثیرگذاری بر انگیزههای مدیران منجر به مدیریت سود توسط آنها شود.<br /> <strong>روش:</strong>این پژوهش از نوع پژوهشهای آزمایشی توصیفی و مربوط به دادههای مالی سال 1385 الی 1394 است و با فرض اینکه مدیران مشغول در صنعت سیمان به دلیل مواجه شدن با مازاد عرضه بر تقاضای سیمان طی سالهای مورد مطالعه در بازار داخل، مستعد یکسری از رفتارهای تحریفی در گزارشگری مالی بودهاند، به بررسی رابطة موجود بین چسبندگی هزینه و هموارسازی سود در این صنعت میپردازد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>برخلاف پیشینة تحقیق، نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان داد که رابطة منفی و معناداری بین چسبندگی هزینه و هموارسازی سود در صنعت سیمان وجود ندارد.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>چون واکنش نامتقارن هزینهها بر تغییر فعالیتها مانع گزارش هموارسازی سود میشود، انتظار میرود که همبستگی منفی بین این دو رویداد مدیریتی وجود داشته باشد. اما به دلیل شرایط خاص صنعت سیمان این رابطه مشاهده نشد.
چسبندگی هزینه,مدیریت سود,رفتار نامتقارن هزینه,انگیزۀ مدیریت
https://jak.uk.ac.ir/article_2182.html
https://jak.uk.ac.ir/article_2182_ebca437633e3514e8b093c0a614553b5.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجله دانش حسابداری
2008-8914
2476-292X
9
4
2019
02
20
تأثیر استراتژیهای تجاری بر کارایی سرمایهگذاری
153
184
FA
دکتر فرخ
برزیده
دانشیار حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
fbarzideh@yahoo.com
موسی
جوانی قلندری
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
musa_javani@yahoo.com
عابد
عظیمی
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.
azimi.abed@yahoo.com
10.22103/jak.2018.11158.2532
<strong>هدف:</strong>استراتژی تجاری شرکتها یکی از عوامل مؤثر بر کارایی سرمایهگذاری و مشخصکننده سطوح سرمایهگذاریهای سرمایهای است استراتژی آیندهنگر و تدافعی به عنوان دو سر طیف استراتژیهای تجاری مایلز و اسنو (1978)، شرکتها را در معرض سطوح متفاوتی از سرمایهگذاری، نظارت و اختیارات مدیریتی قرارمیدهند که دارای پیامد متعددی برای تصمیمات سرمایهگذاری مدیریتی است. هدف این مقاله، بررسی تأثیر استراتژیهای تجاری فوق بر کارایی سرمایهگذاری شرکتها است.<br /> <strong>روش:</strong>برای بررسی موضوع، براساس رگرسیون لجستیک چندجملهای، دادههای 119 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازۀ زمانی 1394-1380 از نرمافزار رهاورد نوین، صورتهای مالی و سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران جمعآوری و برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong>براساس یافتههای پژوهش، شرکتهایی که استراتژی آیندهنگر و مبتنی بر نوآوری را دنبال میکنند، درپروژههای با ریسک بالا سرمایهگذاری کرده و احتمال زیادی برای بیشسرمایهگذاری دارند. درحالیکه شرکتهای پیرو استراتژی تدافعی و مبتنی بر کارایی بیشتر در معرض سرمایهگذاری کمترازحد قرار دارند.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong>سطح پایین اختیارات مدیریتی و نظارت دقیقتر و الزام به سرمایهگذاری کمتر در شرکتهای پیرو استراتژی تدافعی عمدتاً منجر به تصمیمات سرمایهگذاری کمترازحد میشود. از طرف دیگر، در شرکتهای پیرو استراتژی آیندهنگر، اختیارات مدیریتی بیشتر، نظارت سهلگیرانه و نیاز به سرمایهگذاری بیشتر منجر به تصمیمات بیش سرمایهگذاری میشود<strong>.</strong>
استراتژیهای تجاری,سرمایهگذاری کمتر از حد,بیش سرمایهگذاری
https://jak.uk.ac.ir/article_2183.html
https://jak.uk.ac.ir/article_2183_8ea37b4fedd1adeedc21acbab008ff12.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجله دانش حسابداری
2008-8914
2476-292X
9
4
2019
02
20
تأثیر شهرت و امنیت شغلی مدیران عامل بر شفافیت گزارشگری مالی
185
215
FA
دکتر رضا
طاهری عابد
استادیار حسابداری، مؤسسۀ آموزش عالی طبری، بابل، مازندران، ایران.
reza.taheriabed@gmail.com
دکتر مهدی
علی نژاد ساروکلائی
استادیار حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
mehdi12may@yahoo.com
دکتر خسرو
فغانی ماکرانی
دانشیار حسابداری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
kh.makrani@chmail.ir
10.22103/jak.2018.11902.2661
<strong>هدف:</strong>ویژگیهای فردی مدیران عامل از جمله شهرت و امنیت شغلی، میتواند رفتار و نوع تصمیمات آنها را در سازمان تحت الشعاع قرار دهد و به موجب آن، شفافیت گزارشگری مالی تحت تأثیر قرار گیرد. در این تحقیق به بررسی تأثیر شهرت و امنیت شغلی مدیران عامل بر شفافیت گزارشگری مالی پرداخته شده است. با توجه به محدودیتهای تحقیق، 110 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دورۀ زمانی 1395-1389 مورد بررسی قرار گرفته است.<br /> <strong>روش:</strong>برای اندازهگیری متغیر شهرت از پوشش رسانهای مدیران عامل و متغیر امنیت شغلی مدیران عامل از دو شاخص ضریب نوسانپذیری فروش و دورۀ تصدی مدیران عامل و همچنین جهت سنجش شفافیت گزارشگری مالی از معیار چند بُعدی که دامنة وسیعی از مفاهیم مرتبط با شفافیت را پوشش میدهد، استفاده گردیده است. منبع جمعآوری دادههای مورد نیاز پژوهش، صورتهای مالی، گزارشهای فعالیت هیئت مدیره و حسابرس مستقل، و همچنین خبرگزاری وابسته به سازمان بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش بهدلیل کنترلشدن اثرات سال و صنعت، برازش مدل بهصورت مقطعی انجام شده، و سپس برای آزمون فرضیهها از روش خطاهای استاندارد مقاوم استفاده گردیده است.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong>نتایج تحقیق نشان داد که شهرت مدیران عامل، اثر مثبت و معناداری بر شفافیت گزارشگری مالی دارد. همچنین بین متغیرهای ضریب نوسانپذیری فروش و دورۀ تصدی مدیران عامل بهعنوان شاخصهای امنیت شغلی و شفافیت گزارشگری مالی، ارتباط مثبت مشاهده شد، ولی این رابطه معنادار نگردیده است. در نهایت، نتایج تحقیق نشان داد که شهرت و امنیت شغلی (ضریب نوسانپذیری فروش) به صورت همزمان اثر مثبت و معناداری بر شفافیت گزارشگری مالی دارند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>بر طبق نتایج پژوهش، به سرمایهگذاران و استفادهکنندگان اطلاعات مالی پیشنهاد میشود که در ارزیابی شفافیت گزارشهای مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران، به شهرت مدیران عامل و در صورت لزوم بهطور همزمان به دو مقوله شهرت و امنیت شغلی مدیران عامل توجه نمایند.
پوشش رسانهای,ضریب نوسانپذیری فروش,دورۀ تصدی مدیران عامل,شفافیت گزارشگری مالی
https://jak.uk.ac.ir/article_2184.html
https://jak.uk.ac.ir/article_2184_77a36bd6bf7fadfea694f740e05e596e.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجله دانش حسابداری
2008-8914
2476-292X
9
4
2019
02
20
تنوع شرکتی و ساختار مالکیت در طی مراحل مختلف چرخۀ عمر شرکتها
217
237
FA
دکتر زهره
حاجیها
0000-0002-3625-2352
دانشیار حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
drzhajiha@gmail.com
محمدرضا
هوشیار
دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب پردیس مرکز بینالملل کیش، ایران.
m_hooshyar70@yahoo.com
10.22103/jak.2018.11578.2602
<strong>هدف:</strong> طبق تئوری چرخۀ عمر، شرکتها در مراحل مختلف چرخۀ عمر، از نظر مالی و اقتصادی دارای نمودگرها و رفتارهای خاصی هستند؛ بدین معنی که ویژگیهای مالی و اقتصادی یک شرکت تحتتأثیر مرحلهای از چرخۀ عمر است که شرکت در آن قرار دارد. با توجه به این موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت مالکیت و تنوع شرکت در طی چرخۀ عمر شرکت مورد بررسی قرار گرفت.<br /> <strong>روش:</strong> نمونۀ آماری این پژوهش شامل 127 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در بازۀ زمانی 1394-1389 است. در این پژوهش به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از تجزیه واریانس و به منظور مقایسه میانگین متغیرها از آزمون<strong> LSD </strong>کمک گرفته شده است.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین ساختار مالکیت در مراحل مختلف چرخۀ عمر شرکت وجود دارد. بدین معنا که اختلاف ناشی از ساختار مالکیت در مرحلۀ رشد شرکت، با مراحل بلوغ و افول بیشتر است. همچنین بررسی نتایج پژوهش حاکی از آن بود که فعالیتهای شرکتهای در مرحله بلوغ متنوعتر از شرکتهای در مرحلۀ رشد و افول است.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong>یافتهها بیانگر این است که شرکتهایی که در مرحلۀ تثبیت یا بلوغ هستند توسط عموم و دولت بیشتر موردتوجه بوده و تحت کنترل سهامداران نهادی هستند، همچنین این شرکت ها به خاطر ثبات بیشترشان تنوع بخشی بیشتری دارند.
چرخۀ عمر شرکت,مالکیت شرکت,تنوع شرکتی,آزمون LSD
https://jak.uk.ac.ir/article_2185.html
https://jak.uk.ac.ir/article_2185_8d5cb82a05186ec8e231691cfbdf7ac6.pdf