انصاری, عبدالمهدی, شیبانی تذرجی, عباس. (1389). بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر همسان سازی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری از دیدگاه مدیران شرکتهای صنعتی کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله علمی-پژوهشی دانش حسابداری, 1(3), 139-159. doi: 10.22103/jak.2010.44
عبدالمهدی انصاری; عباس شیبانی تذرجی. "بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر همسان سازی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری از دیدگاه مدیران شرکتهای صنعتی کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". مجله علمی-پژوهشی دانش حسابداری, 1, 3, 1389, 139-159. doi: 10.22103/jak.2010.44
انصاری, عبدالمهدی, شیبانی تذرجی, عباس. (1389). 'بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر همسان سازی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری از دیدگاه مدیران شرکتهای صنعتی کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران', مجله علمی-پژوهشی دانش حسابداری, 1(3), pp. 139-159. doi: 10.22103/jak.2010.44
انصاری, عبدالمهدی, شیبانی تذرجی, عباس. بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر همسان سازی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری از دیدگاه مدیران شرکتهای صنعتی کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله علمی-پژوهشی دانش حسابداری, 1389; 1(3): 139-159. doi: 10.22103/jak.2010.44
بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر همسان سازی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری از دیدگاه مدیران شرکتهای صنعتی کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
1استادیار حسابداری و عضو هیأت علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان
2عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان
چکیده
همسانسازی استراتژیک سامانه اطلاعاتی در بهبود عملکرد شرکت، عاملی قطعی و حیاتی به نظر میرسد. بدین منظور مطالعه اخیر با شناسایی سطوح متفاوت همسانسازی، بررسی عوامل مؤثر بر همسانسازی را مدنظر قرار داد. این مطالعه بر همسانسازی نیازها از سامانه اطلاعاتی حسابداری و ظرفیت آن، برای ایجاد اطلاعات در زمینههای تخصصی در شرکتهای کوچک و متوسط صنعتی کشور ایران متمرکز شد. با فرستادن پرسشنامه دادههای 151 شرکت نمونه از میان 249 شرکت کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مورد اهمیت و ظرفیت پردازش هر یک از 19 ویژگی سامانه اطلاعاتی جمع آوری و با استفاده از تجزیه و تحلیل خوشهای دو گروه شرکتهای دارای همسانسازی و شرکتهای فاقد همسانسازی شناسایی شد. سپس این مطالعه بهبررسیعواملمرتبط با همسانسازی سیستم اطلاعاتی حسابداری در شرکتهای کوچک و متوسط پرداخت. یافتههای این مطالعه اثبات نمود که همسانسازی سیستم اطلاعاتی حسابداری به سطح رشد فناوری اطلاعاتدر شرکت، سطح دانش مدیریت از حسابداری و فناوری اطلاعات، سطح مشارکت مدیریت در پیادهسازی سیستم اطلاعاتی و وجود کارمندان با تخصص حسابداری و سیستم اطلاعاتی در شرکت ارتباط دارد.
- مجتهدزاده، ویدا ، «دانش و مهارتهای مورد نیاز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری دیدگاه استادان دانشگاه ، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری (بررسی موردی : استان آذربایجان غربی»، دانش حسابداری، سال اول ، شماره 1 ، تابستان 1389، صفحات 87-73 .
- Bolon, D.S. (1998), "Information processing theory: Implications forhealth care organizations," International Journal of Technology Management, Vol. 15, pp. 211-221.
- David. A. and Jones, J. (2004), "Using and validating the strategicalignment model," Journal of Strategic Information Systems, vol. 13, No. 2, pp. 223-246
- El Louadi, M, (1998), "The relationship among organizationstructure, information technology and information processing in small Canadianfirms," Canadian Journal of Administrative Sciences, Vol. 15, No. 2, pp. 180-199.
- Fuller, T, (1996) "Fulfilling IT needs in small businesses: A recursive learning model," International Small Business Journal, Vol. 14, No. 4, pp. 25-44.
- Galbraith, J.R. (1973), "Designing Complex Organizations,"Addison-Wesley, Reading, Mass
- Ismail, N.A. and King, M. (2005), "Firm performance and AISalignment in Malaysian SMEs," International Journal of Accounting Information Systems, Vol. 6, No. 4, pp. 241-259.
- Mauldin E.G., Ruchala L.V. (1999)"Towards a meta-theory ofaccounting information systems," British Accounting Review, Vol. 24, pp. 317-319
- Mia, L, (1993) "The role of MAS information in organizations: anempirical study," British Accounting Review, Vol. 25, pp. 269-285.
- Mitchell, F., Reid, G. and Smith, J. (2000) "Information systemdevelopment in the small firm: The use of management accounting,"CIMA Publishing, United Kingdom
- Van de Ven, A. H. and Drazin, R. (1998) "The concept of fit incontingency theory", Research in Organizational Behavior, Vol. 7, pp. 333-365.